Hét voordeel van GPS op een smartphone:
Op een smartphone is het een extra optie en geen extra apparaat (plus kabel en oplader),
GPS heb ik niet echt nodig. Punt.
Komma,
Vroegâh...
nam ik een telefoon (plus kabel en oplader) en een mp3-speler (plus kabel en oplader), en een camera (plus kabel en oplader) mee op reis.
En GPS leek me best wel handig, maar dat nam nog eens enkele onsjes apparaat (plus kabel en oplader) in beslag. Om nog maar te zwijgen over de prijs van dat extra apparaatje. Dus van aanschaf is het nooit gekomen.
Zonder GPS, nam ik toen toch al een kilo aan apparaatjes en randapparatuur mee.
Tegenwoordig...
heb ik een iPhone en daarom laat ik de mp3-speler thuis. GPS heb ik nooit gehad, maar voor amper 10 euro heb ik een appje dat alles doet wat ik van GPS verwacht: routes en kaartmateriaal (osm) downloaden, routes tracken en routes uploaden.
Alleen een camera (plus kabel en oplader) neem ik toch mee, omdat de foto's van een smartphone toch nooit helemaal zijn wat je op een vakantie verlangt.
GPS heb ik nooit echt gemist. Het appje Trails op iPhone doet bijna alles wat ik wil. Appje everytrails is een redelijk alternatief.
Nou nog een goed werkende naafdynamo en dan kan ik Garmin en Tomtom voorgoed van mijn verlanglijstje schrappen.