Maar goed, terug naar het onderwerp. Kun je van een Medeo een goede trekking-fiets maken voor Europa.
Mijn ervaring is dat de Medeo voor een groot deel van Europa prima is.
Ik heb van 2002 tot 2007 op een Medeo door Europa gefietst. Gazelle had van de Medeo destijds ook een
trekking model.
Behalve wat nodeloze tierelantijnen als een massief standaard, vlinderstuur, voorvering, 24 i.p.v. 21 versnellingen, gelzadel en een koplamp die je ook als zaklamp kon gebruiken, had de Gazelle Medeo Trekking ook verstevigde wielen (zowel voor als achter) en voordrager. Dat waren volgens mij de enige echt nuttige aanpassingen aan de Medeo.
Grejan geeft zelf aan dat hij wiel(en) en groep wil aanpassen. Wielen lijkt me wel noodzakelijk, maar waarom de derailleur? Goedkoop zal het niet zijn, kwaliteit zal niet flink toenemen en och, 3 extra verzetten... Met 21 kom je de alpen ook wel over.
Ik heb in die tijd hartelijk kunnen lachen om mijn reisgenoten die met hun peperdure Koga's rondreden en ze nog net niet meenamen in hun slaapzak om krassen te voorkomen.
Ik vond de Medeo een prima fiets om over asfalt te suizen, over de alpen te rijden, soms wat gravel te pakken. Gewoon ombouwen en genieten van het landschap.
Tot zover het goede nieuws.
In 2007 ging de Gazelle mee naar het westelijke fjordengebied in Noorwegen. Daar deed ik serieuze beklimmingen en afdalingen, daar ging ik serieus off-road, en daar waren de afstanden tussen de steden en de winkels ook heel serieus.
grejan63 schreef:in geval van nood kun je misschien terecht bij
http://www.biltema.no, se of dk die zitten in heel scandinavie een soort ikea voor de auto fiets boot e.d.
Ja, in Denemarken en in de dichter bevolkte delen van Noorwegen kun je daar wel terecht.
Maar ja, als je ergens rond de Sognefjord in een afdaling de zoveelste klapband oploopt, dan is de dichtstbijzijnde vestiging minstens een dag fietsen. En als je daar eenmaal bent aanbelandt, na een lift met een pick-up-truck of behulpzame duitse Kamper, zal blijken dat ze geen 28" 1 3/8 binnenbanden met frans ventiel hebben. 28" Buitenbanden zijn helemaal onbekend.
Of je rijdt in de afdaling van de Rallarvegen in een kuil en de schroefdraad van het balhoofd (aluminium!) is in één klap weg. Zie dan maar eens iets te vinden dat op een Gazelle past.
De problemen met velgen en naven, die Wim noemt, zijn me gelukkig bespaard gebleven.
Ik zie Noorwegen bij de reisdoelen staan en ik raad echt af om daar met een (omgebouwde) Gazelle te gaan fietsen.
Praktijkervaring!
Frames zullen niet snel kapot gaan, maar check de fiets in ieder geval op kwaliteit en verkrijgbaarheid van de onderdelen. Het kan anders je hele vakantie vergallen.