Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietsen naar Praag - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Fietsen naar Praag

Ik ga vanaf vandaag de omgekeerde route fietsen; vlieg straks vanaf Eindhoven naar Praag. Ik probeer een blogje bij te houden op mijn site, hier staat tevens mijn gedetailleerde, lichtgewicht paklijst op.
Op mijn blog staat nu het volledige reisverslag inclusief foto's van de reis Praag » Nijmegen die ik heb gefietst in 10 dagen. Mijn (gedetailleerde) paklijst voor deze reis staat ook online.

In totaal heb ik +/- 1250km gefietst (inclusief Nijmegen naar Eindhoven Airport à 70km). Ik kon me niet zo vinden in de berichten dat het een zware route zou zijn, de beklimmingen waren maar zelden echt steil te noemen. Wel is het wegdek soms behoorlijk slecht en gaat de route heel soms over weilanden, maar over het algemeen waren de wegen prima! Veel fietsers tegengekomen (meestal uit de andere richting en een paar dezelfde kant op), erg leuk :D.

Ik vind deze route zeker een aanrader voor beginnende fietsers; een mooie route om te fietsen, vooral Tsjechië! In Duitsland gaat de route (hoe dichter je bij Nederland komt) soms over vrij kale, uitgestrekte akkervelden (met veel tegenwind!) en dat vond ik wat minder boeiend, daggemiddelden schoten op dat soort dagen ook flink omhoog ;-).

Naar Praag fietsen is denk ik leuker omdat je dan het mooiste deel op het einde hebt met Praag als toetje, helaas kwam dat voor ons niet zo goed uit...
klinkt goed!
dank voor het delen van je ervaringen.

ik vertrek zelf zondag aanstaande vanuit Utrecht. Nog even wachten op binnenkomst van het routeboekje en dan gaan maar!

Je zegt dat het qua zwaarte meevalt.. ik las her en der dat je kunt afwijken van de beschreven route (heb je ook die route gefietst uit de 'fietsen naar praag' gids?).
Lijkt me dat je dat dan een beetje kunt toespitsen op je eigen voorkeuren.. heb je daar ervaring mee?

nogmaals heb de gids nog niet binnen, dus weet niet of het om een omweggetje van 5km gaat, of van 100km.. beetje ruigere wegen hou ik wel van.
maar goed, snel naar Tsjechie fietsen dan maar, en dat eerste deel vanaf Millingen maar goed doortrappen ;)

groetjes,Tom

voor tips, relaxte campings, nog relaxtere kuuroorden houd ik me aanbevolen!
Wij hebben de de alternatieve route langs Eisenach gepakt omdat ons die mooier leek en vanwege (de Wartburg in) Eisenach. Deze alternatieve route komt oa langs de Rennsteig (weg) en biedt een mooie offroad-beklimming door het bos, erg de moeite waard! Je mist dan wel de grote mijnbergen die langs de officiele route staan.

Wij hadden veel tegenwind de laatste paar dagen, hopelijk staat de wind bij vertrek nog dezelfde kant op ;-).
Ha Matthijs, ik hoop in Oktober van hier naar Praag te gaan en ga naderhand (ivm "spoilers") je blog zeker lezen en foto's bekijken. In elk geval prettig te lezen dat je de route geschikt acht voor de beginnende fietser.

Edit: Ik mis een fototoestel op je paklijst en je foto's zien er goed uit. Heb je dat met een smartphone gedaan? (of fototoestel reisgenoot?)
Omdat ik in oktober naar Praag wil fietsen en met de trein terug wil ben ik naar tickets aan het kijken voor de City Night Line.

Eigenlijk wil ik niet precies plannen hoe lang ik er over doe om in Praag te komen (en ik wil er ook nog 1, 2 of 3 dagen blijven) dus om nu al een ticket te kopen zie ik niet zo zitten. Ik hoop eigenlijk in Praag ter plekke een ticket te kopen en een fietsplek te reserveren, of is dit heel onverstandig? (vaak al vol, veel duurder, andere zaken?)

Helaas kun je via NShispeed niet online boeken als je een fiets meeneemt, anders had ik dat waarschijnlijk gedaan op het moment dat ik wist welke datum ik zou vertrekken. Alternatief is om in Tsjechië met NShispeed Telesales te bellen a 0.35/minuut + kosten buitenland + 12.50 extra boekingskosten maar dat is wat zonde van het geld.
Online kun je bij www.bahn.de wel een kaartje kopen (credit-card) alleen is het niet mogelijk je fietskaartje ook online te kopen, hiervoor moet je een nummer in duitsland bellen (ook weer credit-card). Als je je wel wil vastleggen op een datum kan de treinreiswinkel alles voor je regelen (inclusief fiets en geen credit-card nodig). Hoe makkelijk het is om in Praag een kaartje te kopen weet ik niet en ook niet of ze allemaal engels of duits spreken.

Peter
Dank voor je reactie Peter, misschien moet ik het maar via bahn.de doen dan inderdaad.
Pas in Praag zelf kopen is vast duur; als ik nu bv op nshispeed kijk voor een ticket Praag - Amsterdam CS voor overmorgen is die schrikbarend duur in vergelijking met tickets over een week of 4. Scheelt bij een ligplaats flink: 49 om 141 euro.
Rein, in het algemeen kun je stellen, hoe eerder je boekt hoe goedkoper het is en des te meer je kans hebt dat er plaats is. Nu zijn de meeste CNL treinen voorzien van grote wagons speciaal voor fietsen, maar je zult net zien dat een grote groep hetzelfde idee had op de door jou uitgekozen dag om de reis te maken en dan vis je achter het net.
Ik zou afgaande op de dag dat je terug moet zijn de kaartje gewoon bestellen en de gok niet nemen, dan maar een paar dagen langer in Praag, dat is wat ik gehoord heb ook geen straf.

Peter
Zo zal ik het inderdaad maar moeten doen Peter :) Paar dagen extra Praag is inderdaad geen straf.
Op zoek naar een camping daar kwam ik op Camp Dana Troja. Iemand hier die ervaring heeft met deze camping?
Aan de straat waar Dana Troja ligt zijn verschillende vergelijkbare kleine "achtertuin"-campings, allemaal ongeveer even groot (of beter: even klein) en goed afgesloten. Wij kampeerden in 2011 op Camp Fremunt. Prima sanitair en goede goede uitvalsbasis met fiets of tram naar het centrum.
Gewoon even de diverse campings(tuinen dus) bekijken en de best bevallende uitzoeken.
Dat Rob, dat klinkt gunstig :) Dat zal wel in orde komen dan.
Ik wil graag de alternatieve route over Bayreuth doen, maar kan helaas geen camping vinden in (de buurt van) Bayreuth. Alleen een nudistencamping maar dat is me in de herfst wat te koud ;) Kent iemand toevallig een camping daar die online niet te vinden is?
In Plzen heb ik waarschijnlijk wel een kampeerplek gevonden, anders zijn er goed te betalen pensions. Rond Chleb is er camping Jadran die open zou moeten zijn.

Ik wil eigenlijk alleen maar kamperen: In Tsjechië plan ik graag waar ik slaap; in Duitsland denk ik dat het wel losloopt met geopende campings vinden, of is dat naïef?
Hallo,

verwacht van de campings in Tsjechie (langs de route naar Praag) niet teveel, enkel de camping aan het meer van Cheb (Podhrad) Kamp Vaclav was verzorgd met proper sanitair,
camping La Rocca te Konstantinovy Lazny mooi grasveldje, maar zwak sanitair, douche met lauw, koud water, wc uitermate vies en goor,
camping Diana te Ejpovice is primitief, maar het sanitair is te doen,
camping Ostrov te Zadni Treban, sanitair niet erg proper en heel drukke stadscamping met onvriendelijk personeel.
de campings in de achtertuinen van woningen te Trojka Praag zijn dan weer wel heel verzorgd en goed.

in tegenstelling tot voornoemde route vallen de campings langs de Elbe-radweg dan weer wel heel goed mee in Tsjechie, dus het zal een lokaal probleem zijn.

in Duitsland zijn de campings meestal ok, enkel camping Wellness Lange te Benninghausen is af te raden.

Frank en Diane
Let wel even op want ik vond het aantal campings in het Duitse grensgebied met Tsjechië schaars. Ik ben daarom een paar keer zelf ergens een camping begonnen.
Kleine aanvulling:
frank en diane schreef:camping Ostrov te Zadni Treban, sanitair niet erg proper en heel drukke stadscamping met onvriendelijk personeel.
Een "zijsprong" naar Karlstejn (autokemp Karlstejn) is hiervoor een prima alternatief!
camping La Rocca te Konstantinovy ... wc uitermate vies en goor,
Kennelijk niet altijd, bij ons was het goed te doen.

Succes!
Frank en Diane, Matthie en Rob, dank voor jullie reacties!

Ik was voor de zekerheid toch maar een beetje gaan plannen. Heb de mazzel dat veel campings in Duitsland pas 15 oktober dicht gaan, dus dat red ik allemaal net :)
Camping Wellness Lange te Benninghausen heb ik wel om m'n lijstje staan, ontkom ik helaas niet aan; valt precies tussen 2 andere overnachtingsplaatsen. Voor een nachtje geen ramp.

Wat Tsjechië betreft werd ik ook niet zo enthousiast wat ik op internet aan campings vond (Kamp Vaclav, dank voor de tip maar is helaas al 2 weken dicht). Plan is nu om in Tsjechië van grote stad naar grote stad te gaan en, eventueel, in hostels te slapen. Die mogelijkheid had ik over t hoofd gezien, is behoorlijk goedkoop en kan ik die steden ook een beetje bekijken. Bayreuth - Cheb, Cheb - Plzen en Plzen - Praag zijn steeds dagafstanden van zo'n 115 km. Lijkt me, hoewel het daar wat heuvelachtiger is, wel goed te doen (?)
Zeer bedankt!
Hallo,

de campings in het grensgebied zijn idd schaars, maar we vonden er wel elke dag één op fietsafstand,

@Rob: toen wij er waren was er net een jeugdcamp, misschien was dat de reden van het vies en goor zijn, poep was er aan de muur en op de toiletzitting gesmeerd, vandaar onze ervaring over die camping,

@Rein: dagafstanden van 115 km zullen van je conditie af hangen, op de wegen in Tsjechie moet je wel heel goed uitkijken met de slechte kwaliteit van het wegdek, een afdaling tegen 30 of meer km/u zou je met de vele putten die er zijn wel eens slecht kunnen bekomen, dus snelheid toch aanpassen.

Frank en Diane
Dank voor tip, lees dat veel ja van die putten. Zal er rekening mee houden. Conditie is goed verder :)
@ Tom Sebogo: ben je nog gegaan in augustus?
Vandaag aangekomen in Praag; geweldig naar mijn zin gehad! Nu bijna 4 dagen Praag bekijken, zal bij thuiskomst de campinginfo e.d. posten