Additionally, paste this code immediately after the opening tag: enkele vraagjes voor een eerste fietstrip - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

enkele vraagjes voor een eerste fietstrip

Matthie9000 schreef:op zulk vlak terrein is het wat mij betreft met minimale bepakking een peuleschil ja, zijn ook genoeg mimimalistische fietsers die dat bewezen hebben overigens; en ja; het hangt er vanaf hoeveel je wilt doen buiten het fietsen+rustpauzes+boodschappen+kamperen om.
Matthie9000 schreef: Het gaat toch om gemiddelden? Doe je dan lekker rustig aan en fiets je 100km, of neem je een rustdag en fiets je daarna weer een keer of twee 200km, we hebben het niet over een tocht naar afrika door de alpen...
Wat vaak een probleem is in zulke discussies, is dat mensen hun eigen mogelijkheden en grenzen projecteren op anderen en er spontaan vanuit gaan dat wat voor hen geld, ook voor anderen van toepassing is.

Dat is natuurlijk absurd, en het zou mooi zijn als mensen op dat gebied 'verder dan hun neus lang is' zouden kijken voor ze allerhande uitspraken gaan doen alsof ze de absolute waarheid zijn.

Beweren dat 150 km/dag gemiddeld (of regelmatig een dag van 200 km) 'een peuleschil' is, omdat er wel een klein groepje fietsers is dat dat prima aankan vind ik erg kort door de bocht. Voor de grote meerderheid van de fietsers is dat fysiek bijna onmogelijk, laat staan dat ze er van genieten.

Beweren dat het echt niet kan of sowieso gekkenwerk is, vind ik ook absurd, want er zijn natuurlijk fietsers die het tegendeel beweren. Maar er zullen in ieder geval veel meer fietsers zijn waarvoor het gekkenwerk is dan voor wie het een peulenschil is.

Er zijn sowieso zo veel factoren die een rol spelen, daar wijzen genoeg mensen in deze draad op. De eigen ervaring en conditie is daarbij waarschijnlijk de belangrijkste factor, en daar heeft Delifter nog niets over gezegd.

Iemand zonder veel ervaring, met geen uitzonderlijke fysieke capaciteiten en conditie die kamperend en zelf kokend die afstanden wil doen, is 100 km/dag al ruim genoeg.
Voor een klein groepje lichtgewicht fietsers die van hotel naar hotel gaan, zal ook 200km/dag te doen zijn.

Renaat
De vraag is toch of het mogelijk is om 150km/dag te fietsen? Ik zie een boel reactie die zeggen van niet, die reacties zijn nou bij uitstek gebaseerd op eigen situatie, lichamelijke conditie en tijdsindeling, die hoeven echter niet voor de topicopener te gelden.

Ik denk dat het wel degelijk kan en zeg daar meteen bij dat je dan aandacht moet besteden aan onder andere een lichtgewicht uitrusting en aan training, en inderdaad aan een boel andere zaken zoals balans tussen tijd op de fiets en tijd voor andere dingen, fysieke conditie etc; ik weet niet hoe dit voor topicopener ligt; maar er gelijk vanuit gaan dat je zelf 'maar' 80km op een dag fietst dus dat dit gelijk voor topicopener geldt lijkt mij flauwekul en bovendien slecht (negatief) advies.
Matthie9000 schreef:De vraag is toch of het mogelijk is om 150km/dag te fietsen? Ik zie een boel reactie die zeggen van niet, die reacties zijn nou bij uitstek gebaseerd op eigen situatie, lichamelijke conditie en tijdsindeling, die hoeven echter niet voor de topicopener te gelden.
Mijn opmerkingen was niet specifiek naar jou gericht. Maar wat je hier beweert klopt gewoon niet. Ook de meeste (niet alle) fietsers die hier 150 km/dag veel vinden beweren niet dat het niet kan, wel dat ze het zelf niet zouden kunnen of er niet van zouden kunnen genieten.
Aan de andere kant beweerde jij niet 'dat het mogelijk is', je suggereerde op zijn minst dat het een makkie kan zijn. De fietsers waarvoor een gemiddelde van 150 km/dag een peulenschil is, is echt wel een heel klein aantal. Ook mits goede training is 200 km/dag voor velen niet haalbaar/leuk.

Maar genoeg hierover. Ik blijf van mening dat diverse mensen (gelukkig lang niet allemaal) - waaronder jij - wel heel erg hun eigen ervaring/kunnen benadrukken. Dat is op zich trouwens niet erg, maar het wordt wel vervelend als men suggereert dat dat dan wel voor iedereen op zal gaan.

Ik behoor trouwens ook tot de categorie mensen die niet snel zal kunnen genieten van een fietsvakantie met een gemiddelde afstand van 150 km/dag.

Renaat
Tja, uiteindelijk weten we denk ik iets te weinig van topicopener om uberhaupt een passend advies te kunnen geven ;-)
Matthie9000 schreef:Tja, uiteindelijk weten we denk ik iets te weinig van topicopener om uberhaupt een passend advies te kunnen geven ;-)
Daar ben ik het volkomen met eens. Als ik er op mag gokken, dan heeft hij denk ik sowieso niet zo veel fietservaring. Hopelijk brengt hij zelf snel meer duidelijkheid.

Renaat
In mijn optiek zegt de titel "enkele vraagjes voor een eerste fietstrip" wel iets over de (beperkte) ervaring van topicstarter...

Ook als die wel ervaring heeft met dagtochten tot 200 km., is een meerdaagse tocht met bagage een heel ander verhaal. Ook als je praat over de gemiddelde dagafstand die dan nog mogelijk is.
Polling schreef: Ook als die wel ervaring heeft met dagtochten tot 200 km., is een meerdaagse tocht met bagage een heel ander verhaal.
bij een dagtocht kun je aan het eind vrij exact uitrekenen wanneer je de koelkastdeur opentrekt voor dat eerste pilsje, of de douchekraan op 10 draait. Bij een trektocht ligt dat allemaal een stuk ingewikkelder
Polling schreef:In mijn optiek zegt de titel "enkele vraagjes voor een eerste fietstrip" wel iets over de (beperkte) ervaring van topicstarter...
Een tijd terug was er ook een onervaren fietser; bijna nooit gefietst en zo. Bleek een aantal postings later dat het wel een type was dat zo ongeveer op blote voeten in de winter met een rugzak van 25 kilo op 3000 m hoogte in één keer rond de Mont Blanc kon lopen. 8)
Leon
Leon schreef:
Polling schreef:In mijn optiek zegt de titel "enkele vraagjes voor een eerste fietstrip" wel iets over de (beperkte) ervaring van topicstarter...
Een tijd terug was er ook een onervaren fietser; bijna nooit gefietst en zo. Bleek een aantal postings later dat het wel een type was dat zo ongeveer op blote voeten in de winter met een rugzak van 25 kilo op 3000 m hoogte in één keer rond de Mont Blanc kon lopen. 8)
Leon
Een correct antwoord op de vraag is dan ook: tussen de 40 en 200 km/dag.

Voor de meerderheid zal het wel ergens tussen de 70 en de 120 liggen, toch nog een eindje van de 150 af. Al ga ik daarbij slechts af op wat ik hier en daar hoor en lees en zelf ervaar.

Renaat
Ik hoop niet dat "de lifter" schrikt als hij naar zijn berichtje gaat kijken. Hij stelt een simpele vraag en er komt een waterval van berichten en discussies aan los.

Ik hoop dat hij snel inlogt en ons uitlegt wat zijn conditie en fietservaring is zodat we hem wat gerichter kunnen helpen.
Hallo,

eerst even reactie op die tank van 18 kg, zulke tanks brengen je vaak wel waar je heen wilt, zelfs met 20 kg bagage, zonder veel brokken onderweg,

ik heb net zo een tank verkocht aan iemand die 3x een fietsvakantie had gemaakt met een omgebouwde racefiets, maar er uiteindelijk toch voor koos om met steviger materiaal op reis te gaan 8)

verder heb ik de indruk dat er vele mensen zijn die totaal geen idee hebben wat het betekent om met een bepakte fiets te rijden,
het is niet omdat je in het weekend met je racefiets 120 km op 3 of 4 uur kan afleggen, dat je getraind bent om dagen na elkaar een hele dag op je fiets te zitten, het is al gezegd, je moet je tent opzetten/afbreken, eten kopen, de weg zoeken, je fietst niet altijd over even vlot bereidbare wegen,

de 13 km/u van Marten zal voor de meesten wel een herkenbaar gemiddelde zijn :D

frank en diane
Maar, wat voor de meesten een ‘herkenbaar gemiddelde is’, is dus niet gelijk aan ‘wat mogelijk is’, en dat was de vraag van de topicopener en daar gaf ik antwoord op (hoewel het dus niet zoveel zegt omdat we zo weinig weten van topicopener ;-)). Ja, het is mogelijk (maar...). Natuurlijk is het eea gechargeerd; dat moet ook wel om wat nuance aan te kunnen brengen aan al dat 100km-is-de-max(-voor-mijn-situatie) :D.
Matthie9000 schreef:Maar, wat voor de meesten een ‘herkenbaar gemiddelde is’, is dus niet gelijk aan ‘wat mogelijk is’,
joh, hou toch op. Het 24 uurs record uit 1930 is 808 km, met een 6 kilo lichtere fiets moet brussel kopenhagen toch ook 'mogelijk' zijn in een dag.

(het jaarrecord is 120000km, dan doe je er drie dagen over )

Allemaal reuze interessant, en de OP heeft er helemaal niks aan
inderdaad ik ben het er helemaal mee eens, de topicopener heeft weinig aan een dagrecord uit 1930 :D

Maar goed, er was hier laatst op dit forum een ligfietser met volle kampeeruitrusting maakte hij 200-300km afstanden (in veel zwaarder/heuveligger gebied), nu zal dat een uitzondering zijn, maar mijn eigen ervaring op een tank van 18kg met 20kg bagage (en ik was onervaren, ongetraind en heb géén sportervaring) is dat 100km echt niet zo heel erg veel voorstelt; ik nam ruim de tijd voor pauzes maar heb wel grotendeels wildgekampeerd dus dat scheelde wellicht weer wat tijd... Verder heb ik inderdaad weinig referentie mbt anderen en nogmaals; weet te weinig van topicopener om er wat zinnings over te zeggen maar ik denk dat dit zeker niet onrealistisch hoeft te zijn.
Ik ben nog steeds in blijde verwachting OEPS! afwachting (natuurlijk) van enige informatie van Delifter. Als hij nog durft uiteraard. Wat een simpele vraag toch een gehakketak op kan leveren.
Delifter: een weekendje meefietsen met de WFs levert ook enorm veel info op. Zie dit als een tip.
Marten's 13 km/uur omarm ik ook. In Noorwegen waren het er echter 15km/uur. Er waren weinig winkels ;-)
Loes
Op 12 mei 1979 heb ik (zonder bagage) 205 km op één dag gefietst, met de wind mee. Vertrek kwart over drie 's morgens en aankomst om 18.00 uur, omdat ik onderweg mijn ogen de kost ook wilde geven. Als het 150 km per dag is, reken ik op ongeveer 10 uur.... gekkenwerk, hou je vrijwel niets over voor iets leuks.
Ik heb wel hoge uitzonderingen gemaakt: op 8 juli 1982 fietste ik (mét bagage) 178 km lang op één dag vanuit Michigan via Indiana naar Chicago (USA). Daartussen was er geen jeugdherberg voorhanden. Vertrek 7.00 uur 's morgens, aankomst 20.00 uur (volgende time-zone!). Stralend zonnig weer met wind mee, maar ook omdat ik opgewonden was doordat ik afgelopen nacht deelde met een mooie vrouw (ik was toen nog vrijgezel). Dit persoonlijke afstandsrecord met bagage is tot op vandaag de dag nog steeds ongeëvenaard.
Hoi,

ik kom gemiddeld uit op zo'n 80 a 85 kilometer per dag. Dan heb ik het over een tocht van 5000 kilometer door vlak, heuvelachtig en vrij dunbevolkt gebied. Gemiddeld nam ik om de 4 dagen een rustdag, vaak bij een grote stad.

Ik nam vrij veel tijd voor bezienswaardigheden en fotografie onderweg. Verplicht musea onderweg bezoeken, etc. Ik had een vrij zware fiets, en veel zware bagage.

Met deze manier van reizen en deze daggemiddelden vind ik het pittig genoeg.