Additionally, paste this code immediately after the opening tag: staal of Aluminium - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

staal of Aluminium

eenzame schreef:
AB schreef:Staal kun je verchromen, niets mooiers dan dat.
En titanium dan? :twisted:
je kunt kunststof verchromen, dus titanium is een eitje ;)
:lol: een carbonnen frame verchromen :lol:

~!

eenzame schreef::lol: een carbonnen frame verchromen :lol:
Ga toch gelijk voor goud!
Waarom bestaan er eigenlijk geen trekkingbikes of randonneurs van carbon?
Ze zijn er wel in de vorm van racefietsen en atb's, dus wat betreft stevigheid en duurzaamheid zal het wel snor zitten (de krachten die renners op dat soort fietsen loslaten is groter dan velen hier ooit met een vakantie te verduren zullen krijgen). Is het maken van een mal gewoon te duur in relatie tot de (te kleine) markt?
AB schreef:Waarom bestaan er eigenlijk geen trekkingbikes of randonneurs van carbon?
huh? Definieer bestaan eens

Ze zijn er wel in de vorm van racefietsen en atb's, dus wat betreft stevigheid en duurzaamheid zal het wel snor zitten (de krachten die renners op dat soort fietsen loslaten is groter dan velen hier ooit met een vakantie te verduren zullen krijgen).
ik bouw een vakantiefiets een stuk steviger dan een racefiets, want de krachten zijn groter

Carbon is een onhandig materiaal om iets aan vast te maken, en het gaat vervelend stuk
m-gineering schreef:
AB schreef:Waarom bestaan er eigenlijk geen trekkingbikes of randonneurs van carbon?
huh? Definieer bestaan eens

Ze zijn er wel in de vorm van racefietsen en atb's, dus wat betreft stevigheid en duurzaamheid zal het wel snor zitten (de krachten die renners op dat soort fietsen loslaten is groter dan velen hier ooit met een vakantie te verduren zullen krijgen).
ik bouw een vakantiefiets een stuk steviger dan een racefiets, want de krachten zijn groter

Carbon is een onhandig materiaal om iets aan vast te maken, en het gaat vervelend stuk
Waarom ze niet op de markt zijn te vinden? Geloof dat Multicycle een carbonnen trekkingbike heeft, maar het is me dunkt een uitzondering. Je kunt met carbon licht doch stijf bouwen. Als je dus een beetje oversized met carbon bouwt kun je dus een hele stevige trekkingbike maken. Brede bandjes onder een paar stevige wielen, dan vangt dat de eerste klappen wel op, voordat het krachtenveld het carbonnen frame bereikt. Het enige wat ik kan bedenken is de relatief hogere kosten, maar een lichter en stevig frame van carbon zou toch voor een vakantiefietser ook een mogelijkheid zijn? Of zijn het naast de hogere kosten ook vooral de (negatieve) vooroordelen over carbon die een tegenargument vormen? Zou toch wel cool zijn als Cervelo een mooie randonneur of trekkingbike ontwikkeld ;), inclusief verchroomd achterbrugje natuurlijk :).
AB schreef: Waarom ze niet op de markt zijn te vinden? Geloof dat Multicycle een carbonnen trekkingbike heeft, maar het is me dunkt een uitzondering. Je kunt met carbon licht doch stijf bouwen. Als je dus een beetje oversized met carbon bouwt kun je dus een hele stevige trekkingbike maken. Brede bandjes onder een paar stevige wielen, dan vangt dat de eerste klappen wel op, voordat het krachtenveld het carbonnen frame bereikt. Het enige wat ik kan bedenken is de relatief hogere kosten, maar een lichter en stevig frame van carbon zou toch voor een vakantiefietser ook een mogelijkheid zijn? Of zijn het naast de hogere kosten ook vooral de (negatieve) vooroordelen over carbon die een tegenargument vormen? Zou toch wel cool zijn als Cervelo een mooie randonneur of trekkingbike ontwikkeld ;), inclusief verchroomd achterbrugje natuurlijk :).
....alsof je tegen een muur praat, zal wel de kracht van marketing zijn...
Carbon kun je beter gebruiken om cello's en violen van te maken!

Afbeelding
Louis & Clark!

:D
erg grappig allemaal..... ik stel een open vraag en word uitgemaakt voor een muur volbehangen met marketingposters die opeens naar zwarte viooltjes zit te staren. Je kunt toch ook zeggen dat je tegen een boom staat te praten? Klinkt alweer wat vriendelijker toch?

Ondertussen worden alle ultra-races gewonnen op carbon frames, racegroepen en racewielen. Of het nou gaat om Paris-Brest-Paris of Race Across America, Race Across the West of the Great Divide...., dus vertel mij niet dat je niet een mooie trekkingbike of randonneur van carbon kunt maken. Er zullen heus wel wat nadelen aanzitten, metname kosten, en het bedenken van een alternatief voor de kleine dragersoogjes waar geen al te grote krachten op kunnen worden losgelaten zoals bij staal wel kan. Denk bijvoorbeeld aan de surly frames met al hun oogjes..., dat zou je dan in carbon moeten weglaten (tenzij het technisch natuurlijk geen probleem natuurlijk). Maar dan is er vast wel iets anders op te verzinnen, zie tubus fly b.v. Ik zie verder wel voordelen met carbon op gebied van integratie van verlichting in het frame en aerodynamica voor de achterdrager/bagageset. Nu alleen nog ervoor zorgen dat er v-brakes en brede banden onder passen. Geometrie wat aanpassen (lange wielbasis, langere naloop, hoge luie balhoofdbuis) framebuisjes wat oversizen en dan klaar toch?
AB schreef:erg grappig allemaal..... ik stel een open vraag en word uitgemaakt voor een muur volbehangen met marketingposters die opeens naar zwarte viooltjes zit te staren. Je kunt toch ook zeggen dat je tegen een boom staat te praten? Klinkt alweer wat vriendelijker toch?

Ondertussen worden alle ultra-races gewonnen op carbon frames, racegroepen en racewielen. Of het nou gaat om Paris-Brest-Paris of Race Across America, Race Across the West of the Great Divide...., dus vertel mij niet dat je niet een mooie trekkingbike of randonneur van carbon kunt maken. Er zullen heus wel wat nadelen aanzitten, metname kosten, en het bedenken van een alternatief voor de kleine dragersoogjes waar geen al te grote krachten op kunnen worden losgelaten zoals bij staal wel kan. Denk bijvoorbeeld aan de surly frames met al hun oogjes..., dat zou je dan in carbon moeten weglaten (tenzij het technisch natuurlijk geen probleem natuurlijk). Maar dan is er vast wel iets anders op te verzinnen, zie tubus fly b.v. Ik zie verder wel voordelen met carbon op gebied van integratie van verlichting in het frame en aerodynamica voor de achterdrager/bagageset. Nu alleen nog ervoor zorgen dat er v-brakes en brede banden onder passen. Geometrie wat aanpassen (lange wielbasis, langere naloop, hoge luie balhoofdbuis) framebuisjes wat oversizen en dan klaar toch?
Bij gebrek aan materiaalkennis moest ik aan deze andere mooie! toepassing denken; zit niets kwaads achter hoor :D. Check dit voor info over carbon. Je kunt er vast een licht fietsje van maken die het met wat belasting wel uithoudt; maar ik denk dat het een té kostbaar/breekbaar materiaal is voor een vakantiefiets(tank edition).
AB schreef:erg grappig allemaal..... ik stel een open vraag en word uitgemaakt voor een muur volbehangen met marketingposters die opeens naar zwarte viooltjes zit te staren. Je kunt toch ook zeggen dat je tegen een boom staat te praten? Klinkt alweer wat vriendelijker toch?

Ondertussen worden alle ultra-races gewonnen op carbon frames, racegroepen en racewielen. Of het nou gaat om Paris-Brest-Paris of Race Across America, Race Across the West of the Great Divide...., dus vertel mij niet dat je niet een mooie trekkingbike of randonneur van carbon kunt maken.
Het probleem van carbon is dat veel mensen het verwarren met porcelein. Ze zien een uiterst licht geconstrueerde racefiets kapot gaan in een afschuwelijke crash en denken dan dat dit door het materiaal komt.

In de ligfietswereld is men minder bang voor techniek en daar gaan mensen rustig op vakantie met een carbon fiets, in de vorm van een velomobiel of in de vorm van een aangepaste wedstrijdfiets. En dan blijkt steevast dat wielen, remmen en andere reguliere onderdelen het zwakke punt zijn, niet het frame.

Dat je niks zou kunnen vastmaken aan carbon is onzin. Je kunt juist heel mooi bevestigingspunten in het frame lamineren. Die wielen en derailleurs zitten toch ook ergens aan vast?

Een zwaarbelast onderdeel van het frame van mijn eigen vakantiefiets is van carbon, en ja dat ging kapot bij een botsing met een auto. Botsen met een motorvoertuig wordt dan ook afgeraden voor carbon fietsen.

Grtjs, Walter
Matthie9000 schreef:
AB schreef:erg grappig allemaal..... ik stel een open vraag en word uitgemaakt voor een muur volbehangen met marketingposters die opeens naar zwarte viooltjes zit te staren. Je kunt toch ook zeggen dat je tegen een boom staat te praten? Klinkt alweer wat vriendelijker toch?

Ondertussen worden alle ultra-races gewonnen op carbon frames, racegroepen en racewielen. Of het nou gaat om Paris-Brest-Paris of Race Across America, Race Across the West of the Great Divide...., dus vertel mij niet dat je niet een mooie trekkingbike of randonneur van carbon kunt maken. Er zullen heus wel wat nadelen aanzitten, metname kosten, en het bedenken van een alternatief voor de kleine dragersoogjes waar geen al te grote krachten op kunnen worden losgelaten zoals bij staal wel kan. Denk bijvoorbeeld aan de surly frames met al hun oogjes..., dat zou je dan in carbon moeten weglaten (tenzij het technisch natuurlijk geen probleem natuurlijk). Maar dan is er vast wel iets anders op te verzinnen, zie tubus fly b.v. Ik zie verder wel voordelen met carbon op gebied van integratie van verlichting in het frame en aerodynamica voor de achterdrager/bagageset. Nu alleen nog ervoor zorgen dat er v-brakes en brede banden onder passen. Geometrie wat aanpassen (lange wielbasis, langere naloop, hoge luie balhoofdbuis) framebuisjes wat oversizen en dan klaar toch?
Bij gebrek aan materiaalkennis moest ik aan deze andere mooie! toepassing denken; zit niets kwaads achter hoor :D. Check dit voor info over carbon. Je kunt er vast een licht fietsje van maken die het met wat belasting wel uithoudt; maar ik denk dat het een té kostbaar/breekbaar materiaal is voor een vakantiefiets(tank edition).
Ik snap de vooroordelen ook wel, zie bv deze site. En ik heb zelf ook nog een stadsfiets van mijn pake uit 1948.... zo'n mooie zwarte gazelle weduwe. Frame is nog niets mis mee behalve wat roestplekkies.... even afschuren, spuitbus erover en klaar. Ik snap ook dat carbon niet een vloeibaar materiaal is als metaal (alu/staal) en dat dus het krachtenveld metname in de ontworpen richting ideaal is gemaakt en niet optimaal gemaakt in de niet-ontworpen richting bij een onverwacht krachtenveld. Het krachtenveld bij een vakantiefiets is misschien niet altijd te voorspellen, maar geldt dat ook niet voor een racefiets? Zoveel groter is het onvoorspelbare krachtenveld bij een vakantiefiets toch ook weer niet?

Daarnaast zijn er in het verleden natuurlijk genoeg stalen frames en onderdelen gescheurd, meestal als gevolg van een zware impact wat op den duur scheurt. Misschien dat bij carbon een scheur of breuk plotselinger komt en dat je het bij staal wat beter aanvoelt komen?

Desalnietemin zie ik rationeel gezien niet zoveel nadelen met carbon. Niet dat ik zelf in carbon zou investeren als het wel te koop zou zijn (ben ook maar bevooroordeeld en zuinig in mijn uitgaven, investeer liever in een bewezen materiaal). Maar technisch gezien blijft het trekkingswereldje een beetje achter bij de race/mountainbike/cyclecross/triathlon wereld, en dat vind ik wel opvallend.
Matthie9000 schreef: Check dit voor info over carbon. Je kunt er vast een licht fietsje van maken die het met wat belasting wel uithoudt; maar ik denk dat het een té kostbaar/breekbaar materiaal is voor een vakantiefiets(tank edition).
Citaat uit dit tien jaar oude stuk:
"Unfortunately, in bicycle applications, carbon fiber is not a fully mature technology"
Er is wel wat ontwikkeling geweest in de tussentijd. Zou je denken.

Ik zie echt niet waarom je van dit loeisterke materiaal geen vakantiefiets zou kunnen bouwen. Dat het economisch geen zin heeft voor iemand die toch met 40 kg bagage op vakantie wil is een ander verhaal. Maar mensen die geïnteresseerd zijn in een licht frame laten over het algemeen ook de steengrill thuis.

Grtjs, Walter
AB schreef:Ik snap de vooroordelen ook wel, zie bv deze site.
Moet je voor de grap eens gaan tellen hoeveel van die kapotte frames het gevolg zijn van (flinke) ongelukken. De overgrote meerderheid. Dan zijn er de fietsen die kapot gingen op het dak van de auto omdat de chauffeur even vergeten was dat die dingen er op stonden. Trek er dan nog de montagefouten van af en dan blijft er verdomd weinig over.

Wat ik leer van die site over het gebruik van carbon fietsen:
- vermijd ongelukken;
- haal je fiets van het dak voordat je de garage in rijdt;
- hou je aan de gebruiksaanwijzing.
AB schreef:Maar technisch gezien blijft het trekkingswereldje een beetje achter bij de race/mountainbike/cyclecross/triathlon wereld, en dat vind ik wel opvallend.
:D Understatement van de dag!

Grtjs, Waltertje - technofiel
Ik vind het rare beweringen dat je geen trekkingfiets van carbon zou kunnen maken. Die zijn er toch gewoon? Zelfs van Koga

Heeft iemand ervaringen?

Leon
Contactpunten zijn bij carbon blijkbaar een zwak punt; dat was 10 jaar geleden zo en als ik ingenieur Marten geloof (en ik denk hij dit beter inschat dan een elaphrofiel (de mogelijkheden van (s)taal zijn eindeloos) :shock:) is dat nog steeds zo.

Ik denk overigens best dat je een lichte reisfiets van carbon kunt maken als je onder bepaalde voorwaarden fietst (met een afwijkende, eigenzinnige visie zullen we maar zeggen :D). Een wereldfiets lijkt mij sterk (hoewel, voel je vrij om als echte 'technofiel' met full-carbon door afrika te sjeezen :roll:, hou ons ook op de hoogte op je pakgewicht (1L water = 1KG?)).

Ook ik kan lachen om anecdotes over full-carbon racefietsen die onherstelbaar knappen wanneer ze onbelast een keer een kracht in de verkeerde richting meemaken overigens :D.

Over het achterblijven in techniek; ik vind zelf magura remmen of een versnellingsnaaf met een binnenwerk zoals mijn horloge een aardig staaltje techniek. Maar ja dat is dan weer te zwaar :roll:.
Leon schreef:Ik vind het rare beweringen dat je geen trekkingfiets van carbon zou kunnen maken. Die zijn er toch gewoon? Zelfs van Koga

Heeft iemand ervaringen?

Leon
Mooie fiets voor een tourtje door de veluwe; maar dan wel de asfaltwegen!! En balen dat er maar 10kg op die Fly kan; nu moet ik mijn steengrill thuis laten.
Mijn reisfiets heeft onderin touringcars gezeten, op daken gelegen, is tig keer omgevallen, is met tieraps mishandeld om reserveonderdelen aan te hangen. Het frame is zwaarder dan een frame van carbon, maar gewoon nog heel. Dat zou met een frame van carbon niet geval zijn geweest. Je hebt werkpaarden en luxe paarden..

Gr.
Eric
eric190173 schreef:Mijn reisfiets heeft onderin touringcars gezeten, op daken gelegen, is tig keer omgevallen, is met tieraps mishandeld om reserveonderdelen aan te hangen. Het frame is zwaarder dan een frame van carbon, maar gewoon nog heel. Dat zou met een frame van carbon niet geval zijn geweest. Je hebt werkpaarden en luxe paarden..

Gr.
Eric
yep, maar je hebt ook nog renpaarden.

Een fiets als een stuk gereedschap zien (zoals sommige fotografen nog het liefst met diafilm en een nikon fm3a fotograferen) is één bepaalde visie. De visie van "hoe kan mijn fiets de meeste mishandeling verdragen". Kwestie van oversizen lijkt me..., maar ook dat is een aanname, net als jouw aanname dat een frame van carbon jouw mishandelingen niet had overleefd..... kwestie van bepaald vertrouwen in bepaald materiaal dus?

Zelf heb ik eens een dunwandig stuk aluminiumbuis van een racefiets p.o. ingedeukt, simpelweg omdat mijn stuur er tegen aansloeg.... ik was met de remkabels bezig toen het stuur omsloeg. Het was niet eens een harde botsing maar er zat wel meteen een deukje in..... dat was dan weer met een carbonnen fiets echt niet gebeurt.

Ik denk dat er een soort glijdende schaal te bedenken valt: wil je snel en licht reizen, dan komt carbon/alu eerder in aanmerking dan staal. Wil je lang reizen in onbewoonbare gebieden met heel veel bagage dan valt het voordeel van licht en snel voor carbon/alu al helemaal weg en kun je net zo goed in staal denken, als je dat meer vertrouwen geeft (voor die ene fietslasser in de sahara of dorpje in nepal).

Grootste voordeel van carbon lijkt me dat je het materiaal wat vrijer kunt vormgeven. Meer aerodynamica in je frame verwerken, integraal denken: verlichting in frame, electronisch rohloff-schakelen mbv naafdynamo, remmen weggewerkt in voorvork), grote geintegreerde bidons voor ruime watervoorraad (weg met de petflessen :)), eventueel in te klikken frame- en zijtassen, combi van stuurtas/ligstuur etc. Ik bedenk maar wat, maar je zou van alles integraal kunnen ontwerpen in plastic en daarmee verder kunnen gaan dan staal of alu :).
AB schreef: Zelf heb ik eens een dunwandig stuk aluminiumbuis van een racefiets p.o. ingedeukt, simpelweg omdat mijn stuur er tegen aansloeg.... ik was met de remkabels bezig toen het stuur omsloeg. Het was niet eens een harde botsing maar er zat wel meteen een deukje in..... dat was dan weer met een carbonnen fiets echt niet gebeurt.
Klopt, bij de carbonfiets zie je aan de buitenkant niks, en zit de schade aan de binnenkant. Als het verband in de matrix weg is scheurt de carbonbuis snel verder, de alumniumfiets kan met deuk vaak nog rustig oud worden.
:D :D blijft toch lastig op on-topic te blijven..vd 2 pag. 1 volle pagina's over carbon.. :D

Carbon frames kunnen voldoende sterk worden gemaakt (voldoende atb voor downhill, carbon wordt verwerkt in F1bolides en motorframes) én voorzien worden van voldoende bevestigingspunten. Echter gezien het marktpotentieel is het denk ik niet echt rendabel om alle benodigde mallen te laten maken. Daarbij weegt (denk ik) de gewichtsbesparing niet op tegen nadelen zoals eventueel (onzichtbare) schade tgv transport. Ook op het totale gewicht is de gewichtswinst niet echt significant.
We zoeken in hoge mate een betrouwbaar werkpaard waarbij eventuele risico's worden uitgesloten. Ook al zal menig risico ons pad niet kruizen..