Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Rohloff. Belt drive. Op een Amerikaanse fiets - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Rohloff. Belt drive. Op een Amerikaanse fiets

bedankt voor alle reacties!

op de site van co-motion was erg moeilijk te zien of er een snubber toegepast werd. dus maar nagevraagd en men was op de hoogte van de rohloff eisen; want in dit land ben nog niet helemaal overtuigd van de rohloff kennis en frame montage.


ik ben 1m97 en heb met mijn (volledig uitgeruste) trekking fietsen van 64cm met 28" velgen altijd wel gedonder gehad met usa vliegmaatschappijen. een S & S koppeling is dan toch wel erg handing.

fietskoffers worden erg veel gebruikt in dit land. co-motion levert een eigen koffer bij dit model.
een koffer echter gooi ik niet zo handig weg als een doos. koffers kun je natuurlijk altijd vooruit sturen naar je eindbestemming. amerikanen zijn erg goed in het versturen van dingen behalve grote fietsen ;)

of het al dan niet een belt drive of co-motion/ santos wordt zal ik in een matrix afweging gooien. ik heb nu een stalen en alu rohloff trekking fiets.


walter
Matthie9000 schreef:En dat allemaal voor een ‘onderhoudsvrije’ aandrijving: wat stelt dat onderhoud nou voor? één keer per week/maand voorafgaand aan fietsen de ketting door een doek/stuk katoen halen en wat kettingolie/spul op de ketting spuiten...
+1

En aan een grondige poetsbeurt zit je toch minimaal 1x per jaar vast, als je niet alleen bij droog weer fietst, zelfs bij een speedhub/beltdrive fiets.

(of het welzijn van je fiets interesseert je werkelijk geen moer :shock: )

Sjors
Walter M schreef:bedankt voor alle reacties!

op de site van co-motion was erg moeilijk te zien of er een snubber toegepast werd. dus maar nagevraagd en men was op de hoogte van de rohloff eisen; want in dit land ben nog niet helemaal overtuigd van de rohloff kennis en frame montage.


ik ben 1m97 en heb met mijn (volledig uitgeruste) trekking fietsen van 64cm met 28" velgen altijd wel gedonder gehad met usa vliegmaatschappijen. een S & S koppeling is dan toch wel erg handing.

fietskoffers worden erg veel gebruikt in dit land. co-motion levert een eigen koffer bij dit model.
een koffer echter gooi ik niet zo handig weg als een doos. koffers kun je natuurlijk altijd vooruit sturen naar je eindbestemming. amerikanen zijn erg goed in het versturen van dingen behalve grote fietsen ;)

of het al dan niet een belt drive of co-motion/ santos wordt zal ik in een matrix afweging gooien. ik heb nu een stalen en alu rohloff trekking fiets.


walter
Nog een optie: BtC's in het stalen frame laten zetten, bv bij Bilenky
ik heb de co-motion op de lokale fiets beurs kunnen bekijken. die beurs verbleekt met de nederlandse versie trouwens.

het enige wat me opviel is dat de achtervork niet zwaarder is uitgevoerd. de bedrijfseigenaar had er geen problemen mee gehad met de reeds verkochte modellen.
een S&S koppeling retro fitten kan wel raadde hij niet aan. (marten dat kunnen ze zelf maar hij kwam ook met Bilenky.)


dit jaar gaan we op vakantie in Spanje en ik zal ff een paar uurtjes inlassen voor de Santos race lite tijdens de overstap in amsterdam.....



--------------------------------------------------------------------
op de beurs heb ik ook eindelijk een monteur gevonden die WEL goed verstand had van Rohloff. die beantwoorde mijn strikvraag over het vervangen/slijtage van een rohloff ketting dus in 1 keer goed. en hij zit nog dichbij ook!

fietskoffer vinden zal geen probleem zijn, itt europa zijn die hier zeer ruim verkrijgbaar. 29 inch wielen zijn overigens zeer in opkomst.

een bike friday fietsje is hier ook vrij populair; ik zie ze bij fiets evementen wel wat langzamer de berg op gaan maar ik heb nog niemand af zien stappen! maar voor mij niet geschikt.

walter
m-gineering schreef:Een tandriem werkt alleen goed als de asafstand constant is en de riemschijven goed uitgelijnd staan. Vertaald naar een fiets betekent dat dat de achtervork veel stijver/zwaarder moet worden uitgevoerd dan tot nu toe gebruikelijk, en dat het freewheel absoluut spelingsvrij moet zijn
Betekent dit ook dat de riemschijf achter niet vervangen kan worden door één met meer/minder tanden (bijv. als er een zware bergtocht op de planning staat)? Da's bij een Rohloff met ketting tenminste nog wel mogelijk (variatie 16-, 17-, 18-tands geloof ik).
Fedor schreef:
m-gineering schreef:Een tandriem werkt alleen goed als de asafstand constant is en de riemschijven goed uitgelijnd staan. Vertaald naar een fiets betekent dat dat de achtervork veel stijver/zwaarder moet worden uitgevoerd dan tot nu toe gebruikelijk, en dat het freewheel absoluut spelingsvrij moet zijn
Betekent dit ook dat de riemschijf achter niet vervangen kan worden door één met meer/minder tanden (bijv. als er een zware bergtocht op de planning staat)? Da's bij een Rohloff met ketting tenminste nog wel mogelijk (variatie 16-, 17-, 18-tands geloof ik).
Even een schakeltje extra in de ketting zetten is er niet bij, dus als je het verzet aan wil passen moet je gaan goochelen met de beschikbare tandwielen en riemlengtes om een passende combinatie samen te stellen.

Rohloff tandwielen zijn 13-15-16-17 of 21
UPDATE.

Bedankt voor alle reacties.

Nav Ab's tip is het de Santos race lite geworden

Ik heb ook de co-motion americano rohloff gereden (die met hun in eigen beheer gemaakte shifter zie elders op dit forum) en tis een uitstekende fiets!

Walter