Additionally, paste this code immediately after the opening tag: gazelle medeo frame ombouwen - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

gazelle medeo frame ombouwen

Wim schreef:Laten we niet al te optimistisch zijn over de fietsen van vroeger. Die Gazelle met terugtraprem deed het prima zonder onderhoud, maar als je nu zo'n fiets koopt heb je nog steeds weinig gedoe.
De Gazelle die ik had, had 7 versnellingen :) en kende weinig problemen.

Tegenwoordig staat winst maken voorop en wordt er bezuinigd op materiaalkosten. Gazelle was in handen van een private equity onderneming en is nu doorverkocht aan Pon Holding.

In relatief korte tijd heb ik zelf drie nieuwe fietsen gekocht en mijn vrouw één nieuwe. Bij de zogenaamde A merken werken sommige onderdelen minder goed: bel, standaard, remkabel. Op zich gaat het om goedkope dingen van 5 tot 15 euro, maar toch.

Niet elk merk was vroeger even goed. Ik heb ooit een Mustang fiets gehad. Het was geen dure fiets, maar als ik me goed herinner, was de levensduur beperkt. Ik heb de indruk dat de kwaliteitsfietsen van vroeger van mindere kwaliteit zijn.
Winst maken is prima, maar er is te weinig concurrentie op de Nederlandse markt. Daarom ben ik blij dat Fahrradmanufaktur nu ook echt in Nederland een importeur heeft. Dat zijn voor de prijs veel betere fietsen, en zonder rare zwakke plekken.
Blijft staan dat je op de langere duur economisch beter een wat duurdere fiets kunt kopen met onderhoudsarme onderdelen. De cursus fietsonderhoud van de wereldfietser is ook een goede investering. Voor de rest staan er tegenwoordig veel mooie filmpjes op het web over hoe je van alles zelf kunt doen.
Wim
Mattheus schreef:Helaas zijn A merkfietsen zoals Gazelle, Batavus ongeveer verdrievoudigd in prijs, terwijl de kwaliteit er niet op vooruit is gegaan. Ik krijg de indruk dat de handgebouwde fietsen van nu, zoals MC, RIH, Koga, dezelfde kwaliteit hebben als de A merken van zo'n 15 tot 20 jaar geleden tegen een prijs die 4x zo hoog is als 15 tot 20 jaar geleden. Dan kan een servicebeurt wel uit.
De Gazelle met lx-onderdelengroep die ik in 1993, precies de tijd die jij bedoelt, kocht kostte toch echt 2700 gulden en een batavus Apache van een paar jaar daarvoor met acera/alivio kostte iets van 1200 gulden. Als ik dat vergelijk wat je nu krijgt bij bv Fahradmanufaktur ben ik juist prettig stomverbaasd over de hedendaagse prijzen: die fietsen kosten geen cent meer dan die van vroeger, en zijn stukken beter afgewerkt.
Dat mensen nu duurdere fietsen kopen komt omdat ze meer te besteden hebben en het aanbod daar op is afgestemd. De marketing doet de rest.
Leon
Maar goed, terug naar het onderwerp. Kun je van een Medeo een goede trekking-fiets maken voor Europa.
Mijn ervaring is dat de Medeo voor een groot deel van Europa prima is.

Ik heb van 2002 tot 2007 op een Medeo door Europa gefietst. Gazelle had van de Medeo destijds ook een trekking model.
Behalve wat nodeloze tierelantijnen als een massief standaard, vlinderstuur, voorvering, 24 i.p.v. 21 versnellingen, gelzadel en een koplamp die je ook als zaklamp kon gebruiken, had de Gazelle Medeo Trekking ook verstevigde wielen (zowel voor als achter) en voordrager. Dat waren volgens mij de enige echt nuttige aanpassingen aan de Medeo.
Grejan geeft zelf aan dat hij wiel(en) en groep wil aanpassen. Wielen lijkt me wel noodzakelijk, maar waarom de derailleur? Goedkoop zal het niet zijn, kwaliteit zal niet flink toenemen en och, 3 extra verzetten... Met 21 kom je de alpen ook wel over.
Ik heb in die tijd hartelijk kunnen lachen om mijn reisgenoten die met hun peperdure Koga's rondreden en ze nog net niet meenamen in hun slaapzak om krassen te voorkomen.
Ik vond de Medeo een prima fiets om over asfalt te suizen, over de alpen te rijden, soms wat gravel te pakken. Gewoon ombouwen en genieten van het landschap.

Tot zover het goede nieuws.

In 2007 ging de Gazelle mee naar het westelijke fjordengebied in Noorwegen. Daar deed ik serieuze beklimmingen en afdalingen, daar ging ik serieus off-road, en daar waren de afstanden tussen de steden en de winkels ook heel serieus.
grejan63 schreef:in geval van nood kun je misschien terecht bij http://www.biltema.no, se of dk die zitten in heel scandinavie een soort ikea voor de auto fiets boot e.d.
Ja, in Denemarken en in de dichter bevolkte delen van Noorwegen kun je daar wel terecht.
Maar ja, als je ergens rond de Sognefjord in een afdaling de zoveelste klapband oploopt, dan is de dichtstbijzijnde vestiging minstens een dag fietsen. En als je daar eenmaal bent aanbelandt, na een lift met een pick-up-truck of behulpzame duitse Kamper, zal blijken dat ze geen 28" 1 3/8 binnenbanden met frans ventiel hebben. 28" Buitenbanden zijn helemaal onbekend.
Of je rijdt in de afdaling van de Rallarvegen in een kuil en de schroefdraad van het balhoofd (aluminium!) is in één klap weg. Zie dan maar eens iets te vinden dat op een Gazelle past.
De problemen met velgen en naven, die Wim noemt, zijn me gelukkig bespaard gebleven.

Ik zie Noorwegen bij de reisdoelen staan en ik raad echt af om daar met een (omgebouwde) Gazelle te gaan fietsen.
Praktijkervaring!

Frames zullen niet snel kapot gaan, maar check de fiets in ieder geval op kwaliteit en verkrijgbaarheid van de onderdelen. Het kan anders je hele vakantie vergallen.
Leon schreef: De Gazelle met lx-onderdelengroep die ik in 1993, precies de tijd die jij bedoelt, kocht kostte toch echt 2700 gulden en een batavus Apache van een paar jaar daarvoor met acera/alivio kostte iets van 1200 gulden. Als ik dat vergelijk wat je nu krijgt bij bv Fahradmanufaktur ben ik juist prettig stomverbaasd over de hedendaagse prijzen: die fietsen kosten geen cent meer dan die van vroeger, en zijn stukken beter afgewerkt.
Waarschijnlijk heb ik geen rekening gehouden met het feit dat fietsen nu completer zijn uitgerust dan zo'n 15 jaar geleden. Een stadfiets met 7 versnellingen kwam toen op zo'n 800 gulden. Een stadfiets van hetzelfde merk, ook met 7 versnellingen, komt op 849 euro. Ik heb nog steeds de indruk dat de gemiddelde stadsfiets van nu duurder is dan de gemiddelde stadsfiets van zo'n 15 jaar geleden, maar de fiets van nu is luxer uitgevoerd.
Wim schreef: er is te weinig concurrentie op de Nederlandse markt.
Tot enige tijd geleden heb ik me niet verdiept in fietsen. De laatste tijd heb ik veel opgezocht en ben heel wat voor mij onbekende merken tegengekomen, b.v Azor, Pointer, Van Limpurg. Ik noem slechts enkele Nederlandse merken en er zijn er meer, maar ik kom deze merken nooit tegen in advertenties, etc. Enkele A merken zijn te dominant aanwezig en de fietsenhandelaar wil zich waarschijnlijk geen buil vallen.