Michael W schreef:Martin E. van Doornik schreef:
maar dat-ie 21 meter hoger is dan "mijn" Tafelberg....
Nou dan, wél het hoogste punt van Noord-Holland van onder het IJ.
Hoogste punt van Het Gooi
Het Kopje van Bloemendaal is nl. 43 meter
Drie weken geleden nog lekker in het Teutoburgerwald gefietst....., dat ligt op anderhalf uur rijden van mijn woonplaats: 1900hm in 140km. En afgelopen weekend de Waalse Pijl getoured, 3300hm in 170km, op slechts 50km van Nederland (Maastricht). Dus die paar Hollanders die willen klimmen kunnen beter de auto pakken en ter plekke in heuvelig gebied gaan fietsen. Maar als je van klimmen houdt en offroad gaat kun je in de Veluwe ook nog wel je klimkilometers maken..... of in Vlieland, Schoorl, Montferland, Zuid-Limburg, Utrechtse heuvelrug, Berg en Dal e.o. (Reichswald), etc
Ik vind het idee van de Nederlandse Berg wel sympathiek. UIteindelijk gaat het erom dat je functies stapelt, concentreert op 1 plek en de hoogte in gaat om zo ruimte te besparen (en ruimte is echt schaars in NL, eigenlijk hebben we alleen de zeeen, rivieren en meren als grote ruimtelijke elementen hier in NL). Verticale elementen aan de horizon leveren het minste horizonvervuiling op, de echte horizon vervuiling is altijd horizontaal verspreid (denk aan bedrijfsterreinen, vinexlocaties, witte schimmel (dorpsuitbreidingen), windmolenparken, etc. Dus als je zo'n
Toren van Babelwilt bouwen dan ben je in principe wel goed bezig......, goede manier om heel bouwend nederland op 1 plek te verzamelen en de bouw (motor van de NL-economie) weer een boost te geven. Soort werkgelegenheidsproject zoals de afsluitdijk. Gewoon alles wat geen daglicht nodig heeft verwerken in de binnenkern van die berg, zoals bedrijfsterreinen, casino's, restaurants, sporthallen, sportterreinen, ijsbanen, wielerbanen, conferentiecentra, afvalbergen, industriecomplexen, ontsluitingswegen, etc ..... kan dat meteen wat warmte afgeven aan de buitenschil waar woningen, restaurants, scholen, parken, appartementen, ski-hellingen, bossen, watervallen, windmolens, zonnepanelen, hotels, buitenroutes, sportvelden, etc. zich bevinden. Ondertussen wel hopen dat er van binnenuit nooit een brand zal uitbreken, aangezien rook en brand zich makkelijk omhoog willen verplaatsen. Dus wel wat vluchtroutes en ventilatie- en rookschachten mee ontwerpen.
Mooi zo'n negalomaan geconcentreerde stad.... en typisch Nederlands aangezien het het laaste is wat je verwacht in een vlak land. En bovendien een prachtig logistieke uitdaging (de staal- en betonproductie van de hele wereld zal zich in NL verzamelen). Daarnaast speelt tijd geen enkele rol, de bouw zal honderden jaren duren en feitelijk eindeloos zijn dankzij de bureaucratische molenparken die we in NL hebben gebouwd.
Kortom een prachtig papieren project waar mensen jaaarenlang werk van zullen hebben zonder dat het ooit gebouwd gaat worden, ook typisch Nederlands. Eerst maar eens proberen om bedrijfsterreinen te stapelen. Of probeer maar eens een woonwijk, een sportterrein, een school, of een park op de daken van bedrijfsterreinen voorelkaar te krijgen. Een bestemmingsplan wijzigen is al bijna een onmogelijke bureaucratische opgave, laat staan dat we functies net als vroeger doorelkaar gaan gooien. Mocht dat ooit wel weer gaan lukken, wie weet kunnen we dan in de toekomst ooit eens aan drie lagen gaan denken
Of het letterlijk de vorm van een berg moet krijgen is een beetje vreemd. Ik hou er altijd meer van als je kunt zien wat iets is, hou niet zo van dingen die ergens op lijken. Maar uiteraard moet er wel een 20km lange klim in verwerkt worden, mooi in de vorm van een fietspad. Maar een kilometerlange rolband onder een bepaald hellingspercentage mag ook uiteraard. De snelle klimmers zullen dan de top eerder bereiken dan de langzame klimmers, die of de top van de rolband nooit zulen halen of er gewoon voortdurend vanaf rollen