PietV schreef:Ik heb met stalen en aluminium frames gereden, maar blijf een voorkeur houden voor staal. Staal dempt meer trillingen en is daardoor wat comfortabel en de boutgaten in staal zijn sterker.
De smaak speelt nauwelijks mee. Al vind ik een rank stalen frame wel mooier. Verschil in gewicht tussen stalen of aluminium frame is minder dan 100 gram
Piet.
mwhoa, nu wil ik het weten ook.
mt 55 alu frame, oversized buizen, inclusief balhoofdstel en voorvork: ? gram
mt 55 stalen frame, buizen wanddikte 1mm, inclusief balhoofdstel en voorvork: ? gram
wie biedt?
kan het zijn dat veel stalen fietsen goedkoper worden aangeboden en dus afgemonteerd worden met zwaardere onderdelen dan een (duurdere) oversized alu trekkingfiets van 14,5kg? Zie veel stalen trekkingfietsen zo rond de 16-17kg zweven (VSF T400 16,4kg, Idworx OR (alu) 14,5kg, Koga world traveler (alu) 16,3kg).
Surly verkoopt losse frames en daar zie ik wel wat gewichten genoemd staan:
Ogre: 2,7kg frame + 1,2kg vork = ca 4,0kg incl. balhoofd
LHT: 2,3+1 = ca 3,2 kg incl. balhoofd
Karate Monkey: 2,6+1,2 = ca. 3,9kg incl. balhoofd
Kan zo 1.2.3. geen framegewichten vinden bij VSF, Idworx, Santos of Koga