door
AB » di 14 feb, 2012 21:27
Leuke routes, heb ze gebookmarked. Als je nog wat mooie routes tegen komt, vergeet ze niet te plaatsen. Vergeet asfaltroutes, ATB offroad fietsroutes zijn het mooist en veiligst (geen gevaarlijke auto's)!
Elke ATB route kun je doen met 20kg bagage (hoewel ik persoonlijk niet zo houd van smalle single tracks op steile berghellingen, met bagage heb ik liever wat ruimte om me heen
). Desnoods loop je een stukje "hike a bike" als het te steil wordt. Snel zul je toch niet gaan, kun je net zo goed soms eens gaan lopen. Aan de Vogezen foto's te zien zitten er wel wat stukjes bush/lage begroeiing tussen. Met voor- en achterzijtassen heb je dan kans dat je wel eens blijft haken. Ideaal is 10-15kg bagage (excl eten/drinken) en al je bagage zo smal mogelijk over je fiets verdelen, dus in de lengterichting van je middenlijn. Dat betekent, stuurtas, frametas, zadeltas en rugzak(met waterreservoir), dat stuurt ook stabieler, je kunt intuitiever de bocht induiken. Ik neem aan dat je elke dag wel boodschappen kunt doen in de betreffende gebieden, dus laat kookgerei achterwege, scheelt volume en gewicht. Liefst je kleine voortassen op de achterdrager monteren, maar zowieso geen voordrager monteren. Desnoods met wat tierips de ortliebjes extra verankeren.
Overweeg voor jezelf of je met of zonder voorvering wilt fietsen. In de afdaling is voorvering wel handig, maar doe je het rustig aan dan kan het ook zonder, mits je dikke banden monteert. Achtervering zou ik achterwege laten, lijkt me meer iets voor wedstrijdsporters en bevordert de stijfheid niet als je je atb zwaar belaadt met bagage.
Ik zou geen slicks monteren voor deze routes, gewoon extremes, marathon plus mtb of reguliere atb-banden (smart sam). Dirtroads waar auto's langs kunnen zijn uiteraard wel begaanbaar met big apples, tenzij het weer om ruige 4wd routes gaat.
Als je nog meer lange atb-routes weet, laat het weten. En google eens: Grande Traversee du Massif Central