Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Tent in wasmachine? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Tent in wasmachine?

Ik zit met hetzelfde probleem dat ik mijn tentje wil wassen. Maar andere kampeerders ontraden me ten strengste om zeep te gebruiken (ook met handwassen) want dat zou de waterdichte laag aantasten en ik heb geen zin om te gaan klooien met spray.

Het probleem is dat een tent al snel gaat stinken als je niet voldoende doet luchten en luchtdrogen. Ik heb het probleem dat na de ochtenddauw ik alles soms een uur in de zon moet leggen, zo doe ik het nu maar het kost veel tijd (...) Ik zie vrijwel alle andere fietskampeerders precies hetzelfde doen. 's ochtends slepen we de tentjes naar de zon en praten wat bij, dat is dan nog leuk :)

Reinigen doe ik met een droge doek en soms met een natte doek als er iets geknoeid is wat beestjes aantrekt :)

Ik heb net een nieuwe slaapzak gekocht en op het label staat ook dat deze zo min mogelijk gewassen moet worden en dan niet in een machine. Reden ben ik kwijt?? (misschien verloor deze dan isolerende eigenschappen) Maar deze info kreeg ik niet bij mijn vorige slaapzak.
Tent:
Lauwwarm water is het beste voor de tent. Hardnekkig vuil is misschien nog met een heel mild en verdund sopje te doen ("water met een drupje milde en vloeibare zeep").

Slaapzak:
Synthetisch:
Beter zo min mogelijk mee doen. Wassen vermindert de isolatie. Een liner gebruiken en die wassen is het beste devies. Wassen kan wel maar dan moet je eerder aan een nieuwe slaapzak. Kiezen tussen 2 kwaden: na verloop van tijd een nieuwe slaapzak vanwege slijtage door vuil of slijtage door wassen?
Dons:
Na een jaar of 8-10 (bij gebruik van een liner) te wassen. Daardoor gaat vuil tussen het dons weg. Wel professioneel laten doen, want de eigen wasmachine en, met name, droogtrommel is te klein hiervoor. Een donsslaapzak wordt er wél beter door, en kan weer zo'n 8-10 jaar mee. Daarom is een donzen slaapzak ook eigenlijk niet zo duur.

Drogen onderweg: gewoon nat inpakken en bij de middagpauze bij een picknickbankje lekker de tent en slaapzak van achterop (en uit de zijtas) tevoorschijn toveren en uithangen/uitleggen. Heerlijk gezellig eten en na het eten kan de snelste eter ze weer inpakken. Zelfs voor de snelsten onder ons geen tijdsverlies, maar wel optimaal genieten van je spullen.
Sjeng Langslaper schreef:Het probleem is dat een tent al snel gaat stinken als je niet voldoende doet luchten en luchtdrogen. Ik heb het probleem dat na de ochtenddauw ik alles soms een uur in de zon moet leggen, zo doe ik het nu maar het kost veel tijd (...) Ik zie vrijwel alle andere fietskampeerders precies hetzelfde doen. 's ochtends slepen we de tentjes naar de zon en praten wat bij, dat is dan nog leuk :)
Ik zie dat gedoe altijd met lede ogen aan. Het helpt alleen als het lukt om de tent 100% droog te krijgen wat 's morgens zelden lukt, want in de stokslurven en op andere dikke delen van de tent blijft het toch nat. Een stinkende tent komt namelijk wel van vocht, maar het vervelende van de stinkende organismen is dat de helft van het vocht niet betekent dat je de helft van de stank krijgt. "Hij is toch een stuk droger" is dus hetzelfde als "ik heb dit helemaal voor niets zitten doen".
Het is echter wel beter voor een tent als hij als het even kan 1x per dag echt droog wordt. Het moment waarop dat het beste lukt is 's middags bij het opzetten. De beste methode is in de zon zetten met de deur op een kier. De tent werkt dan als een broeikas en de tent droogt snel.
Zodoende heb ik nog geen last van stank gehad, ook niet als het eens een dag of 4 niet lukte om de tent droog te krijgen.
Succes,
Leon
Sjeng Langslaper schreef:Ik zit met hetzelfde probleem dat ik mijn tentje wil wassen. Maar andere kampeerders ontraden me ten strengste om zeep te gebruiken (ook met handwassen) want dat zou de waterdichte laag aantasten en ik heb geen zin om te gaan klooien met spray.
Tentdoek is behandeld zodat die vuilafwerend is en geen water doorlaat. De Waard schrijft dan ook:

"Geen zeep o.i.d. gebruiken bij het schoonmaken, dit geeft lekkage"

Als er zeep op is gekomen, is de waterwerende werking verdwenen is je kunt sprayen wat je wilt, maar waterdicht wordt die nooit weer.

"Indien noodzakelijk kunt u de tent nat afbreken. Met het nat inpakken kan de waterdichtheid tijdelijk minder zijn wanneer u de tent nat opzet. Zodra de tent weer 100% droog is zal de waterdichtheid weer terugkeren. Laat een tent nooit langer dan 24 uur nat ingepakt!", aldus De Waard.
Dat is leuk voor katoenen tenten, maar voor kunststof tenten toch niet helemaal correct.
Robertjan schreef:Dat is leuk voor katoenen tenten, maar voor kunststof tenten toch niet helemaal correct.
Ik neem aan dat je opmerking slaat op het nat inpakken van de tent. Bij een katoenen tent kan dat, weet ik uit eigen ervaring. De tent is dan nog wel waterdicht, maar stinkt een uur in de wind.
M'n antwoord sloeg op het hele verhaal... :wink:
Er zijn namelijk siliconen-behandelingen (omkapselt de vezels) en PU-behandelingen (brengt een filmlaag aan).
Zeep kan mild genoeg zijn voor siliconen en voor een PU-filmlaag, en toch bepaald vuil weghalen. Of niet mild genoeg, en dan werkt sprayen inderdaad niet meer

Bij katoen (wat De Waard vrijwel exclusief gebruikt...) ligt dit anders. Als je de vezels beschadigt, kan de waterwerende werking voorgoed verdwenen zijn.

Door het omkapselen van de vezels of door een filmlaag zal het geen invloed hebben op de waterdichtheid als je deze nat opzet. Wel bij een katoenen tent.

Daarom is vrijwel het hele De Waard-verhaal exclusief op katoenen tenten toepasbaar, maar vrijwel niet op kunstof tenten.
Robertjan schreef:Zeep kan mild genoeg zijn voor siliconen en voor een PU-filmlaag, en toch bepaald vuil weghalen. Of niet mild genoeg, en dan werkt sprayen inderdaad niet meer
De zeep gebruikt in wasmachines is behoorlijk agressief en verdwijnt niet altijd na een wasbeurt. Het is te hopen dat de TS een milde zeepsoort heeft gebruikt.
Ik lees met verbazing de opmerkingen over het tussendoor drogen van je tent. Ik denk dat het pas erg is als je je tent nat inpakt en hem zo op zolder opbergt en er de rest van het jaar niet meer ziet. Maar als je tijdens je vakantie elke dag verder trekt en je dus elke dag 's ochtends je tent afbreekt en 's avonds weer opzet, heb ik de ervaring dat al ging hij 's ochtends nog zo nat in de tas, hij als je hem bij droog weer opzet, hij binnen een mum van tijd tijdens het opzetten al doorwaait en weer droog is.
Ik haal wel direct alle vogelpoep etc. eraf, maar ik hang hem pas uit als ik weer thuis ben, dan alles schoon en droog losjes in een zak (zo'n ding waar je tuinstoelkussens in bewaard is heel geschikt) en dan op zolder. Nog nooit muf geworden. Wij hebben trouwens een Birdland multinova.
Wel vervelend als je tent eenmaal vies is natuurlijk... Ik weet niet hoe je dat oplost, maar wasmachine????
Succes ermee
Helen
Sport Wash is al gauw goed, maar inderdaad. Alleen zijn er wel degelijk mildere zeepsoorten voor wasmachines (niet bij bijv. Robijn, maar anderen komen meer in de buurt), maar ik denk dat het mishandelen van de tent door de hardmetalen trommel-met-randjes en door al het schuren erger is dan een (zeer) milde zeep.
De mate waarin de zeep gebruikt wordt speelt ook mee natuurlijk.

@Helen: klopt ook helemaal, maar sommigen willen 'm nu eenmaal droog hebben. Zelfde idee als mensen die overtuigd zijn van het eerst opzetten van de buitentent en dan de binnentent, omdat bij regen je anders 'de binnentent nóóit meer droog krijgt!'
Kan het ook omgekeerd: een wasmachine in mijn tent? :lol: :lol: :lol:
Ja hoor, Ortlieb en VAUDE maken ook (af)wasteiltjes. Zelf ben je dan de machine. :wink: Maar dit is offtopic.
Ik wil dit topic toch nog even oprakelen.
Dat je een buitentent beter niet in de wasmachine moet doen en beter met een spons kunt afnemen, daar kan ik me helemaal in vinden.

Maar de binnentent bestaat grotendeels uit stof. Als je dat op 30 graden wast, *zonder* wasmiddelen! dan moet dat toch kunnen?

Wij hebben nogal wat slakken over de binnentent gehad die vieze sporen nagelaten hebben. De tent is er niet minder om, maar het ziet er niet meer uit.

Heeft iemand (behalve Zuiz) de binnentent wel eens gewassen?
En wat was het resultaat?
Slakkensporen in de binnentent ,gewoon laten opdrogen dan kun je ze zo weer met een borsteltje weg vegen.
Misschien is het grondzeil van de binnentent niet wasmachine proof. Blanche heeft daar ervaring mee met een footprint. Bij Hillenberg tenten is de binnentent met siliconen waterafstotend geïmpregneerd. Persoonlijk zou ik de binnentent ook niet met een machine wassen maar (in het bad) uitspoelen met water.

Oja 1, misschien heb je een tere-stoffen-programma op je wasmachine.
Oja 2, Slakken slijm lijkt me een water oplosbare substantie. :wink:
In een wasmachine blijven vrijwel altijd zeepresten achter, en die kunnen schadelijk zijn. Wees er dus éérst volledig van overtuigd dat de machine goed schoon is, en dan kun je wellicht op het allervoorzichtigste programma, op een zéér lage temperatuur (zeker niet meer dan veertig graden) en zonder enig wasmiddel, of het moet uitermate mild zijn (babyshampoo?) je tent wassen.
Mijn oudste tent (>10 jaar), een Macpac Microlight, heb ik 2 jaar geleden aan dit experiment - wassen van de binnentent - onderworpen. Reden was dat deze door lang opgeborgen te zijn geweest ietwat muffig rook, tamelijk vuil was door rode (Utah, USA) en zwarte (IJsland) modder en ook slakkesporen had. Eigenlijk had ik al min of meer afscheid genomen van de tent (rits buitentent stuk, andere kleine reparaties nodig).

Schoonborstelen lukte niet (meer). Ik heb niet aangedurfd deze in een wasmachine te stoppen, maar heb een tobbe gebruikt. Handwas dus en lauwwarm water. Als wasmiddel heb ik (weinig, minder dan de helft van de laagste dosering) Biotex groen gebruikt. Eerst een nacht laten inweken en daarna met knijpbewegingen en héél licht wringen de vlekken nagenoeg kunnen verwijderen. Daarna de tent en mezelf onder de douche gezet en met overvloedig water de binnentent gespoeld. Bij gebrek aan een privé grasveldje om deze op te zetten heb ik de binnentent over een groot wasrek gedrapeerd en tijdens het drogen geregeld gekeerd.

Resultaat: binnentent ruikt weer fris (neutraal), is vrijwel schoon (zelfs muggenbloed is verdwenen). Eén klein nadeel: condensdruppels die van het buitendoek op de binnentent vallen parelen niet meer af, maar worden opgenomen. Misschien dat ik daartegen een impregneermiddel had kunnen toepassen, maar mij storen de weinige druppels niet echt.

N.B. Het grondzeil van deze oude tent is zwaar en robuust in vergelijking met wat je in modernere tenten tegenkomt (geen tentluier nodig). Als ik mij niet vergis is het een met PU doordrenkt doek, dat zelfs een harde borstel overleeft. Het (deels gaas)doek van de rest van de binnentent was fragieler, vandaar de handwas.

N.B.2 De buitentent nam ik af met een zachte spons en enkel lauwwarm water.
Ter info.

Ik heb vandaag geprobeerd het doek van de binnentent (msr muttha hubba) te reinigen met een doekje en warm water (geen zeep). De stof is erg kwetsbaar. Door het wrijven ging de parelende werking al teniet en je ziet zelfs slijtsporen in de stof ontstaan. En de vele ging er ook nog niet uit :twisted:

Mijn conclusie is (voor deze tent) is dan ook:
- niet in de wasmachine doen
- beter een paar vlekken in de tent dan een lekkende tent

Evengoed allemaal bedankt voor het meedenken en de suggesties.
HansvanderVeeke schreef:De stof is erg kwetsbaar. Door het wrijven ging de parelende werking al teniet [...]
Door het wrijven zet je tentdoek + vloeistof onder hoge druk en is het niet zo gek dat de druppels niet afparelen, maar in de stof gedrukt worden.
Slapeloze nachten nadat ik hier las dat iemand zijn tent in de wasmachine zou willen gooien of er zelfs maar met zeep bij in de buurt komt. No way.