Additionally, paste this code immediately after the opening tag: SON deluxe naafdynamo VS shimano sport DH 3D72 - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

SON deluxe naafdynamo VS shimano sport DH 3D72

Voor mij een SON!!

Heb 3 fietsen met een SON naaf, geweldige naven.
Rijdt veel in het donker en moet er van op aan kunnen tijdens AUDAX tochten.

Nu heb ik voor het eerst een "probleem" met een naaf die 11 jaar oud is na intensief gebruik. Ik heb de naaf naar Marten [M-Geneering] opgestuurd. Hij kan hem zelf repareren of zorgt dat het in orde komt via SON.
Mijn naaf wordt totaal gereviseert en ik krijg er een 2011 versie voor terug.
Prima service :)

Bij Shimano kan dat niet heb ik begrepen en dien je de naaf te vervangen. :(

Henk

kunst en fietswerk
JesseL schreef:Wat is nu de beste keuze als je alleen een naafdynamo wilt om tijdens fietsvakantie accu's op te laden? (Ik fiets praktisch nooit in het donker.) Ik dacht zelf aan de DH 3D80, omdat ik ene SON voor alleen dit doel nogal duur vind.

En kan ik beter een kant en klaar extra voorwiel bestellen (dus dan betaal ik extra voor een extra velg en spaken) of een losse naafdynamo nemen en dan ergens in mijn bestaande voorwiel laten spaken (moet ik ook nieuwe spaken lijkt me)?
Voordeel van een extra voorwiel is dat ik het dan alleen erin zet met fietsvakanties en de dynamo niet onnodig slijt en ik bij normaal gebruik van mijn fiets geen extra weerstand heb.
Ik zou goed kijken naar je beoogde fietssnelheid en het rendement van de verschillende dynamo's bij die snelheid. Het maakt nogal een verschil of je (gemiddeld) 10km/h of 20km/h rijdt. Ik weet niet precies voor welke apparaten je accu's dienen; maar als je 24/7 gps wil kunnen gebruiken is het zaak dat je naafdynamo voldoende stroom levert. Renedementen van de verschillende dynamo's zijn wel te vinden op dit forum. De felle debatten over het verschil in weerstand tussen shimano/son zou ik niet te veel op letten omdat het naar mijn mening erg theoretische verschillen zijn; rendement bij diverse snelheden is veel belangrijker als je continu wil kunnen laden.

Omdat mijn velg flink versleten was heb ik een compleet wiel besteld met de naafydnamo er al in. Tenzij je zelf kunt spaken zou ik een apart wiel bestellen.
Matthie9000 schreef: De felle debatten over het verschil in weerstand tussen shimano/son zou ik niet te veel op letten omdat het naar mijn mening erg theoretische verschillen zijn; rendement bij diverse snelheden is veel belangrijker als je continu wil kunnen laden.
Zolang je aan het laden bent zijn de verschillen tussen de naafdynamo's niet erg groot, de opbrengst moet immers voldoen aan de eisen van de duitse toelating.

Als je geen stroom vraagt zijn de verschillen veel groter, hoewel de brakke dynamo's die met licht uit meer (sic) weerstand opleveren niet veel meer voorkomen ;)

Hoe je de verschillen in materiaalgebruik, gewicht, uitvoeringsvorm, verwachte levensduur, betrouwbaarheid en prijs verder wil waarderen mag je zelf weten ;)
m-gineering schreef:Zolang je aan het laden bent zijn de verschillen tussen de naafdynamo's niet erg groot, de opbrengst moet immers voldoen aan de eisen van de duitse toelating.
Ik dacht me te herinneren dat bij lage snelheden er wel verschillen zaten tussen de diverse naafdynamo's (kan er naast zitten), als je met veel bepakking/lage snelheid fietst is het in ieder geval wel fijn dat je dan toch voldoende kunt opladen.

Ik dacht dat de son met name bij lagere snelheden behoorlijk lichter loopt; maar dat de shimano naafdynamo meer stroom produceren; bij hogere snelheden (30km/h) vervagen de verschillen.

Bij constant opladen van een gps/telefoon die continu aan moet staan is het overigens vooral ook verstandig om naar energieverbruik van het apparaat te kijken (display niet continu aanzetten maar meer op geluid navigeren, vliegmodus, lichtsterkte scherm naar beneden brengen etc. kan een groot verschil maken).
m-gineering schreef:Als je geen stroom vraagt zijn de verschillen veel groter, hoewel de brakke dynamo's die met licht uit meer (sic) weerstand opleveren niet veel meer voorkomen ;)
Ik denk dat dit argument inderdaad vooral belangrijk wordt/meegewogen moet worden wanneer je de dynamo alleen voor verlichting gebruikt (bij opladen van een accu gebruik je de accu toch continu). Bij het omwisselen van het wiel is het natuurlijk een heel ander verhaal.

Zie ook dit artikel:
http://www.nabendynamo.de/service/pdf/ar_11-12_2007.pdf

Ik vind hier de verschillen juist veel groter bij ingeschakeld licht; ook omdat je bij uitgeschakeld licht vaak praat over verschillen van maximaal 1 watt; percentueel gezien zal het vast indrukwekkend lijken maar dit soort getallen lijken me praktisch gezien niet echt relevant. Als ik de testrestultaten verkeerd intepreteer hoor ik het graag; mijn duits is grotendeels weggevaagd door zweeds.
m-gineering schreef:Hoe je de verschillen in materiaalgebruik, gewicht, uitvoeringsvorm, verwachte levensduur, betrouwbaarheid en prijs verder wil waarderen mag je zelf weten ;)
Klopt; son maakt zeker een 'hoogwaardiger' product; op vrijwel alle vlakken denk ik. Maar er staat natuurlijk een flink prijsverschil tegenover wat losstaand van deze zaken op gebied van de praktijk ook te verantwoorden moet zijn vind ik. Ik mis daar nogal eens onderbouwing die een 2-3x hogere prijs verantwoordt. Uiteraard betaal je altijd een flinke smak meer; maar dan heb je naar mijn mening nog steeds niet de holy grail te pakken..
Ik mis daar nogal eens onderbouwing die een 2-3x hogere prijs verantwoordt.
Made in Germany :wink:
Meilenweit in Duits heeft een mooie aanbieding, etc
'Aanbieding' geldt kennelijk nog steeds..

Dit was je zeker ff vergeten:

"Die Laufräder sind maschinell gefertigt"


Komen bij mij niet in m'n fiets. En die zwarte spaken zijn hoogstwaarschijnlijk zo weer blank. Daarbij worden ze van die behandeling zeker niet sterker!