geelfietsje schreef:Mijn vrouw fietst op een koga myata balance sinds 3 jaar (toen zo'n 1200 euro). Woon-werk, dus ook bij minder mooi weer, zo'n 4000 km per jaar.
Samenvattende gebruikservaring: Volkomen ongeschikt voor dit doel.
Dat lijkt me logisch. Een derailleurfiets is niet bedoeld om bij slecht weer te gebruiken. De ketting wordt vies en gaat dus extra snel slijten. De fietsenmaker heeft me hiervoor heel duidelijk gewaarschuwd. Een derailleurfiets heeft vele voordelen, maar kent nadelen. Het onderhoud valt mee als je derailleurfiets bij goed weer gebruikt. Ga je ermee over smerige bospaden, zul je de zaak moeten schoonmaken.
Sommige fabrikanten vatten het woord 'stadsfiets' wel heel erg letterlijk op. De Union Quadra wordt uitgerust met Vredestein Moiree banden. In de stad, d.w.z. op geasfalteerde wegen, fiets je heerlijk. Fiets je ermee over niet-verharde wegen, kom je niet vooruit. Fiets je door de modder, lopen de banden onmiddellijk vol en glij je alle kanten uit. Die fiets is bijna ongeschikt voor toertochten.
Wim heeft natuurlijk gelijk dat een Rohloff naaf vele voordelen heeft. Vrijwel onderhoudsvrij en geen doublures qua versnellingen. Die naaf kon wel eens langer meegaan dan de vele fietsen waarop die is gemonteerd, de toerfietsen althans. Voor een reisfiets gelden andere eisen en zullen vele essentiële onderdelen van uitstekende kwaliteit moeten zijn.
geelfietsje schreef:
Iedere fiets heeft zijn eigen gebruiksdoel. Jammer genoeg vertellen ze dat er in de winkel zelden eerlijk bij (mochten ze het überhaupt al weten).
Natuurlijk weten ze dat wel, maar de klant bepaalt wat hij/zij er mee doet. Een goudeerlijke verkoper heeft gauw ruzie met een klant. Een monteur van Halfords vertelde me eens dat hij ruzie kreeg met een klant. De vrouw wilde graag een E-bike kopen en vroeg hoeveel km ze kon fietsen op een volle accu. Hij vertelde dat dat afhankelijk was van vele factoren, zoals hardheid van de banden, de hellingshoek van de weg en het gewicht van de berijder. Het gewicht van de dame was dusdanig dat de accu snel leeg zou zijn, vertelde hij er eerlijk bij. Hij kon nog net een klap in het gezicht ontwijken en boos liep ze de winkel uit om naar een concurrent te gaan die wel goede fietsen verkocht, d.w.z. waar de verkoper iets minder subjectieve voorlichting geeft.