De prijs van een Rohloff-naaf zit 'm met name in de constructie, de materialen, de bouwwijze, de kwaliteitscontrole, de arbeidskosten en de productieaantallen.Revanho schreef:'t Is gewoon erg zonde dat er nog geen 6-versnellingsnaven (of iets in die grootorde) zijn met kleine stappen tussen de versnellingen en met de kwaliteit van een Rohloff-naaf.
Rohloff-kwaliteit is voor veelfietsers immers geen overkill, 14 verschillende versnellingen en het bereik van een Rohloff zijn dat wel. Men betaald dan te veel voor wat men uiteindelijk maar gebruikt.
Een paar versnellingen minder zal niet voor een heel erg groot prijsvoordeel zorgen.
Als Rohloff een goedkopere naaf zou willen maken, dan moet hij vooral in de kosten gaan snijden met de materiaalkeuze en de constructie, met een lagere kwaliteit als gevolg. De mensen die de naven bouwen blijven even duur. Of ze er nu een setje minder of meer tandwielen in schroeven maakt niet zo veel verschil.