Additionally, paste this code immediately after the opening
tag:huh? Definieer bestaan eensAB schreef:Waarom bestaan er eigenlijk geen trekkingbikes of randonneurs van carbon?
ik bouw een vakantiefiets een stuk steviger dan een racefiets, want de krachten zijn groter
Ze zijn er wel in de vorm van racefietsen en atb's, dus wat betreft stevigheid en duurzaamheid zal het wel snor zitten (de krachten die renners op dat soort fietsen loslaten is groter dan velen hier ooit met een vakantie te verduren zullen krijgen).
Waarom ze niet op de markt zijn te vinden? Geloof dat Multicycle een carbonnen trekkingbike heeft, maar het is me dunkt een uitzondering. Je kunt met carbon licht doch stijf bouwen. Als je dus een beetje oversized met carbon bouwt kun je dus een hele stevige trekkingbike maken. Brede bandjes onder een paar stevige wielen, dan vangt dat de eerste klappen wel op, voordat het krachtenveld het carbonnen frame bereikt. Het enige wat ik kan bedenken is de relatief hogere kosten, maar een lichter en stevig frame van carbon zou toch voor een vakantiefietser ook een mogelijkheid zijn? Of zijn het naast de hogere kosten ook vooral de (negatieve) vooroordelen over carbon die een tegenargument vormen? Zou toch wel cool zijn als Cervelo een mooie randonneur of trekkingbike ontwikkeld , inclusief verchroomd achterbrugje natuurlijk .m-gineering schreef:huh? Definieer bestaan eensAB schreef:Waarom bestaan er eigenlijk geen trekkingbikes of randonneurs van carbon?
ik bouw een vakantiefiets een stuk steviger dan een racefiets, want de krachten zijn groter
Ze zijn er wel in de vorm van racefietsen en atb's, dus wat betreft stevigheid en duurzaamheid zal het wel snor zitten (de krachten die renners op dat soort fietsen loslaten is groter dan velen hier ooit met een vakantie te verduren zullen krijgen).
Carbon is een onhandig materiaal om iets aan vast te maken, en het gaat vervelend stuk
....alsof je tegen een muur praat, zal wel de kracht van marketing zijn...AB schreef: Waarom ze niet op de markt zijn te vinden? Geloof dat Multicycle een carbonnen trekkingbike heeft, maar het is me dunkt een uitzondering. Je kunt met carbon licht doch stijf bouwen. Als je dus een beetje oversized met carbon bouwt kun je dus een hele stevige trekkingbike maken. Brede bandjes onder een paar stevige wielen, dan vangt dat de eerste klappen wel op, voordat het krachtenveld het carbonnen frame bereikt. Het enige wat ik kan bedenken is de relatief hogere kosten, maar een lichter en stevig frame van carbon zou toch voor een vakantiefietser ook een mogelijkheid zijn? Of zijn het naast de hogere kosten ook vooral de (negatieve) vooroordelen over carbon die een tegenargument vormen? Zou toch wel cool zijn als Cervelo een mooie randonneur of trekkingbike ontwikkeld , inclusief verchroomd achterbrugje natuurlijk .
Bij gebrek aan materiaalkennis moest ik aan deze andere mooie! toepassing denken; zit niets kwaads achter hoor . Check dit voor info over carbon. Je kunt er vast een licht fietsje van maken die het met wat belasting wel uithoudt; maar ik denk dat het een té kostbaar/breekbaar materiaal is voor een vakantiefiets(tank edition).AB schreef:erg grappig allemaal..... ik stel een open vraag en word uitgemaakt voor een muur volbehangen met marketingposters die opeens naar zwarte viooltjes zit te staren. Je kunt toch ook zeggen dat je tegen een boom staat te praten? Klinkt alweer wat vriendelijker toch?
Ondertussen worden alle ultra-races gewonnen op carbon frames, racegroepen en racewielen. Of het nou gaat om Paris-Brest-Paris of Race Across America, Race Across the West of the Great Divide...., dus vertel mij niet dat je niet een mooie trekkingbike of randonneur van carbon kunt maken. Er zullen heus wel wat nadelen aanzitten, metname kosten, en het bedenken van een alternatief voor de kleine dragersoogjes waar geen al te grote krachten op kunnen worden losgelaten zoals bij staal wel kan. Denk bijvoorbeeld aan de surly frames met al hun oogjes..., dat zou je dan in carbon moeten weglaten (tenzij het technisch natuurlijk geen probleem natuurlijk). Maar dan is er vast wel iets anders op te verzinnen, zie tubus fly b.v. Ik zie verder wel voordelen met carbon op gebied van integratie van verlichting in het frame en aerodynamica voor de achterdrager/bagageset. Nu alleen nog ervoor zorgen dat er v-brakes en brede banden onder passen. Geometrie wat aanpassen (lange wielbasis, langere naloop, hoge luie balhoofdbuis) framebuisjes wat oversizen en dan klaar toch?
Het probleem van carbon is dat veel mensen het verwarren met porcelein. Ze zien een uiterst licht geconstrueerde racefiets kapot gaan in een afschuwelijke crash en denken dan dat dit door het materiaal komt.AB schreef:erg grappig allemaal..... ik stel een open vraag en word uitgemaakt voor een muur volbehangen met marketingposters die opeens naar zwarte viooltjes zit te staren. Je kunt toch ook zeggen dat je tegen een boom staat te praten? Klinkt alweer wat vriendelijker toch?
Ondertussen worden alle ultra-races gewonnen op carbon frames, racegroepen en racewielen. Of het nou gaat om Paris-Brest-Paris of Race Across America, Race Across the West of the Great Divide...., dus vertel mij niet dat je niet een mooie trekkingbike of randonneur van carbon kunt maken.
Ik snap de vooroordelen ook wel, zie bv deze site. En ik heb zelf ook nog een stadsfiets van mijn pake uit 1948.... zo'n mooie zwarte gazelle weduwe. Frame is nog niets mis mee behalve wat roestplekkies.... even afschuren, spuitbus erover en klaar. Ik snap ook dat carbon niet een vloeibaar materiaal is als metaal (alu/staal) en dat dus het krachtenveld metname in de ontworpen richting ideaal is gemaakt en niet optimaal gemaakt in de niet-ontworpen richting bij een onverwacht krachtenveld. Het krachtenveld bij een vakantiefiets is misschien niet altijd te voorspellen, maar geldt dat ook niet voor een racefiets? Zoveel groter is het onvoorspelbare krachtenveld bij een vakantiefiets toch ook weer niet?Matthie9000 schreef:Bij gebrek aan materiaalkennis moest ik aan deze andere mooie! toepassing denken; zit niets kwaads achter hoor . Check dit voor info over carbon. Je kunt er vast een licht fietsje van maken die het met wat belasting wel uithoudt; maar ik denk dat het een té kostbaar/breekbaar materiaal is voor een vakantiefiets(tank edition).AB schreef:erg grappig allemaal..... ik stel een open vraag en word uitgemaakt voor een muur volbehangen met marketingposters die opeens naar zwarte viooltjes zit te staren. Je kunt toch ook zeggen dat je tegen een boom staat te praten? Klinkt alweer wat vriendelijker toch?
Ondertussen worden alle ultra-races gewonnen op carbon frames, racegroepen en racewielen. Of het nou gaat om Paris-Brest-Paris of Race Across America, Race Across the West of the Great Divide...., dus vertel mij niet dat je niet een mooie trekkingbike of randonneur van carbon kunt maken. Er zullen heus wel wat nadelen aanzitten, metname kosten, en het bedenken van een alternatief voor de kleine dragersoogjes waar geen al te grote krachten op kunnen worden losgelaten zoals bij staal wel kan. Denk bijvoorbeeld aan de surly frames met al hun oogjes..., dat zou je dan in carbon moeten weglaten (tenzij het technisch natuurlijk geen probleem natuurlijk). Maar dan is er vast wel iets anders op te verzinnen, zie tubus fly b.v. Ik zie verder wel voordelen met carbon op gebied van integratie van verlichting in het frame en aerodynamica voor de achterdrager/bagageset. Nu alleen nog ervoor zorgen dat er v-brakes en brede banden onder passen. Geometrie wat aanpassen (lange wielbasis, langere naloop, hoge luie balhoofdbuis) framebuisjes wat oversizen en dan klaar toch?
Citaat uit dit tien jaar oude stuk:Matthie9000 schreef: Check dit voor info over carbon. Je kunt er vast een licht fietsje van maken die het met wat belasting wel uithoudt; maar ik denk dat het een té kostbaar/breekbaar materiaal is voor een vakantiefiets(tank edition).
Moet je voor de grap eens gaan tellen hoeveel van die kapotte frames het gevolg zijn van (flinke) ongelukken. De overgrote meerderheid. Dan zijn er de fietsen die kapot gingen op het dak van de auto omdat de chauffeur even vergeten was dat die dingen er op stonden. Trek er dan nog de montagefouten van af en dan blijft er verdomd weinig over.AB schreef:Ik snap de vooroordelen ook wel, zie bv deze site.
Understatement van de dag!AB schreef:Maar technisch gezien blijft het trekkingswereldje een beetje achter bij de race/mountainbike/cyclecross/triathlon wereld, en dat vind ik wel opvallend.
Mooie fiets voor een tourtje door de veluwe; maar dan wel de asfaltwegen!! En balen dat er maar 10kg op die Fly kan; nu moet ik mijn steengrill thuis laten.Leon schreef:Ik vind het rare beweringen dat je geen trekkingfiets van carbon zou kunnen maken. Die zijn er toch gewoon? Zelfs van Koga
Heeft iemand ervaringen?
Leon
yep, maar je hebt ook nog renpaarden.eric190173 schreef:Mijn reisfiets heeft onderin touringcars gezeten, op daken gelegen, is tig keer omgevallen, is met tieraps mishandeld om reserveonderdelen aan te hangen. Het frame is zwaarder dan een frame van carbon, maar gewoon nog heel. Dat zou met een frame van carbon niet geval zijn geweest. Je hebt werkpaarden en luxe paarden..
Gr.
Eric
Klopt, bij de carbonfiets zie je aan de buitenkant niks, en zit de schade aan de binnenkant. Als het verband in de matrix weg is scheurt de carbonbuis snel verder, de alumniumfiets kan met deuk vaak nog rustig oud worden.AB schreef: Zelf heb ik eens een dunwandig stuk aluminiumbuis van een racefiets p.o. ingedeukt, simpelweg omdat mijn stuur er tegen aansloeg.... ik was met de remkabels bezig toen het stuur omsloeg. Het was niet eens een harde botsing maar er zat wel meteen een deukje in..... dat was dan weer met een carbonnen fiets echt niet gebeurt.