Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Advies gevraagd over reisfietsen - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Advies gevraagd over reisfietsen

Ik vind die velotraum speedster echt een vreemde keuze om te adviseren. Het zit vast allemaal prima in elkaar; maar als één genoemde fiets qua prijs/kwaliteit-verhouding uit elkaar loopt is die het wel; en topicstarter wil volgens mij nou juist een goede prijs kwaliteit verhouding. (Rohloff-fiets @ €2000)

- €1900 voor een kale XT/LX afgemonteerde fiets
- Geen bagagedrager(s)
- Geen naafdynamo
- Geen rohloffnaaf
- Wielrenstuur, niks mis mee maar dat moet je willen
- Wielrenzadel, lijkt mij onconfortabel op de lange duur; zou liever een hard leren zadel willen; maar dat is persoonlijk.
- Licht zal wel, maar is wat topicstarter (per sé) wil?
- Snel zal wel, maar is wat topicstarter (per sé) wil?

Voor iets meer dan de helft van dit bedrag heb je een heel scala aan VSF-fietsen die beter afgemonteerd zijn. Als je licht snel en duur wil is bovenstaande fiets prima denk ik, maar met licht en snel moet je soms ook inleveren aan degelijkheid.

Eerlijk gezegd ken ik de fietsen die topicstarter noemt niet; maar de Poison en Gudereit lijken mij niet slecht afgemonteerd; kan de hele fiets uiteraard niet controleren en een vakantiefiets bewijst zich toch pas op de lange termijn. Rose maakt ook een rohloff-vakantiefiets met goede onderdelen voor €2000,- dus die zou ik ook zeker overwegen. Met VSF heb je net wat meer zekerheid in handen voor een prima prijs/kwaliteit-verhouding.

26 of 28" is geen keuze mbt je eigen lichaamslengte; over het algemeen zou 26" de keuze zijn voor wanneer je de hele wereld rond wil ivm betere wereldwijde verkrijgbaarheid van 26" wielen/banden; 28" zou wat sneller zijn; gezien topicstarter ook door azië fietst is 26" zeker geen slechte keus, denk ik.

Als je zonder erop te fietsen een bepaalde fiets aanschaft kan het altijd mee-, of tegenvallen. Dus ik zou (met het hele scala aan genoemde fietsen) vooral eens gaan fietsen op een aantal genoemde fietsen en evt iemand meeneemen die verstand heeft van (vakantie)fietsen.

Voor heel veel fietsen/keuzes zijn felle voor-, en tegenstanders; als je je inleest in discussies e.d. liggen de keuzes uiteindelijk vaak vrij genuanceerd of hangt het er gewoon vanaf op welke manier je op vakantie wil. Sommige mensen willen vooral licht, snel en hard fietsen; anderen willen heel degelijk fietsen; weer anderen willen geen onderhoud en een laatste categorie maakt het niet uit zolang ze maar veel koprollen door het zand kunnen maken.
Matthie9000 schreef:Ik vind die velotraum speedster echt een vreemde keuze om te adviseren. Het zit vast allemaal prima in elkaar; maar als één genoemde fiets qua prijs/kwaliteit-verhouding uit elkaar loopt is die het wel; en topicstarter wil volgens mij nou juist een goede prijs kwaliteit verhouding. (Rohloff-fiets @ €2000)

- €1900 voor een kale XT/LX afgemonteerde fiets
- Geen bagagedrager(s)
- Geen naafdynamo
- Geen rohloffnaaf
- Wielrenstuur, niks mis mee maar dat moet je willen
- Wielrenzadel, lijkt mij onconfortabel op de lange duur; zou liever een hard leren zadel willen; maar dat is persoonlijk.
- Licht zal wel, maar is wat topicstarter (per sé) wil?
- Snel zal wel, maar is wat topicstarter (per sé) wil?

Voor iets meer dan de helft van dit bedrag heb je een heel scala aan VSF-fietsen die beter afgemonteerd zijn. Als je licht snel en duur wil is bovenstaande fiets prima denk ik, maar met licht en snel moet je soms ook inleveren aan degelijkheid.

Eerlijk gezegd ken ik de fietsen die topicstarter noemt niet; maar de Poison en Gudereit lijken mij niet slecht afgemonteerd; kan de hele fiets uiteraard niet controleren en een vakantiefiets bewijst zich toch pas op de lange termijn. Rose maakt ook een rohloff-vakantiefiets met goede onderdelen voor €2000,- dus die zou ik ook zeker overwegen. Met VSF heb je net wat meer zekerheid in handen voor een prima prijs/kwaliteit-verhouding.

26 of 28" is geen keuze mbt je eigen lichaamslengte; over het algemeen zou 26" de keuze zijn voor wanneer je de hele wereld rond wil ivm betere wereldwijde verkrijgbaarheid van 26" wielen/banden; 28" zou wat sneller zijn; gezien topicstarter ook door azië fietst is 26" zeker geen slechte keus, denk ik.

Als je zonder erop te fietsen een bepaalde fiets aanschaft kan het altijd mee-, of tegenvallen. Dus ik zou (met het hele scala aan genoemde fietsen) vooral eens gaan fietsen op een aantal genoemde fietsen en evt iemand meeneemen die verstand heeft van (vakantie)fietsen.

Voor heel veel fietsen/keuzes zijn felle voor-, en tegenstanders; als je je inleest in discussies e.d. liggen de keuzes uiteindelijk vaak vrij genuanceerd of hangt het er gewoon vanaf op welke manier je op vakantie wil. Sommige mensen willen vooral licht, snel en hard fietsen; anderen willen heel degelijk fietsen; weer anderen willen geen onderhoud en een laatste categorie maakt het niet uit zolang ze maar veel koprollen door het zand kunnen maken.
Tuurlijk heb je grotendeels gelijk, de velotraum is wel een beetje out of the box. Wellicht niet geschikt voor de topicstarter...., kan ie alleen zelf goed beoordelen. Wat ik eigenlijk bedoel is:
- ik zou zelf wel zo'n velotraum willen hebben :)
- lijkt me zeker mooie fiets voor woonwerkverkeer (dan wel met spatbord en verlichting) wanneer snel en licht wel een prettig voordeel is
- de topicstarter is dacht ik 1.90..... dus wellicht ook ca 80-90-100kg..... dan is de kwaliteit van de wielen en het frame het belangrijkst
- dus zou ik me voor 2000euro niet blindstaren op een rohloffnaaf
- de topicstarter kiest in zijn voorbeelden voor 28" en geeft ook aan dat ie 15kg gewicht meeneemt
- dan denk ik aan asfalt en dus mooie reden om alles licht en snel te houden
- 26" inch lijkt me dan perfect met big apples of kojaks, plus dat het frame dan meteen de mogelijkheid heeft om comfie bredere banden op te nemen, iets wat de door de topicstarter genoemde fietsen niet mogelijk is (het lijkt me dat voor- en achtervork van gudereit, velo en poison daar de ruimte niet voor bieden)
- zonder rohloff kun je prima uit de voeten op asfalt..... een derailleursysteem is ietsje lichter en ietsje sneller
- rohloff heeft vooral voordeel (naast de degelijkheid) om het onderhoud te versimpelen en als je dagenlang door modder en regen fietst.... een derailleur met kabels zou kunnen vastlopen met veel modder..... maar een rohloff is een naaf en een wiel bestaat uit meer dan dat
- maar als je regelmatig onderhoud pleegt (wat in principe een rohloff fiets ook verdient) dan vervalt bij een rohloffnaaf het belangrijkste voordeel
- door de meerprijs van de naaf kun je een derailleursysteem wat vaker vervangen (ketting, kettingblad, cassette)


Belangrijkste lijkt me dus de kwaliteit van het frame en de wielen. Misschien dat Schuijt me heeft bang gepraat (en daar heeft ie als verkoper baat bij uiteraard :)), maar ik kan niet goed de kwaliteit van de wielen en het frame inschatten bij door topicstarter genoemde merken. Denk eerlijk gezegd dat het wel meevalt......, aan de andere kant zien de frames er vrij standaard chinees uit. Als je iets meer "zekerheid" wilt, dan betaal je al gauw wat meer, ook al besef ik terdege dat het wellicht marketingpsychologie is (gebrek aan kennis maakt onzeker).

Misschien dat Marten iets zinnigs over de kwaliteit van de wielen en frame zeggen. Denk wel dat het handig is als topicstarter eens wat linkjes en specs plaatst..... praat altijd ietsje makkelijker.
javer schreef:Ik heb de VSF T400 ook wel overwogen maar twijfel over de maat 26 " . Ben zelf 1.90 m en gebruik de fiets ook voor woon-werkverkeer.
Zelf ben ik 1.95 lang, en heb een 26" fiets die ik ook voor woonwerkverkeer (16+16km) gebruik. Dat is geen probleem. :wink:
Na veel speurwerk op dit forum en de nuttige adviezen van jullie kant ben ik toch op andere gedachten gekomen. Mijn voorkeur gaat nu als eerste uit naar de VSF T 1000. Deze fiets beantwoordt het beste aan mijn wensen (stalen frame, 28 ", Schwalbe Marathon Dureme 50, Magura HS33, Tubus voor- en achterdrager, SON naafdynamo). De ervaringen op dit forum zijn ook positief. Ligt wel in een hogere prijsklasse (€ 2.600,--) maar bij aankoop van twee fietsen zonder inruil krijgen we best een aardige korting. Het prijsverschil met de Poison en de Velo de Ville is dan het risico niet waard. Er is zo weinig bekend over deze fietsen. Blijft voor mij wel een raadsel waarom de VSF T1000 maar liefst 4 kg. zwaarder is als de Poison Chinin Tourer met nagenoeg dezelfde afmontage ?

De Gudereit LCR valt af. Is een fijne fiets voor een aantrekkelijke prijs maar minder geschikt voor het zwaardere werk denk ik. Op asfalt is het een snelle en sportieve fiets maar wel erg hard (zoals Kurt ook al opmerkte).

Heb ik nog wel een vraag over de frame maat. Ik ben 1.90 lang. Als ik de vuistregel toepas kom ik uit op een maat van 60. VSF kent echter alleen de maten 58 en 62. Welke maat zou dan het beste passen, of is dat persoonlijke voorkeur ?
javer schreef:Blijft voor mij wel een raadsel waarom de VSF T1000 maar liefst 4 kg. zwaarder is als de Poison Chinin Tourer met nagenoeg dezelfde afmontage ?
Misschien is de maker van de VSF wat eerlijker bij de opgave van het gewicht dan de maker van de Poison? Neem een ding van mij aan. Er is maar een manier om zekerheid te krijgen over het gewicht van een fiets: Zelf wegen (op een goed geijkte weegschaal).

Gerd
Een fiets voor vakantie en woon werk verkeer is geen vreemde combinatie. Je wilt voor allebei een vlotte en tegelijk stevige fiets hebben. Wel moet je je mooie fiets dan veilig kunnen stallen op je werk. Als dat niet zo is, of als het zoals in mijn geval maar een paar kilometer is naar je werk, dan is een simpele tweedehand stadsfiets met bijvoorbeeld terugtraprem wel zo handig. Als je wel wat hogere eisen aan je fiets moet stellen, en als je hem inderdaad goed kunt stallen, dan is een fiets met een Rohloff naaf wel erg praktisch.
Wel denk ik dat het verstandig is niet gelijk aan merken en modellen te denken, maar te beginnen met een lijstje van beslispunten om helder te krijgen welke functies de fiets moet vervullen.
Het is mooi dat jullie niet teveel bagage meenemen op vakantie. Dat betekent dat je nu ook weer geen behoefte hebt aan de allerzwaarste fiets, die zonder bagage al snel vervelend stug zou zijn.
Voor een woon werk fiets is goede verlichting belangrijk, en bij zulk intensief gebruik zou ik het niet meer zonder SON naafdynamo willen. Ook het achterlicht zou ik op de dynamo aansluiten.
Je moet een keuze maken voor een stuur. Als je heel veel in de stad forenst is dat een argument voor een recht stuur, als je vaak in de polder tegen de wind in moet buffelen is dat een goed argument voor een racestuur. Verwacht je op vakantie veel off road te rijden dan is dat een argument voor een recht stuur, verwacht je vooral asfalt, dan zou ik kiezen voor een (wat bredere) racebocht. Maar dit blijft een zaak van erg persoonlijke smaak.
Je moet een bandenmaat kiezen. Voor hoge snelheden op glad asfalt is 28 inch beter. Wel moet je dan lang genoeg zijn, zeker als er ook nog brede banden op moeten kunnen. Dat laatste vind ik zelf wel belangrijk, vanwege het comfort, en vanwege grip op slecht wegdek of zelfs off road gebruik. Zelf geef ik daarom bij dit gebruik de voorkeur aan 26 inch wielen. In die maat is ook veel meer keus aan goede winterbanden. Ik ben deze winter erg onder de indruk geraakt van de nieuwe 26x2.0 Conti Topcontact Winter II. De keus aan 50 mm brede 26 inch banden is werkelijk enorm groot, zodat je voor iedere toepassing de juiste band kunt vinden.
Frame. Het frame bepaalt het gevoel van je fiets, en de pasvorm. Staal is soepeler, alu stijver. Het is maar wat je fijner vindt. Zelf zie je mij niet gauw op een alu fiets, maar mijn vrouw vindt ze juist erg fijn. Laat je frame maat in alle gevallen nauwkeurig bepalen, en maak een proefrit.
Afmontage. Hier is degelijkheid het devies. Dat betekent bij voorkeur handgebouwde wielen met stevige velgen zoals de Sputnik/SP19. Verder zou ik kiezen voor een traditioneel cankstel met vierkante as. Om vergelijkbare reden ben ik huiverig voor geintegreerde balhoofden. De Tubus Cargo is een prima achterdrager. Ik zou kiezen voor een zadelpen met twee bouten, zeker als je wat zwaarder bent. Deore v brakes zijn goede betaalbare remmen (bij een racestuur te combineren met de Tektro grepen voor v brakes). Hydraulische velgremmen van Magura zijn mooier (HS 33 voor rechtstuur of de alleen nog via ebay te vinden HS66 voor een racebocht).
En dan tot slot nog iets over de prijs. Duitse fietsen zijn vaak erg concurrerend geprijsd. De allergoedkoopste voorbeelden kunnen mij weinig bekoren, maar bij Fahrradmanufaktur zit je zeker goed, met nette frames en geen slechte onderdelen op onzichtbare plekken. Santos en Koga zijn inderdaad stevig aan de prijs, maar bijvoorbeeld de Avaghon series fietsen, nu bij bike4travel, zijn toch ook erg concurrerend, net als de Engelse Thorn frames die soms door m-gineering in Kiel Winderweer worden afgebouwd, helemaal naar je smaak, en zonder stadse fratsen
Wim
Bedankt Wim voor je uitvoerige reactie.
Wim schreef:Wel denk ik dat het verstandig is niet gelijk aan merken en modellen te denken, maar te beginnen met een lijstje van beslispunten om helder te krijgen welke functies de fiets moet vervullen.
Daar heb je volledig gelijk in. Ik heb dat ook gedaan en de VSF T1000 ligt het dichtst bij mijn wensenlijstje. Ik ben niet zo technisch om de fiets volledig samen te stellen, laat staan te monteren.
Wim schreef:Verwacht je op vakantie veel off road te rijden dan is dat een argument voor een recht stuur, verwacht je vooral asfalt, dan zou ik kiezen voor een (wat bredere) racebocht. Maar dit blijft een zaak van erg persoonlijke smaak.
Het rechte stuur bevalt ons tot nu toe erg goed. We fietsen soms off-road, maar niet te extreem.
Wim schreef:Voor hoge snelheden op glad asfalt is 28 inch beter. Wel moet je dan lang genoeg zijn, zeker als er ook nog brede banden op moeten kunnen
We zijn beide relatief lang 1.90 en 1.80 en fietsen veel op asfalt. Daarom vind ik de 28" wielen met de bredere banden wel een goed compromis.
Wim schreef:Dat betekent bij voorkeur handgebouwde wielen met stevige velgen zoals de Sputnik/SP19. Verder zou ik kiezen voor een traditioneel cankstel met vierkante as. Om vergelijkbare reden ben ik huiverig voor geintegreerde balhoofden
De VSF T1000 heeft EXAL MX19 velgen. Heb je daar een oordeel over ? Ik ken de Duitse termen voor cranckstel en balhoofd niet. Zou het balhoofd Kaloy ATS kunnen zijn ?
Wim schreef:Laat je frame maat in alle gevallen nauwkeurig bepalen, en maak een proefrit.
Ga ik het komende weekend doen.
Die T1000 is een heel mooie fiets. Ik zie maar twee drie kleine minpuntjes: die UN 26 trapas is niet slecht, maar slechter dan de rest van de fiets. Vervang hem na 10-15000 km als je toch een nieuw voortandwiel nodig hebt en het wordt geen probleem. Ik vind het gekozen verzet wat zwaar. Een 17 t achtertandwiel is de makkelijkste oplossing en moet de winkel gratis voor je kunnen omruilen lijkt me. De Suntour verende zadelpen zal als ik de berichten mag geloven niet het eeuwige leven hebben. Een Thudbuster ST in dezelfde stijl is beter. Bijbetalen voor een Thudbuster lijkt me slim, of een goede vaste pen met twee bouten nemen.
Maar het is een prachtfiets. Nu maar hopen dat het gaat passen.
Wim
Qua brede banden zit je bij 28" vaak juist weer minder goed; past meestal ‘maar’ 42mm onder; zal voor de meeste doeleinden wel prima zijn, though!
Matthie9000 schreef:Qua brede banden zit je bij 28" vaak juist weer minder goed; past meestal ‘maar’ 42mm onder; zal voor de meeste doeleinden wel prima zijn, though!
Wat is eigenlijk de breedste band die onder de VSF T400 past? Past daar een 2,25" Schwalbe Extreme onder?
Wim schreef: Een 17 t achtertandwiel is de makkelijkste oplossing en moet de winkel gratis voor je kunnen omruilen lijkt me.
Ik zou wel eerst je onderhandelpet opzetten, want een 17T kost bij Rohloff meer dan een 16T, en de ketting is dan misschien ook te kort.
Bedankt voor alle goede adviezen. We gaan volgende week twee weken fietsen op Sardinië (met onze "oude" fietsen) en kunnen er dan nog even rustig over nadenken. Daarna hakken we de knoop door 8)
Hoi allemaal, ik ben nieuw hier op het forum.

Ik fiets al zo'n 25 jaar op racefietsen en op vakantiefietsen en ik kan me wel vinden in het commentaar van mensen die stellen dat alle waarde naar z'n geld is.
Zo had ik ooit een Giant expedition wat ik een hele fijne fiets vond maar die valt in het niet bij de Koga die ik nu al weer vele jaren heb.
Bij die Koga klopt alles en er gaat niets kapot en dat is dan die meerprijs.

Ik snap dus niet goed dat javer wel een dure naaf wil maar dan weer een vrij goedkope fiets.
Ik meen dat die naaf 500 euro extra kost ten opzichte van een XT groep en dan praat je dus over een fiets van 1500 euro en dat lijkt me dan te weinig voor een fiets waar je wat langer mee wilt doen.

Kijk eens op de site van Koga waar je zelf een signature fiets kunt samenstellen.
Je hoeft uiteindelijk geen Koga te kopen maar je krijgt wel een beetje een beeld van de onderdelen die je wilt hebben op je fiets.

Ik vind zelf de gedachte van Gerrit Gaastra wel iets hebben.
Hij wil alleen de allerbeste onderdelen op zijn fiets en dat wil dan zeggen dat hij daar zelf zo over denkt.
Dan krijg je een duurdere fiets maar de doelgroep weet dat te waarderen en heeft dat er dan ook voor over.
Ik denk dat mijn volgende fiets dan ook zo'n fiets gaat worden.
Zoals je hiervoor kunt lezen ben ik op advies dat ik heb gekregen afgestapt van de in eerste instantie genoemde fietsen van rond de 2000 euro en gaat mijn voorkeur nu uit naar de VSF T1000. Deze fiets heeft een adviesprijs van 2600 euro.
DirkjanM schreef:Kijk eens op de site van Koga waar je zelf een signature fiets kunt samenstellen.
Je hoeft uiteindelijk geen Koga te kopen maar je krijgt wel een beetje een beeld van de onderdelen die je wilt hebben op je fiets.
Ik heb eens gekeken naar de site van Koga en een fiets samengesteld met precies dezelfde onderdelen die ik wil hebben en die ook op de VSF T1000 zitten. Ik kom dan al snel uit op een prijs van 3600 euro ! Hoe is het prijsverschil van 1000 euro dan te verklaren ?
javer schreef:Ik heb eens gekeken naar de site van Koga en een fiets samengesteld met precies dezelfde onderdelen die ik wil hebben en die ook op de VSF T1000 zitten. Ik kom dan al snel uit op een prijs van 3600 euro ! Hoe is het prijsverschil van 1000 euro dan te verklaren ?
Omdat Koga en zeker Idworx (in vergelijking met VSF) afzetters zijn ;)
(ik zou beter alvast beginnen lopen zeker?)

Als je een goede, dure fiets wilt, dan moet je een op maat gemaakte fiets nemen, heeft tenminste meerwaarde :)
Lasse schreef: Omdat Koga en zeker Idworx (in vergelijking met VSF) afzetters zijn ;)
Zo zo, en dat zonder onderbouwing ?
javer schreef:Ik heb eens gekeken naar de site van Koga en een fiets samengesteld met precies dezelfde onderdelen die ik wil hebben en die ook op de VSF T1000 zitten. Ik kom dan al snel uit op een prijs van 3600 euro ! Hoe is het prijsverschil van 1000 euro dan te verklaren ?
Ik kom uit op 3063 euro voor een 28 inch model ( ik denk dat jij de tassen meetelde).
Er zit dan geen son dynamo/koplamp op maar batterij verlichting en ook geen verende zadelpen.
Nou vind ik zelf die batterij verlichting fijner omdat het makkelijk en goedkoop te vervangen is.
De verende zadelpen vind ik persoonlijk helemaal niets.
Als je gebrek aan comfort hebt dan kun je dat beter zoeken in goede banden.

Dan praat je nog steeds over bijna 500 euro verschil en dat zal wel te maken hebben met de perfekte aflevering van Koga en de naam natuurlijk.
Koga laat zijn fietsen in elkaar zetten door 1 vaste monteur per fiets.
De naam van die monteur staat op een kaartje wat aan de fiets zit bij aflevering.
Alles zit netjes en goed in het vet en alles zit volgens het advies moment vast.
Ik weet niet hoe dat bij VSF gaat maar dat zal waarschijnlijk ook wel goed zijn maar daar moet je dus goed naar kijken.
Die zekerheid van kwaliteit is vaak nou net waar een fabrikant een afweging mee maakt om te gaan voor wat meer of wat minder winst.
Maar wel met een vette knipoog Michael ;)
Zoals Javer zei: voor een fiets met de zelfde of betere onderdelen betaal je elders gewoon minder. Voor het geld van een Idworx kan je ook een fiets op maat kopen, voor het geld van een Koga een veel beter afgemonteerde Duitse of Amerikaanse fiets die zichzelf ook duidelijk bewezen hebben...
Worden hun frames misschien in Nederland gebouwd? Of hebben ze een fairtrade label? Zijn hun materialen zo veel beter of is er een andere goede uitleg?
Als ik zelf een fiets opbouw uit losse onderdelen, moet ik goed mijn best doen om prijs/kwaliteit beter te doen dan VSF, dat is niet zo voor vele anderen.
Lasse schreef:Als ik zelf een fiets opbouw uit losse onderdelen, moet ik goed mijn best doen om prijs/kwaliteit beter te doen dan VSF, dat is niet zo voor vele anderen.
Dat betwijfel ik :wink: :wink: :wink:
Ik niet :)
Een T400 frame kan ik krijgen voor ca even veel geld als een LHT frame dus het is makkelijk vergelijken. Sommige onderdelen heb ik van betere kwaliteit gekozen, sommige van minder goede. Enfin, je moet mijn combinatie aan onderdelen maar eens vergelijken met de T400 XT. Eens alles in elkaar zit, zal ik zelf ook eens de vergelijking maken in een conclusie van mijn bouwprojectje...