Naar beneden gaat helaas veel harder, maar gelukkig wel gecontroleerder. Je kunt keihard remmen zonder over de kop te vliegen en je rijdt met je voeten vooruit ipv met je hoofd. Sturen gaat ook heel precies omdat je niet op je stuur hoeft te leunen.AB schreef:kan me er niet zoveel bij voorstellen klimmen met een ligfiets. Ik ben het dansen op de pedalen zo gewend. Dalen met een ligfiets lijkt me (vooroordeel) ook niet fijn. Op het vlakke zie ik wel snelheidsvoordelen op de ligfiets, maar geldt het ook op die momenten waar aerodynamica er niet zo toe doet? Of is klimmen/dalen met een ligfiets business as usual?
Als je een goede klimligfiets hebt, klimt het beter dan een traditionele fiets. Je moet dan alleen niet op kracht willen klimmen, maar op souplesse. De truuk van een klimligfiets is dat je er veel beter op kan ademen. Met een relatief gestrekt lichaam, je hoofd en schouders naar achteren en ontspannen armen kun je je borstkas veel verder open zetten. Als je de juiste techniek hebt, kun je ook je buikspieren goeddeels ontspannen waardoor je je buikademhaling veel beter benut.
Zodra een klim ook maar iets langer is dan enkele tientallen meters, wordt je klimsnelheid begrensd door het simpele sommetje: ademhaling gedeeld door treingewicht. Moderne ligfietsen kunnen net zo licht of zelfs lichter zijn dan traditionele fietsen, en met de juiste techniek is de ademhaling niet een beetje beter, maar echt serieus beter.
Walter