door
Polling » wo 22 feb, 2012 10:48
Het doet me enigszins denken aan het 'probleem' dat wij twee jaar geleden hadden, toen we langzaam maar zeker besloten meer op de fiets te gaan doen. Ik had net een nieuwe stadsfiets (Gazelle Montreux) waar ik erg blij mee was, mooi, design, zelfs een premium-naaf! Maar gekocht voor het woon-werk verkeer een een zaterdags tochtje, niet voor fietsvakanties, en zeker niet voor vakanties verder weg, in heuvel- en bergland...
We hebben het dus twee jaar gedaan met deze fiets (en een vergelijkbare van mijn vrouw, twee jaar ouder). En in die twee jaar weekendjes gaan kamperen met alles, en in die tijd de kampeeruitrusting aangepast (lichtere tent, betere tassen, betere slaapzakken, gasbrandertje, lichte pannenset). Vorig voorjaar hebben we met die fietsen in twee weken Nederland rondgefietst, 1150 km. genoten.
In de zomer zijn de fietsen meegeweest naar de Champagnestreek en de Bourgogne. Daar kom je dan de beperkingen van dergelijke fietsen wel tegen: echt bergop is lopen, omdat de 1e versnelling gewoon niet licht genoeg is. Echt bergaf is lopen, omdat de remmen gewoon niet goed genoeg zijn... En de fietsen zijn zwaar. Met de voordragers woog de mijne bijna 25 kg...
Na die twee jaar wisten we in ieder geval wat we wilden. Dat is dus wat anders dan wat OP wil, maar het gaat om het principe: kijk eerst wat er kan met wat je hebt, wat je mist aan mogelijkheden, en ga dan op zoek. Anders loop je het risico dat je geld uitgeeft zonder tevreden te zijn, en dan is elke uitgave teveel.
Wij hebben gekozen voor twee nieuwe all-round fietsen, die we gebruiken voor woon-werk-verkeer, boodschappen, vakanties, weekendjes en dagtochtjes. Het zijn Gaastra 4.14 geworden.