Bedankt voor de reacties Carl en Sjefke,
Eerlijk gezegd heb ik geen idee welke maten er allemaal op deze fiets passen.
Deze banden heb ik sinds de aankoop. Schwalbe Marathon Extreme 50-559 26x2 staat er op
Ik vind het gevoelsmatig allemaal net wat log en langzaam fietsen, zeker bergop, en probeer binnen de mogelijkheden, dus zonder een nieuw fiets te kopen, net wat procentjes sneller te gaan.
Ik fiets eigenlijk alleen de Europese routes uit de bekende routeboekjes, dus qua onverhard geen gekke dingen. Ik kampeerspullen ben ik zo ongeveer wel uitgeoptimaliseerd (gewicht) dus wil nu naar andere dingen kijken.
Is de Marathon Supreme bv iets sneller maar ook wat kwetsbaarder dan de Marathon Extreme?
In een ander topic las ik het volgende, geschreven door Leon:
'* Hoe breder de band, hoe minder rolweerstand.
* Hoe breder de band, hoe meer luchtweerstand.
* Boven de 20 à 30 kmh verpest de luchtweerstand de mindere rolweerstand.
* Hoe steviger de band gebouwd en hoe dikker de antileklaag, hoe meer weerstand. Dus in asfaltprovincies neem je een soepele band. In gebieden met onverharde wegen, zwerfafval en meidoorns neem je iets stevigers.'
Die 20 a 30 km is interessant; 20 haal ik makkelijk maar 30 waarschijnlijk niet. 27 is denk ik wat ik op een vlakke weg trap. Kies ik dan voor een brede band of voor een smallere band? Ik weet dus ook niet of er überhaupt smallere banden op kunnen dan er nu op zitten.