door
Mattt » zo 24 jul, 2011 15:19
m-gineering schreef:Zolang je aan het laden bent zijn de verschillen tussen de naafdynamo's niet erg groot, de opbrengst moet immers voldoen aan de eisen van de duitse toelating.
Ik dacht me te herinneren dat bij lage snelheden er wel verschillen zaten tussen de diverse naafdynamo's (kan er naast zitten), als je met veel bepakking/lage snelheid fietst is het in ieder geval wel fijn dat je dan toch voldoende kunt opladen.
Ik dacht dat de son met name bij lagere snelheden behoorlijk lichter loopt; maar dat de shimano naafdynamo meer stroom produceren; bij hogere snelheden (30km/h) vervagen de verschillen.
Bij constant opladen van een gps/telefoon die continu aan moet staan is het overigens vooral ook verstandig om naar energieverbruik van het apparaat te kijken (display niet continu aanzetten maar meer op geluid navigeren, vliegmodus, lichtsterkte scherm naar beneden brengen etc. kan een groot verschil maken).
m-gineering schreef:Als je geen stroom vraagt zijn de verschillen veel groter, hoewel de brakke dynamo's die met licht uit meer (sic) weerstand opleveren niet veel meer voorkomen
Ik denk dat dit argument inderdaad vooral belangrijk wordt/meegewogen moet worden wanneer je de dynamo alleen voor verlichting gebruikt (bij opladen van een accu gebruik je de accu toch continu). Bij het omwisselen van het wiel is het natuurlijk een heel ander verhaal.
Zie ook dit artikel:
http://www.nabendynamo.de/service/pdf/ar_11-12_2007.pdf
Ik vind hier de verschillen juist veel groter bij ingeschakeld licht; ook omdat je bij uitgeschakeld licht vaak praat over verschillen van maximaal 1 watt; percentueel gezien zal het vast indrukwekkend lijken maar dit soort getallen lijken me praktisch gezien niet echt relevant. Als ik de testrestultaten verkeerd intepreteer hoor ik het graag; mijn duits is grotendeels weggevaagd door zweeds.
m-gineering schreef:Hoe je de verschillen in materiaalgebruik, gewicht, uitvoeringsvorm, verwachte levensduur, betrouwbaarheid en prijs verder wil waarderen mag je zelf weten
Klopt; son maakt zeker een 'hoogwaardiger' product; op vrijwel alle vlakken denk ik. Maar er staat natuurlijk een flink prijsverschil tegenover wat losstaand van deze zaken op gebied van de praktijk ook te verantwoorden moet zijn vind ik. Ik mis daar nogal eens onderbouwing die een 2-3x hogere prijs verantwoordt. Uiteraard betaal je altijd een flinke smak meer; maar dan heb je naar mijn mening nog steeds niet de holy grail te pakken..