Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Bredere banden om racefiets (lichte vakantiefiets) - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Bredere banden om racefiets (lichte vakantiefiets)

Gefeliciteerd!

Veel plezier er mee!!

Gr.
Eric
--- niet meer van tel, aangezien TS al fiets heeft gekocht, maar misschien later nog voor iemand nuttig----

Wat je eigenlijk zoekt is een Koga touring Gents, en jawel, er staat er eentje te koop in maastricht: http://link.marktplaats.nl/532913523.

Er is duidelijk wat werk aan, maar het frame laat veel meer toe dan de pure racefietskaders: ruimte aan de voor en achtervork. Mafac centerpull remmen (of toch iets dat er op trekt). Ik zou er een nieuw achterwiel insteken met standaard cassette (12-32), de crank is mogelijk nog bruikbaar (als een 8-speed ketting er omheen past, ook achteraan 8 speed steken), de derailleur zal dat misschien nog net aankunnen.

Verder: stuurtje, zadel (tenzij het je goed past) en als je echt geld wil in steken: gaan shoppen bij jan heine :-)
En weg met zijtassen :) , zoiets dus
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

etc
Prima basis voor een lichtgewicht vakantiefiets lijkt me; zou kijken of 28mm durano banden passen (die zijn in feite 25mm); icm klikspatbordjes, een stuurtas en/of (grote) zadeltas kun je dan prima lichtgewicht toeren! Frametas kan ook; maar ik zou niet zo'n grote/lompe doen; dat fietst niet fijn lijkt mij (ik wil wel wat ruimte hebben voor mijn benen en ze het frame in kunnen duwen bij afdalen).

En... verstandige keuze dat je niet voor dat (ontzettend lelijke) oversized alu frame bent gegaan!
Ik ga mijn best doen er een wat moois van te maken (o.a. met behulp van dit forum).

Zo ziet de fiets er op dit moment uit.
Als de lente aanbreekt hoop ik een nieuwe foto te uploaden met het eindresultaat.

Afbeelding
Matthie9000 schreef:Prima basis voor een lichtgewicht vakantiefiets lijkt me; zou kijken of 28mm durano banden passen (die zijn in feite 25mm)
De hele grap van deze fiets is dat er ook 35mm banden in passen, en dan krijg je er opeens een heleboel leuke wegen gratis bij!
Rene-01 schreef:Ik ga mijn best doen er een wat moois van te maken (o.a. met behulp van dit forum).

Zo ziet de fiets er op dit moment uit.
Als de lente aanbreekt hoop ik een nieuwe foto te uploaden met het eindresultaat.

Afbeelding
Een Koga in Camo.... :wink:
Ik heb op mijn veldrijfiets nu 35 mm Paselas en dat is nog weer heel wat comfortabeler dan de fiets met 32 mm Paselas, en inderdaad, ik heb daarmee heel wat weggetjes erbij. 35 ipv 32 mm scheelde meer dan ik verwacht had. Als je dat belangrijker vindt dan echt goede spatborden dan zul je het net als ik met klikspatbordjes moeten doen. De enige die ik ken in deze maat (45 mm voor een band van max 35mm) zijn deze van Zefal: http://www.zefal.com/en/mudguards/71-shield.html
Wim
Wim schreef:Ik heb op mijn veldrijfiets nu 35 mm Paselas en dat is nog weer heel wat comfortabeler dan de fiets met 32 mm Paselas, en inderdaad, ik heb daarmee heel wat weggetjes erbij. 35 ipv 32 mm scheelde meer dan ik verwacht had. Als je dat belangrijker vindt dan echt goede spatborden dan zul je het net als ik met klikspatbordjes moeten doen. De enige die ik ken in deze maat (45 mm voor een band van max 35mm) zijn deze van Zefal: http://www.zefal.com/en/mudguards/71-shield.html
Wim
http://www.sks-germany.com/?l=nl&a=prod ... 0c7adac278
Hoe breed zouden banden voor de betreffende koga kunnen zijn? 35mm klinkt erg breed.

ter inspiratie, geen zijtassen op een racer please :)
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
m-gineering schreef:
Matthie9000 schreef:Prima basis voor een lichtgewicht vakantiefiets lijkt me; zou kijken of 28mm durano banden passen (die zijn in feite 25mm)
De hele grap van deze fiets is dat er ook 35mm banden in passen, en dan krijg je er opeens een heleboel leuke wegen gratis bij!
Ah, dan is het helemaal een perfecte keuze! Wat (minder ruig) offroad werk wil ook nog wel met 25/28mm banden; het is mij in ieder geval niet tegengevallen maar met 35mm krijg je inderdaad wel wat meer mogelijkheden (ook qua spatborden).