Additionally, paste this code immediately after the opening tag: GPS, welk model - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

GPS, welk model

paul1987 schreef:Ik heb ook al even geprobeerd om zelf een leuke fietstrack te maken (wil in de zomervakantie op fietsvakantie door Belgie) maar dat gaat heel veel tijd en geduld kosten want dat is best wel lastig.
Zelf maak ik altijd eerst een route ipv een track. Ik maak dan net zoveel punten aan als nodig om 'm precies te krijgen zoals ik wil. Daarna pas zet ik de route met Basecamp om naar een track. Die ik op zijn beurt weer overzet naar mijn Garmin GPS.
Dat laatste begrijp ik, maar is een route niet bijna hetzelfde als een track?
Naar aanleiding van de opmerking een route is niet hetzelfde dan een track.
In het kort route is een aantal waypoints met elkaar verbonden en een track is een tocht die iemand heeft gefietst en doordat hij de tocht heeft vastgelegd dmv een kruimelspoor kun jij hem na fietsen. Ook is het mogelijk zelf een track te tekenen in mapsource of basecamp. Verder is er het boekje "GPS wijzer" isbn 978 90 003 232 1 waarin op volgens mij zeer goede wijze de werking van GPS, routes, tracks wordt uitgelegd.

Ook heb ik op mijn site http://www.fietsvakantielinks.nl/GPS%20pagina.htm
informatieve links verzameld>

Ik zelf heb afgelopen zomer mijn oude Etrex afgedankt, te weinig geheugen en ben overgeschakeld op GPSmap 62St en deze gebruikt voor een rondrit Italie-Frankrijk-Zwitserland-Italie. De kaarten zijn in deze landen goed bruikbaar. Ik heb lang getwijfeld tussen Orgeon en GPSMap maar ben blij te hebben gekozen voor de GPSMap 62T omdat:
- Ik hem gemakkelijk kon bedienen onder het fietsen, denk dat dat bij een touchscreen niet was gelukt
- Scherm Orgegon schijnt in halfschaduw slechter te zijn, ik had af en toe al moeite met de GPSMap62St
-Batterij duur langer

De bijgekochte stuurhouder vind ik van discutabele kwaliteit. In ben blij dat ik er een (Veiligheids)kabeltje aan heb bevestigd ter voorkoming van op de grond vallen, heeft al een paar keer voorkomen dat ik op zoek moet naar een nieuwe GPS

Harry
Harry schreef:De bijgekochte stuurhouder vind ik van discutabele kwaliteit. In ben blij dat ik er een (Veiligheids)kabeltje aan heb bevestigd ter voorkoming van op de grond vallen, heeft al een paar keer voorkomen dat ik op zoek moet naar een nieuwe GPS
Is de eerste keer dat ik dit hoor. Ik heb tot nu toe nog geen problemen gehad met de Garmin fietssteun. Ik heb gedurende drie fietsvakanties en veel ritten in het weekend mijn GPS nog geen één keer verloren.
Frank schreef:Ik heb gedurende drie fietsvakanties en veel ritten in het weekend mijn GPS nog geen één keer verloren.
Uit eigen ervaring kan ik melden dat je GPS één keer verliezen aanzienlijk makkelijker is dan meerdere keren. De kleinere Garmins hebben een goede schutkleur en kunnen bij een valpartij uit de houder schieten. Als het pad dan goed gestoffeerd is met lang gras, bramen en zevenblad etc blijkt al gauw dat de 'Trailgods' het offer met dank aanvaard hebben :roll:
AfbeeldingBorgen met het bijgeleverde arm touwtje met een winkelwagenmunthouderkarabijnhaak zorgt ervoor dat de gps regelmatig aan het stuur van de mtb blijft bungelen. Op de vakantiefiets raakt de gps alleen los als ik de voortas wat knullig openmaak.
Ik heb hem op de stuurpen en hij zit goed vast. Gelukkig maar, want ik heb geen oogje of zo aan mijn GPS om hem te zekeren.
Afbeelding
Frank schreef:Afbeelding
[of topic] Leuke foto :wink: [/of topic]
...
TravelDuck schreef:Met in m'n hoofd de GPSmap62 (s/st) zijn we naar een gps winkel gegaan.
Daar zijn we gezwicht voor de Oregon 450t, het bedieningsgemak daarvan vonden m'n vriendin en ik vele malen makkelijker. Het menu daarvan werkt met touchscreen, tegeltjes en wijst zichzelf aardig.
Hoe is het display in de felle zon? Is er voldoende scherpte en contrast, zijn de kleuren goed af te lezen bij dit type Garmin ?
Even terugkomen op mijn voorgaande post:

Een review gevonden: http://blog.hendricksen.eu/2010/08/22/c ... x-and-62s/

Is toch wel even schrikken om te zien hoe twijfelachtig (on)nauwkeurig het trackloggen van de 62 serie is (let ook op de aanzienlijk grotere filesize dan met de 60 met dezelfde instellingen bij deze test). Intussen gefixt? Er zijn naast verdwenen features ook nog meer bugs rond het trackloggen bij de 62 serie waaronder vastlopers. De algemene bevindingen zijn dat de tracklogging (voor menig fietser wel een belangrijke tool) van de 62 minder goed is dan de 60csx - en extra geheugen lijkt dan weinig meerwaarde.

Als je de 62 wel koopt, let dan op dat je geen unit van voorgaand jaar koopt, deze kunnen squeeken:

http://www.youtube.com/watch?v=sRj_y8wxES0

Trouwens: LOL @ de person die zijn versleten 60csx vervangt door de 62 en vervolgens terug gaat naar de 60csx (na refurbishing)
Sjeng Langslaper schreef:
TravelDuck schreef:Met in m'n hoofd de GPSmap62 (s/st) zijn we naar een gps winkel gegaan.
Daar zijn we gezwicht voor de Oregon 450t, het bedieningsgemak daarvan vonden m'n vriendin en ik vele malen makkelijker. Het menu daarvan werkt met touchscreen, tegeltjes en wijst zichzelf aardig.
Hoe is het display in de felle zon? Is er voldoende scherpte en contrast, zijn de kleuren goed af te lezen bij dit type Garmin ?
't display van de oregon 450 is goed af te lezen in de volle zon.
Bij halfschaduw onder bomen en wisselende lichtsterkte wordt 't wat lastiger maar is aardig op te vangen door de schermverlichting aan te zetten.

kwa bediening onder het rijden met touchscreen heb ik geen probleem, als je een beetje gevoel hebt gekregen voor 't menu gaat dat best goed.

succes met de keuze,
ankeric schreef:- Hoogtemeter = harde eis (als je ooit in de heuvels/bergen rijdt). Een hoogteprofiel van je afgelegde trip ontbreekt als je geen (barometrische) hoogtemeter hebt.
Elke GPS heeft een hoogte "meter" en noteert en toont hoogte. De Barometer maakt het net nog wat nauwkeuriger. En in beide gevallen heb je achteraf een hoogteprofiel wat in de track word opgeslagen.

Wil je een hoogteprofiel van te voren, dan is er een topo kaart met DEM informatie verplicht. Met bv een Topo France of Topo Germany kun je routes uitstippelen en als je die routes in je toestel gaat bekijken geeft de gps ook het hoogteprofiel aan, op basis van de kaarten in het toestel. (idem in MapSource/BaseCamp).

Dit hoogteprofiel in routes werkt ook prima in de toestellen die de Topo Europa (Recreational Maps Europe) kaart er al in hebben, zoals de Oregon 450t, 550T, GPSmap 62st en Montana 650t. En dan blijkt de meerprijs van deze T versie opeens aantrekkelijker, zeker als je gewoon een OSM kaart eroverheen kan leggen en toch hoogteprofielen in routes te krijgen zijn ipv allemaal losse topo kaarten aan te schaffen.
GPS Expert schreef:
ankeric schreef:- Hoogtemeter = harde eis (als je ooit in de heuvels/bergen rijdt). Een hoogteprofiel van je afgelegde trip ontbreekt als je geen (barometrische) hoogtemeter hebt.
Elke GPS heeft een hoogte "meter" en noteert en toont hoogte. De Barometer maakt het net nog wat nauwkeuriger. En in beide gevallen heb je achteraf een hoogteprofiel wat in de track word opgeslagen.
Bedoeld is het hoogteprofiel óp de GPS en niet het hoogteprofiel dat - uiteraard - in de track gegevens wordt opgeslagen.
ankeric schreef:... en zonder barometrische hoogtemeter weigert Garmin die informatie - op de GPS - te tonen. Op de Etrex 30 kun je in de bergen het scherm verdelen in een kaart en een dashboard dat direct het verloop van je hoogteprofiel toont. Niet noodzakelijk, wel leuk (stimulerend) en ik vermoed dat de Etrex 20 dit dashboard niet biedt.
Daarom heb ik destijds de Etrex Vista gekocht en niet de Etrex Legend. Want het scherm 'hoogteprofiel' ontbreekt op de Legend.
ankeric schreef:Daarom heb ik destijds de Etrex Vista gekocht en niet de Etrex Legend. Want het scherm 'hoogteprofiel' ontbreekt op de Legend.
Dat is een slimme verkooptruc. Want zo'n hoogteprofiel kan je wel zien als je een DEM kaart op de Legend en Venture zet en een route berekent. Kennelijk hebben ze in de firmware bij de goedkopere modellen wat uitgezet. Zou best kunnen dat dit ook geldt voor de Etrex 20 want bijv op de Dakota 10 zit er ook geen hoogteprofiel en op de 20 (met barometrische hoogtemeter) wél.
TravelDuck schreef: kwa bediening onder het rijden met touchscreen heb ik geen probleem, als je een beetje gevoel hebt gekregen voor 't menu gaat dat best goed.
De entertoets van de Etrex 30 is van een onovertroffen stompzinnigheid, al fietsend kun je het wel helemaal schudden die succesvol in te drukken
Heeft de TS eigenlijk al een keuze gemaakt?
TS heeft een keuze kunnen maken en wil hem tzt, voor het nieuwe jaar, ophalen. :P Bedankt voor al jullie hulp. Heb al een fietsweekend weg op de computer gepland naar Bad Bentheim via de OSM Germany, wat is dat geweldig mooi en ook wil ik tzt mijn steentje aan de OSM mappen bijdragen. :D
paul1987 schreef:TS heeft een keuze kunnen maken en wil hem tzt, voor het nieuwe jaar, ophalen. :P Bedankt voor al jullie hulp. Heb al een fietsweekend weg op de computer gepland naar Bad Bentheim via de OSM Germany, wat is dat geweldig mooi en ook wil ik tzt mijn steentje aan de OSM mappen bijdragen. :D
Paul, wil je je keuze ook bekend maken? :lol:
als ik het goed heb, lees ik namelijk nergens wat je gekozen hebt.

en ben ik ook nog even benieuwd wat de doorslag gaf om tot deze keuze te komen?
Hallo Jasmon,

Ik neig heel erg naar de GPSmap62S, eigenlijk vanwege de volgende dingen. Heb beide GPS systemen inmiddels in handen gehad en uitgeprobeerd.
1. de Map62 voelt voor mij gewoon beter aan dan de 30
2. Leercurve is steiler bij de Map, maar ik had het vrij snel door en dan denk ik dat ik vrij veel profijt ga hebben van meer knopjes.
3. Vond het centimetertje meer scherm best wel fijn.
4. Het zijn net die kleine dingetjes die ik daarnaast fijn vindt: meer knopjes, zoomknoppen aan de voorkant, iets snellere USB.

Dat zijn eigenlijk mijn redenen om hiervoor te gaan, twijfelde nog wel eerst door het prijsverschil, maar ach: het moet mij vooral passen ik vind het apparaat het geld wel waard.