Additionally, paste this code immediately after the opening tag: spiegelreflex of compactcamera? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

spiegelreflex of compactcamera?

Ik sluit me helemaal aan bij Dirk. Als fotograferende fietser staan teveel technische mogelijkheden op de camera je vaak gewoon in de weg om een mooie foto te maken. Met een goede compactcamera kun je de aandacht vooral aan de compositie besteden. Dat maakt vaak het verschil of een foto mooi is of niet. Alle andere zaken om sfeer qua belichting enzo aan te passen kan in 99 vd 100 gevallen thuis op de computer...

Ontwikkel je je als een fietsende fotograaf.... dan wordt het een ander verhaal...

Bij mij bepaalt het gemak waarmee ik fotografeer de kwaliteit van de foto's. Meestal zit de camera aan m'n riem en heb ik hem snel bij de hand. Zou de camera niet in stuurtas of aan de riem zitten dan werd er bij mij 80% minder foto's gemaakt waardoor de kans op een leuke foto sterk zou afnemen...
Elke dag wordt dus even nagekeken wat er gekiekt is en alles wat ik niet mooi vind wordt digitaal weggepoetst...

Succes met overwegen..
eric190173 schreef:Ik sluit me helemaal aan bij Dirk. Als fotograferende fietser staan teveel technische mogelijkheden op de camera je vaak gewoon in de weg om een mooie foto te maken. Met een goede compactcamera kun je de aandacht vooral aan de compositie besteden. Dat maakt vaak het verschil of een foto mooi is of niet. Alle andere zaken om sfeer qua belichting enzo aan te passen kan in 99 vd 100 gevallen thuis op de computer...
Als beroepsfotograaf ervaar ik eerder het omgekeerde: met een spiegelreflex heb je vanwege de raw-mogelijkheid plus de reseves in de dynamiek en beeldkwaliteit juist de mogelijkheid om je tijdens het fotograferen niet helemaal druk te maken over precieze compositie, precieze belichting, kleurtemperatuur, contrast etc. etc. Met een compact is het corrigeren achteraf toch in mindere mate in goede kwaliteit mogelijk.
Het aantal mogelijkheden van compacts is daarbij van vrijwel hetzelfde absoluut schrikbarerende niveau als dat van spiegelreflexen en deze cameraatjes bemoeien zich op erg veel manieren met het 'verbeteren' van het plaatje.
Dus als je in alle rust foto's wilt maken van hetgeen je onderweg tegenkomt en die achteraf af en toe wat wilt bijsturen: compact op jpg en automatisch zetten.
Als je in snelle onzekere situaties als een huwelijksfeest een boel goede foto's wilt maken, precies weet wat je wilt en de foto's achteraf helemaal perfect wilt corrigeren: spiegelreflex op raw en grotendeels manual zetten zodat het apparaat geen dingen gaat doen die je niet verwacht.
Dus als je je camera meeneemt op de fietsreis: compact. Als je je fiets gebruikt om je camera te vervoeren: spiegelreflex.
Leon
[edit]helemaal met Leon eens[/edit]
Zelf gebruik ik foto's als een soort (ondersteuning van) mijn dagboek vh leven. Sinds ik op mijn 'telefoon' een 8 MP autofocus camera heb gebruik ik mijn compact camera niet meer. Ik heb de telefoon bijna altijd bij de hand en kan gelijk mijn mooiste foto's digitaal uploaden... Ik ben te weinig fotograaf om nog een aparte camera mee te nemen.

Zou ik toch een toestel kopen dan vind ik de Fuji Finepix F600EXR wel een mooi fietserstoestel.. In een preview stonden aan aantal zaken die mij wel aanspraken, o.a. de mogelijkheid om te kiezen voor een RAW modus, geotagging, fanastische zoom (mis ik erg op mijn 'telefoon') en een sterke beeldstabilisatie volgens mij... Dingen die op de fiets handig zijn...

[off topic]
Maar aangezien ik vooral een fietser ben en met kinderen op pad ben dan maak ik dit soort plaatjes, fietsend en uit de losse pols en dan is mijn HTC Desire HD erg handig...
Afbeelding
Tussen Norg en Veenhuizen... Door de flits uit te schakelen kon ik het toestel dwingen een wat langere sluitertijd te gebruiken waardoor nog enigszins een effect van beweging in de foto kwam..

Afbeelding
Mijn middelste zoontje is 'een beetje moe' en doet een powernap op de aanhangfiets terwijl we lekker doorpeddelen (behalve hij dus...) Terwijl ik aan het fietsen ben gewoon op goed geluk een tiental foto's uit de losse pols genomen en er zat een foto bij waar hij er op stond...
[/off topic]

Gr
Eric
Je bent een fietsende fotograaf :wink: of een fotograferende fietser :)
Ik ben duidelijk het laatste :oops: en de starter van deze topic volgens mij ook :|
Ik hoop dat hij tussen de bomen het bos toch nog vindt :roll:
Dirk
Mijn Canon S90 heeft ook RAW, al weet ik nog niet wat ik er precies mee moet...
Zoals gezegd, ideale camera met programmasluiter, diafragmakeuze, sluitertijdkeuze of volledig handmatig. Past in je broekzak en weegt maar 200 g. Alleen beperkte zoom (3,8x, maar wel gestabiliseerd), vooral iets meer groothoek mis ik wel eens. Voor fietsreizen kan ik mij niets beters voorstellen.
Compact of telefooncamera is ook zo'n leuk discussiepunt. De nieuwste camera's en sensoren zijn al behoorlijk netjes voor de niet-kritische fietsreiziger, zoals in deze vergelijk is te zien.
Wil je groter, dan is het advies van de fotografen alhier (o.a. Leon en Auke=AB) een goede: een Nikon D3100 heb je voor niet al teveel geld t.o.v. de (duurdere) m4/3's, wegen nauwelijks meer, maar hebben wel een grotere sensor en meer mogelijkheden.

Zelf ben ik terug naar een compact voor langere tochten (Canon D10: waterdicht en stootvast) maar kies in het vervolg waarschijnlijk voor een telefooncamera bij kortere tochten (iPhone 4S).
henkfietst52 schreef:Geniet vooral van het reizen en de belevenissen.

Ik heb soms de indruk dat veel mensen druk bezig zijn om maar een zo mooi mogelijke foto of film te maken om thuis te kunnen laten zien.
Mischien genieten de filmers/fotografen waarop jij doelt wel xtra. Tijdens de reis dubbel zoveel omdat ze door het fotograferen/filmen intensiever kijken en meer pauzes nemen. En achteraf is het nog eens xtra nagenieten tijdens het bewerken van de foto's/ films. En dan weer es genieten op het moment dat je anderen weer ziet genieten van jouw beelden. En o ja ook deze filmers/fotografen hebben herinneringen....das dus heel veel genieten. :wink:
Altijd interessant zo'n discussie met zoveel meningen, ben alleen benieuwd of de vragensteller nog is aangehaakt. Ik hoop dat hij snel een keuze maakt, een toestel koopt, op de fiets springt, veel mooie foto's maakt en ons via dit forum deelgenoot maakt van zijn fietsavonturen.

Zegt Willem, die al jarenlang een spiegelreflex meezeult over de bergen en er nog nooit spijt van heeft gehad.
@Blanche, zo letterlijk moet je het ook niet opvatten, ik zelf doe niets anders dan fotograferen en maak zelfs schilderkunst van mijn indrukken tijdens de reizen. Daarnaast ook nog eens lezingen en artikelen schrijven in diverse bladen en kranten.

Maar wat ik er mee wil zeggen is dat het reizen je doel moet zijn en genieten van de mooie dingen, niet de druk van zonodig moeten fotograferen.

Henk

Kunst en fietswerk
henkfietst52 schreef: Maar wat ik er mee wil zeggen is dat het reizen je doel moet zijn en genieten van de mooie dingen, niet de druk van zonodig moeten fotograferen.

Henk

Kunst en fietswerk
Helemaal mee eens :wink:
bert claes schreef:Ik wist vroeger dat je een spiegelreflex nodig hebt om te spelen met lichtinvallen/tijd enz... Is dit nog steeds zo of kan je dat ondertussen al met een compactcamera ook?
Ehm, Bert, ben je er nog? Er is al heel veel geschreven over spiegelreflex of compact meenemen op fietsreis, maar je vraag is geloof ik nog niet beantwoord. Ik stond dit voorjaar voor dezelfde keuze, en heb uiteindelijk voor een spiegelreflex (Canon 550D) gekozen, waar ik nog geen moment spijt van heb gehad. Het is een spiegelreflextoestel geworden o.a. omdat ik diafragma en sluitertijd zelf wilde kunnen instellen. Inmiddels begin ik te vermoeden dat dat ook met compactcamera's kan. :) In de brochure (link opent een pdf) van Canon staan in elk geval modellen met een M- (manual - alles handmatig), Av- (diafragma) en Tv- (sluitertijd)stand. Ik neem aan dat die hetzelfde werken als bij spiegelreflexen. Ik heb ook weleens gelezen dat je bij sommige compacttoestellen sluitertijd of diafragma wel handmatig kunt instellen, maar dat die functie dan ergens onhandig ver weg in een menu zit.

Misschien handig om gewoon eens in een fotozaak te gaan vragen, zoals twdi al schreef, of ze compactcamera's hebben waarop je in kunt stellen... wel, wat jij maar in zou willen kunnen stellen.

En om dan nog maar eens wat toe te voegen aan de kant die de discussie hier is opgegaan; ik denk dat, als je genoeg interesse hebt in fotografie om de aanschaf van een spiegelreflex te overwegen, het ook de moeite waard is om een spiegelreflex mee te nemen in je fietstas. (Dan ga ik er maar even aan voorbij dat er mensen zijn met een spiegelreflextoestel die hem nog nooit van de automatische stand hebben gehad, geen idee hebben wat scherptediepte is, of nog nooit over compositie hebben nagedacht...)

Succes met de keuze,

Carl
Een compactcamera als de Canon S95 heeft de functie manueel juist heel handig en elegant verwerkt (direct toegankelijk via de ring rond de lenzen). Dat is een erg mooi toestel als je met diafragma en/of sluitertijd wilt kunnen spelen.
Robertjan schreef:.... maar kies in het vervolg waarschijnlijk voor een telefooncamera bij kortere tochten (iPhone 4S).
Alleen dat batterijverbruik, zelfs bij dagtochten (je hebt weer een nieuw mobieltje?)
Kortere tochten = Rohloff-fiets met SON-naaf. Alleen nog een Zzing en dan kan ik op pad.
(Nieuw mobieltje komt over een week of 2..)
Als je op de mooiste momenten van de dag (bij weinig licht in the golden hour, s'ochtends, s'avonds) goede kwaliteit foto's wilt nemen dan is een spiegelreflex bijna onmisbaar. De sensor is een stuk groter dan bij een compact. Dat betekent onder meer dat een kleine beweging op de body bij een compact grotere gevolgen t.a.v. bewegingsonscherpte. Vooral als het om fotograferen met een telelens gaat. Ook de hogere iso-waarden geven betere kwaliteit bij een grotere sensor (dus fx of dx-formaat). Verder vind ik het ontbreken van een goede snelle autofocus, het ontbreken van een optische zoeker en een vertraging tussen drukken en moment van opname een nadeel van veel compactcamera's. Hoe de "shutter-lag" is bij de S100/95/90 is weet ik niet, maar het zal me niet overhalen om de spiegelreflex thuis te laten (hoogstens om aanvullend nog een extra compact mee te nemen ;)). Voor mij is de landschapsfotografie tijdens een fiets- of wandelvakantie dan ook een doel op zich...... een absoluut "moeten" :). Met veel plezier overigens! En gaat nauwelijks ten koste van mijn fiets- en reisplezier (behalve dan dat reisgenoten langer moeten wachten).

De technische ontwikkelingen gaan snel, de sony NEX5n en de fujifilm x10 en x100 zijn veelbelovende ontwikkelingen op het gebied van mirrorless camera's (compact+grote sensor+kwaliteitslenzen).

Voor wie veel "registrerend" fotografeert, waarbij de foto's ondersteunend zijn voor een weblog of persoonlijke herinnering en daarbij zelden foto's op groot formaat afdrukt, die kan zijn fotografisch hart denk ik prima ophalen met een compactcamera. Zo te lezen zijn de Panasonic LX5 en Canon S100 echte toppers op dat gebied. Dergelijk kleine camera's, net als telefooncamera's, zijn wel heel geschikt om informele kiekjes te maken en je kunt er uiteraard net zo creatief mee omgaan als je dat zou doen met een dslr. Fotograferen is meer dan alleen pixelkwaliteit. Heb wat dat betreft goede herinneringen aan de analoge fullframe Olympus Mju.
AB schreef:{spiegelreflex} De sensor is een stuk groter dan bij een compact. Dat betekent onder meer dat een kleine beweging op de body bij een compact grotere gevolgen t.a.v. bewegingsonscherpte. Vooral als het om fotograferen met een telelens gaat.
Dat lijkt me, met alle respect, een broodje aap. Als je een SLR en een compact beiden instelt op een normale "fullframe-50mm" beeldhoek en je geeft ze tijdens het belichten beiden een zwengel van bijvoorbeeld 1 graad, dan is de bewegingsonscherpte op de uiteindelijke foto precies even groot. Dat is onafhankelijk van de maat van de sensor en het aantal pixels daarvan.
Wat wel waar is, is dat kleine cameraatjes met hun kleine omvang en gewicht, veel sneller om hun as draaien dan grotere. Onder andere daarom zijn amateur-youtubefilmpjes vaak zo bibberig.
Als je als compactbezitter van het gebibber afwilt kun je een spiegelreflex kopen, maar ook een steen of een statief onder de compact monteren.
Leon
Leon schreef:
AB schreef:{spiegelreflex} De sensor is een stuk groter dan bij een compact. Dat betekent onder meer dat een kleine beweging op de body bij een compact grotere gevolgen t.a.v. bewegingsonscherpte. Vooral als het om fotograferen met een telelens gaat.
Dat lijkt me, met alle respect, een broodje aap. Als je een SLR en een compact beiden instelt op een normale "fullframe-50mm" beeldhoek en je geeft ze tijdens het belichten beiden een zwengel van bijvoorbeeld 1 graad, dan is de bewegingsonscherpte op de uiteindelijke foto precies even groot. Dat is onafhankelijk van de maat van de sensor en het aantal pixels daarvan.
Wat wel waar is, is dat kleine cameraatjes met hun kleine omvang en gewicht, veel sneller om hun as draaien dan grotere. Onder andere daarom zijn amateur-youtubefilmpjes vaak zo bibberig.
Als je als compactbezitter van het gebibber afwilt kun je een spiegelreflex kopen, maar ook een steen of een statief onder de compact monteren.
Leon
Weet je het zeker? Maak een foto van twee zelfde tekeningen, met een camera die je bibberend vasthoudt, de een op A1 formaat, de ander op A5 formaat. Als je een A1-formaat tekening 5mm heen en weer beweegt (of een zwengel geeft van 1graad) en een A5-formaat tekening een zwengel geeft van 5mm, dan heeft de foto-afdruk van de grotere formaat tekening toch minder last van die bewegingsonscherpte? Of maak ik een denkfout? Dacht dat het vergelijkbaar was met het verschil tussen een groothoeklens en een telelens. De telelens hoeft maar iets te bewegen om onscherp weer te geven, terwijl een groothoeklens met zijn grotere beeldhoek minder last heeft van bewegingsoncherpte. Stabilisatiefuncties op groothoeklenzen ontbreken daarom bij Nikon groothoeklenzen.

Anyway, zelfs een zware camera op statief (met telelens) kan bij sluitertijden van in de buurt van 1/10s nog een mate van onscherpte weergeven, vanwege de bewegingsinvloed van het drukken, of vanwege de beweging als gevolg van het klappen van de spiegel. Kennelijk beweegt de camera dan toch een beetje in een voor die belichting kritische tijdzone. Bij veel langere sluitertijden is dit fenomeen minder tot niet zichtbaar. Als dit bij een reflexcamera op normaal statief al zichtbaar is, dan wil ik niet weten wat het gevolg is van een superlichte compact met superkleine sensor op een mini-statief. Oplossing is om dan de timer te gebruiken, of de mirror-lockup bij een reflexcamera...... En bij gebruik van statief de stabilisatiefunctie van lenzen uitschakelen, anders krijg je soms ook rare effecten.

Voordeel van een grote sensor is het bijbehorend gebruik van langere brandpuntsafstanden en dus een veel selectiever gebruik van het scherpte-diepte gebied. Compacte cameras met superkleine sensoren laten alles scherp zien, voor- en achtergrond. Een grotere sensor (fx, dx, 4-3) kan bij de zelfde beeldhoek en gelijk diafragma een lens met langere brandpuntsafstand gebruiken en dus kun je spelen met het isoleren van voorgrond tov achtergrond (bv bij portretten).

Een spiegelreflex heeft dus veel natuurkundige voordelen, die bij een compactcamera zich niet eenvoudig door software laat vervangen.

En voor wie zichzelf op de foto wil zetten. Koop een gorillapod en een camera met mogelijkheid tot automatische intervalopnamen. Stukkie terugfietsen, omkeren en dan door het beeld fietsen :).
Leon schreef: Dat lijkt me, met alle respect, een broodje aap. Als je een SLR en een compact beiden instelt op een normale "fullframe-50mm" beeldhoek en je geeft ze tijdens het belichten beiden een zwengel van bijvoorbeeld 1 graad, dan is de bewegingsonscherpte op de uiteindelijke foto precies even groot.
Weet je dit wel heel zeker?

De sensor van een DSLR is ongeveer twee keer zo groot als die van een compact. Als je het beeld projecteert op hetzelfde formaat foto, moet de opname van de compact 2x meer worden vergroot dan die gemaakt met een DSLR, uitgaande van het AP-C formaat sensor. Dat betekent dat de bewegingsonscherpte ook 2x zo sterk wordt vergroot, evenals ruis.
Mattheus schreef:
Leon schreef: Dat lijkt me, met alle respect, een broodje aap. Als je een SLR en een compact beiden instelt op een normale "fullframe-50mm" beeldhoek en je geeft ze tijdens het belichten beiden een zwengel van bijvoorbeeld 1 graad, dan is de bewegingsonscherpte op de uiteindelijke foto precies even groot.
Weet je dit wel heel zeker?
De sensor van een DSLR is ongeveer twee keer zo groot als die van een compact. Als je het beeld projecteert op hetzelfde formaat foto, moet de opname van de compact 2x meer worden vergroot dan die gemaakt met een DSLR, uitgaande van het AP-C formaat sensor. Dat betekent dat de bewegingsonscherpte ook 2x zo sterk wordt vergroot, evenals ruis.
Op de 50-mm-stand heeft de foto een diagonale beeldhoek van 46,8 graden: http://nl.wikipedia.org/wiki/Beeldhoek. Merk op dat zowel d als f in de formule staan, maar compacts met hun kleine sensoren hebben ook lenzen met kleine brandpuntsafstanden daar gaat jouw redenering mank. Dat het precies klopt komt doordat de standaardobjectiefinstelling gedefinieerd is als de d-versus-f-combinatie waarbij de beeldhoek zo'n 45 graden is.
Eenmaal afgedrukt op 10x15 cm geeft een camerarotatie van 1 graad van die 46,8 daarom 1/46,8-ste onscherpte over de diagonaal van de afdruk: sqrt(10x10+15x15)/46,8 = 0,385 cm, onafhankelijk van de camera.
Mattheus schreef:De sensor van een DSLR is ongeveer twee keer zo groot als die van een compact.
Wat meestal een compactcamera wordt genoemd, zoals een Canon Powershot S100, heeft een beeldsensor van 1/1.7", met een oppervlak van 43 mm^2. Een normale dslr heeft een sensor van rond de 350 mm^2.
Afbeelding
Afbeelding
Leon, weet je zeker dat je niet hoekverdraaiing verwart met een zijdelingse pannende beweging? Een zijdelingse beweging op een kleine sensor heeft een veel grotere impact tijdens de belichtingstijd dan dezelfde zijdelingse beweging op een grote sensor. Dat beinvloed toch in sterke mate de scherpte van een foto.

Overigens gaat photoshop dat in de nabije toekomst oplossen :)