m-gineering schreef:
Dan denk ik 1896
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Dan denk ik aan een wat recenter verleden; twee Nederlanders die recent grote verbeteringstrajecten opgang gebracht hebben waar we allemaal echt iets aan hebben, de grootste fietswielverbeteringen in 100 jaar Marten!!:
(1) Gerard Vroomen (Cervelo): BREDERE BANDEN moeten op B R E D E VELGEN.
Bredere banden op racefietsen hebben lagere rolweerstand (was al bekend), echter de hogere luchtweerstand van bredere banden komt voornamelijk door het gebruik van te smalle velgen. "There are tests that will show wider tyres are less aerodynamic. But a significant portion of that is because you have all these rims that are optimised for a 21mm tyre. You put a 27mm tyre on it and of course it's crap but that's not really fair to the tyre. Now you see with the Zipps for example, you have the wider Zipps. The difference will not be as big as when they measured it five years ago because the rim wasn't really designed for that width ".
(2) Gerrit Gaastra (Idworx): BUSLOZE ZWAARDERE VELGEN (einde van de gebuste onzin lichtgewicht velg).
Gaastra herontdekte de balonbanden en de industrie volgde (zeer recent verder met 29" ). Echter hij schoot zich in de voet door, zoals in de fiets-branche gebruikelijk, te lichte GEBUSTE velgen (Rigida Grizzly 540 gram) te monteren; gingen te vaak kapot.
http://globike.net/showflat/Number/624669/page/1
Hij bedacht daarom de ''Über-Felge was haltbarkeit betrifft" ofwel de beste wegvelg ter wereld voor gewone mensen: ONGEBUSTE Rigida Darim (= Rigida Andra CSS) 825 gram (gaat 40.000 km mee?):
http://www.meilenweit.net/shop/product_ ... s_id=99410
Je zag dat de nippels mooi in het dikkere velgbed/gat kunnen ''floaten", de spaak knikt niet tijdens montage. Steeds meer verdwijnen de busjes en worden net als bij Rigida vervangen door andere slimme constructiedetails:
http://twentynineinches.com/2012/01/08/ ... for-29ers/
BUSJES ZIJN SLECHTE ONZIN.
Zijn een noodmaatregel om spaken in veel te dun en veel te hard velgmateriaal uberhaupt nog kunnen bevestigen.
" Besonders bei doppeltgeösten Felgen ist das Gewicht nachteilig und schlägt bei einer DT R1.1 mit ca. +50g zu Buche im Gegensatz zu der einfach geösten Version. Das zusätzliche Gewicht ist sinnvoller in der Felge selbst an der Wandstärke investiert, was auch der aktuelle Trend bei den Felgen mit dickerem Boden ohne Öse zeigt. Insbesondere bei geösten Felgen sollte man entweder Lein(firmnis)öl oder Gewindesicherung mittelfest verwenden, denn die Speichen lösen sich hier schneller als bei ungeösten Felgen, weil der Nippel einfach leichtgängiger ist und sich die Ösen etwas setzen. Warum gerade Leinöl? Weil sich dies in Verbindung mit Sauerstoff recht schnell verdickt, also bitte kein Olivenöl oder sowas verwenden.
http://radtechnik.dyndns.org/rim.html
E.e.a. was bij toppers al ruimschoots bekend; Gerd Schraner (40 jaar macanicien/wielenbouwer) schrijft in zijn boek 'The Art of Wheelbuilding' een groot voorstander te zijn van busloze velgen.
WAAROM DAN TOCH NOG BUSJES ?
"Daß immer noch geöst wird, liegt an der besseren Gleitwirkung zwischen dem Ösenblech und dem Speichenippel - eine beispielsweise wichtige Voraussetzung für die Automaten-Einspeichung der Hersteller. Bei ungeösten Felgen hingegen neigt der Speichennippel zum sogenannten "Fressen", wobei die Reibung zwischen Nippel und Felge drastisch ansteigt und so das automatisierte Einspeichen erschwert." (voordeel echter: nippels lopen daarna minder snel los).
http://www.smolik-velotech.de/laufrad/04felge.htm
KORTOM:
Er werden busjes in de velg gedaan als noodoplossing voor te dun, te fragiel, velgmateriaal. Velgen waren heel licht (=te dun) omdat men dacht dat lichte velgen veel snelheidswinst zouden opleveren (onzin). Praktijkeffect is voornamelijk: scheurgevoelig, dun remvlakmateriaal, slappe velg, belg kan minder hoge spaakspanning verdragen. Dit in combinatie met het gegeven dat wielbouwmachines liever busjes lustten dan kaal alumium zorgde ervoor dat busjes bleven, tot voor kort want het voortschreidende inzicht in combinatie met wielbouwmachines (Holland Mechanics) die meer kunnen dan vroeger (beter de busloze velgen aankunnen) zorgde er voor dat de busjes verdwijnen, of eigenlijk reeds verdwenen zijn.
P.S.
Ik gaf deze link met afbeelding Andra 30CSS/ Darim velg
http://www.meilenweit.net/shop/product_ ... 410{14}497
maar kleine afbeelding rechts is echter zn voorganger de Grizzly, en links is de Andra, kan je tevens mooi zien de holle super veilige remvlakslijtageindicators die ook nog eens extra stevigheid aan de velg geven; geniaal.