Matthie9000 schreef:op zulk vlak terrein is het wat mij betreft met minimale bepakking een peuleschil ja, zijn ook genoeg mimimalistische fietsers die dat bewezen hebben overigens; en ja; het hangt er vanaf hoeveel je wilt doen buiten het fietsen+rustpauzes+boodschappen+kamperen om.
Wat vaak een probleem is in zulke discussies, is dat mensen hun eigen mogelijkheden en grenzen projecteren op anderen en er spontaan vanuit gaan dat wat voor hen geld, ook voor anderen van toepassing is.Matthie9000 schreef: Het gaat toch om gemiddelden? Doe je dan lekker rustig aan en fiets je 100km, of neem je een rustdag en fiets je daarna weer een keer of twee 200km, we hebben het niet over een tocht naar afrika door de alpen...
Dat is natuurlijk absurd, en het zou mooi zijn als mensen op dat gebied 'verder dan hun neus lang is' zouden kijken voor ze allerhande uitspraken gaan doen alsof ze de absolute waarheid zijn.
Beweren dat 150 km/dag gemiddeld (of regelmatig een dag van 200 km) 'een peuleschil' is, omdat er wel een klein groepje fietsers is dat dat prima aankan vind ik erg kort door de bocht. Voor de grote meerderheid van de fietsers is dat fysiek bijna onmogelijk, laat staan dat ze er van genieten.
Beweren dat het echt niet kan of sowieso gekkenwerk is, vind ik ook absurd, want er zijn natuurlijk fietsers die het tegendeel beweren. Maar er zullen in ieder geval veel meer fietsers zijn waarvoor het gekkenwerk is dan voor wie het een peulenschil is.
Er zijn sowieso zo veel factoren die een rol spelen, daar wijzen genoeg mensen in deze draad op. De eigen ervaring en conditie is daarbij waarschijnlijk de belangrijkste factor, en daar heeft Delifter nog niets over gezegd.
Iemand zonder veel ervaring, met geen uitzonderlijke fysieke capaciteiten en conditie die kamperend en zelf kokend die afstanden wil doen, is 100 km/dag al ruim genoeg.
Voor een klein groepje lichtgewicht fietsers die van hotel naar hotel gaan, zal ook 200km/dag te doen zijn.
Renaat