Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Pimp your Brooks - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Pimp your Brooks

Hier zie je hoe het zadel er in gebruik uitziet. De donkere vlekken komen door de olie die ik er van onderaf in gegoten had. Inmiddels is de kleur weer wat egaler geworden.

Afbeelding

Drie extra foto's hier: http://www.flickr.com/photos/coachbuild ... 512472982/
Dit zadel heb ik speciaal voor mijn vriendin gemaakt.
Het zadel heb ik alvast, maar nu die vriendin nog. ;)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Christophorus schreef:Dit zadel heb ik speciaal voor mijn vriendin gemaakt.
Het zadel heb ik alvast, maar nu die vriendin nog. ;)
Dat lijkt me een kwestie van uren, hooguit dagen met zo'n lokmiddel. Tip: monteer het zadel achterop een tandem en rijd er rondjes mee door de stad... :wink:

Mooi werk, die zadels van jou!

Carl
Carl schreef:Tip: monteer het zadel achterop een tandem en rijd er rondjes mee door de stad... :wink:
Da's een goeie!
Helaas heb ik mijn TwinTraveller jaren geleden al verkocht. M'n werkgever zei dat ik de Rohloff-Santos tandem wel mocht lenen. En als een dame dan zo nodig voorop wilde, dan adviseerde hij dat ik hard door moest fietsen. ;)
Carl schreef:Mooi werk, die zadels van jou!
Thanks! Het is ook erg leuk om te doen.
Ik ga nu op zoek naar een nog wat kleiner gutsje om de lijnen nog dunner en strakker te kunnen maken.
Carl schreef:Dat lijkt me een kwestie van uren, hooguit dagen met zo'n lokmiddel. Tip: monteer het zadel achterop een tandem en rijd er rondjes mee door de stad... :wink:
Nog geen reactie... ;)
Christophorus schreef:
Carl schreef:Dat lijkt me een kwestie van uren, hooguit dagen met zo'n lokmiddel. Tip: monteer het zadel achterop een tandem en rijd er rondjes mee door de stad... :wink:
Nog geen reactie... ;)
Hoe kan dat nou?!? O wacht, je hebt die leren handvatten (zie eerste foto) nog niet gedaan natuurlijk!
:lol:

Carl
Ik heb nu een zwarte B17 Flyer onder handen genomen.

In het midden staat een hart met een banier ervoor en daar omheen heb ik rozen gegraveerd.
In de banier wilde ik in eerste instantie het woord "moeder" of "mama" graveren, maar dit heb ik nog maar even blanco gelaten voor het geval iemand er een andere naam in wil.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Christophorus schreef:Ik heb nu een zwarte B17 Flyer onder handen genomen.
In het midden staat een hart met een banier ervoor en daar omheen heb ik rozen gegraveerd.
In de banier wilde ik in eerste instantie het woord "moeder" of "mama" graveren, maar dit heb ik nog maar even blanco gelaten voor het geval iemand er een andere naam in wil.
Bestaat er geen risico dat door al die gegraveer het leer zal verzwakken en in stukken kan scheuren als er op wordt gereden?
Martin E. van Doornik schreef:Bestaat er geen risico dat door al die gegraveer het leer zal verzwakken en in stukken kan scheuren als er op wordt gereden?
Je zou denken van wel, maar de ervaringen met de gegraveerde zadels van Kara Ginther zijn vooralsnog goed. Zij heeft de goedkeuring van Brooks en dat wil volgens mij wel wat zeggen. Sommige modellen van haar zijn echter wel "for display only". Met name de exemplaren met toegevoegde kleuren.

Het is wel belangrijk dat je niet te diep snijdt en niet teveel strepen trekt rond de strak gespannen delen. Ik durf wel te zeggen dat zadels met een afbeelding in het midden die niet helemaal doorloopt tot aan de randen het heel lang zullen uithouden.

Mijn eigen zadel, die met het kompas, heeft nu enkele honderden kilometers erop zitten en nog geen spoor van overmatig oprekken of scheuren. Toch denk ik niet dat je nog aanspraak maakt op garantie van het leren dek. Zie het dus vooral als een kunstuiting met gebruiksmogelijkheden.
Ik hou jullie op de hoogte van de duurzaamheid van mijn gegraveerde zadel.

Ik heb foto's naar Brooks gestuurd en wacht nog op een reactie.
Weliswaar off-topic, maar ik kan het niet laten om mijn andere hobby te laten zien: het zelf maken van glas-in-lood ramen.
Alle binnendeuren in ons huis zijn door nieuwe vervangen. Afgelopen donderdag is de deur tussen gang en woonkamer met twee fraaie glas-in-lood ramen gereed gekomen. Van deze deur zijn de twee bovenste panelen eruit gezaagd (zie als voorbeeld een "dichte" deur op de achtergrond). In totaal 108 stukjes glas in verschillende kleuren gesneden. En ruim 9 meter loodprofielen is er in verwerkt.

Afbeelding

Afbeelding
Mooi ontwerp en strak gedaan, Martin!
Wat een mooie zadels! Erg leuk.

Ik heb zelf paardgereden in de westernstijl en daarbij heb je ook rijk gedecoreerde zadels. Kijk hier maar eens: http://www.bobscustomsaddles.com/B03-0962.html. En misschien doe je nog wat inspiratie op.
Marianne schreef:Wat een mooie zadels! Erg leuk.

Ik heb zelf paardgereden in de westernstijl en daarbij heb je ook rijk gedecoreerde zadels. Kijk hier maar eens: http://www.bobscustomsaddles.com/B03-0962.html. En misschien doe je nog wat inspiratie op.
Cool! Thanks!
Ik had al wat Western zadels bestudeerd, maar deze kende ik nog niet.
Misschien kan Martin een mooi glas in lood raampje maken voor het gat in het eerst getoonde zadel... ? :P
Maar zonder gekheid, vooral die met die windroos en die voor je vriendin to be vind ik erg mooi. Die laatste zwarte is wat te druk naar mijn smaak, maar wel erg goed gemaakt.
Marianne schreef:Ik heb zelf paardgereden in de westernstijl en daarbij heb je ook rijk gedecoreerde zadels. Kijk hier maar eens: http://www.bobscustomsaddles.com/B03-0962.html. En misschien doe je nog wat inspiratie op.
Ik heb nu wat meer leerbewerkingstechnieken bestudeerd en ontdekt dat helaas niet alles toepasbaar is op een Brooks.
De meeste technieken zijn enkel geschikt voor platte vlakken welke niet of nauwelijks onder spanning staan. Ik zou bijvoorbeeld de flap van een Brooks zadeltas kunnen bewerken zoals in deze video te zien is: http://www.youtube.com/watch?v=pPaJhHPD ... re=related
Dit werkt helaas niet op een keihard, voorgevormd zadel, hooguit op de zijflappen.

Bij een zadel kan ik me alleen bezig houden met het afschaven van de toplaag om een kleurcontrast en een klein beetje diepte te krijgen. Letters in een zadel stempelen moet volgens mij wel mogelijk zijn, maar alleen als er een stevige ondergrond onder het leer te plaatsen is.
Ik heb een nieuwe Kompas-versie gemaakt.

Mijn bewerkte zadels zijn inmiddels te bekijken bij Bongers Bikes in Apeldoorn en op de aanstaande Bike Motion zijn er een aantal te vinden op de fietsen in de stand van Santos.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Mooi hoor! En nog smaakvol ook. Wellicht dat je met het dikke leer van een Gilles Berthoud zadel nog meer variatie erin kan brengen?

Een klant heeft ooit eens zijn oude Brooks zadel vernieuwd; de nagels eruit boren, bij een SM winkel nieuwe nagels kopen, het zadel optrekken en die erin slaan. Zo zie je maar wat je met een Brooks zadel kan doen.
Afbeelding
Dankje, Eric.

Op de site van Brooks staan ook veel mooie voorbeelden van hele oude opgelapte zadels en verminkte exemplaren, maar die zal je vast al eens gezien hebben.

Een Gilles Berthoud zou ook een fijne basis kunnen zijn, maar daar waag ik me nog even niet aan op eigen kosten. Is een redelijk prijzig canvas. ;)

Eerst maar eens zien hoe de Brooks bewerkingen straks aan gaan slaan.

Ik ben nu bezig met een B17S met Santiagoschelp.
Het Santiago-dameszadel is klaar.

Hoe vinden jullie deze?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Wat vinden we? Zonde om op te gaan zitten... :wink: