Additionally, paste this code immediately after the opening tag: tips fietsmerken - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

tips fietsmerken

Walter is dan ook precies een ligfietser.
Wim
Leon schreef:Een ander nadeel is dat de remschijf ook krom kan, wat gemakkelijk kan gebeuren in het vliegtuig en bij het parkeren van ander fietsen en brommers tegen de jouwe.
Voor vervoer gewoon even de schijven eraf. Met Centerlock schijven is dat een eitje.

.tsooJ
Leon schreef:
waltertje schreef:Ik zie wel voordelen in krachtige remmen die je velg intact laten.
Zeker, een groot voordeel. Nadelen zijn er ook: alle remkracht komt op één vorkpoot terecht en de vork moet daardoor nogal zwaar en stug gebouwd worden. Een ander nadeel is dat de remschijf ook krom kan, wat gemakkelijk kan gebeuren in het vliegtuig en bij het parkeren van ander fietsen en brommers tegen de jouwe.
Leon
Afbeelding

na een weekend fietsen in de Ardennen, is ook weer €20 per kant
m-gineering schreef:na een weekend fietsen in de Ardennen, is ook weer €20 per kant
Nou doe ik wel of ik alles weet maar kan je de foto even begeleiden van commentaar voor leken? :roll:
windinderugfietser schreef:
m-gineering schreef:na een weekend fietsen in de Ardennen, is ook weer €20 per kant
Nou doe ik wel of ik alles weet maar kan je de foto even begeleiden van commentaar voor leken? :roll:
dat zijn remblokjes voor schijfremmen, het was alweer bijna ijzer op ijzer
m-gineering schreef:
windinderugfietser schreef:
m-gineering schreef:na een weekend fietsen in de Ardennen, is ook weer €20 per kant
Nou doe ik wel of ik alles weet maar kan je de foto even begeleiden van commentaar voor leken? :roll:
dat zijn remblokjes voor schijfremmen, het was alweer bijna ijzer op ijzer
Moraal van dit verhaal: Koop nooit iets waar "Magura" op staat ;)

Grtjs, Waltertje, gemiddeld 5000 km/setje goedkope BBB-blokjes/wiel
Goed geschreven stuk! Enige (kleine) minpuntje is dat je bent gestopt met het geven van prijsindicaties toen je begon over kampeerartikelen. Als je tweedehands rijdt gaat al gauw eenderde tot de helft van het materieelbudget op aan de kampeerspullen dus zou het i.m.h.o. wel een bijdrage geven aan de volledigheid.

Merlijn
Allemaal ontzettend bedankt voor het meedenken, wim aan jou uitgebreide tips heb ik zeker iets.

Het is duidelijk dat ook hier de meningen over schijfremmen verschillen. Mijn vriend heeft hiervoor gekozen omdat je velgen niet slijten, nauwkeurig remt en geen warmte bij het remmen op de velgen veroorzaakt en onderhoudsvriendelijk is. Bovendien kan je overal nieuwe schijfremen naartoe laten sturen maar dat geld naturlijk voor elk onderdeel. Hydraulische remmen hebben we ook overwogen voor mijn fiets maar ik kan eigenlijk weinig informatie vinden over hoe hydraulic reageert in extreme warmte en kou en hoe het zit met de onderhoudsvriendleijkheid.

Ik neig nu naar de santos met hydraulische remmen en Rohloff naaf versnelling.
Een pre hiervan vind ik dat ik direct terecht kan bij de producent van de fiets. Over het algemeen zijn mijn ervaringen met fietszaken niet heel erg positief (in rotterdam).

ter info: ik vertrek half augustus, daarom heb ik beperkte tijd om me te verdiepen in alle ins en outs. Ik wil nog zoveel mogelijk tijd hebben om te trainen en terug kunnen voor afstelling, zadel en eventuele mankemnten die zich voordoen. We zullen in eerste instantie door rusland, kazachstan, mongolie en china gaan fietsen en daarna misschien als het geld en onze zin het toelaat nog wel verder door azie en de wereld. We komen dus veel verschillende terreinen en weersomstandigheden tegen.
kabakker@live.nl schreef:Allemaal ontzettend bedankt voor het meedenken, wim aan jou uitgebreide tips heb ik zeker iets.

Ik neig nu naar de santos met hydraulische remmen en Rohloff naaf versnelling.
Een pre hiervan vind ik dat ik direct terecht kan bij de producent van de fiets. Over het algemeen zijn mijn ervaringen met fietszaken niet heel erg positief (in rotterdam).
Neem 's een kijkje bij:
bike4travel
Satijnbloem 41
3068 JP
Rotterdam
www.bike4travel.nl

hebben ook Santos en een aantal andere goede merken,

op de fiets vanuit Rotterdam goed te doen :wink:

succes met de keuze van je fiets,
goede reis,
kabakker@live.nl schreef:Hydraulische remmen hebben we ook overwogen voor mijn fiets maar ik kan eigenlijk weinig informatie vinden over hoe hydraulic reageert in extreme warmte en kou en hoe het zit met de onderhoudsvriendleijkheid.
Het is vloeken in de kerk, maar ik heb erg slechte ervaringen met hydraulische remmen in z'n algemeenheid en die van Magura in het bijzonder. Hydraulische schijfremmen hebben hun nut bij MTB's en andere fietsen waarop je een paar uurtjes in de week rijdt. Maar ga je serieus kilometervreten en zeker als je ook in de winter wilt gaan forenzen, vragen ze veel te veel onderhoud. Je moet regelmatig ontluchten om aanlopen te voorkomen, wat één van de lastiger klusjes aan een fiets is. Met name de rem op het achterwiel krijgt zoveel vuil te verduren dat de zuigers steeds moeizamer terug in de cilinders schuiven.

Hydraulische velgremmen combineren het slechtste van twee werelden. Omdat ze op de velgen remmen heb je de problemen van hitte, slijtage en afnemende remkracht in de regen. Daarbij komen dus problemen met lucht in de leidingen, lekkende leidingen en tegenstribbelende zuigers. De klacht van mij en veel andere ligfietsers is dat de remkracht snel achteruit gaat als je de winter door rijdt. Ervaren maguraoplappers kunnen dat proces vertragen, maar uiteindelijk doen ze vaak toch helemaal niks meer.

Groetjes,

Walter
Offtopic:
@waltertje: Iedereen recht op zijn eigen mening, maar hier staat een koga globetraveller van 95 of 96, met een geschat aantal km's van + 90 000. HS 22 remmen en zwart geanodiseerde velgen. Enkel na veel modder moet ik even met een borsteltje de grootste troep ertussen uit halen, verder geen onderhoud.

Sinds ik deze fiets heb ook nooit ontlucht en geen teken dat er lucht inkomt. De zwarte laag op de velgen begint zo stillaan wel op te geraken (hier en daar groter wordende stukken zichtbaar alumium) dus over enkele maanden schakel ik over op gewone remblokjes :). Ik had vroeger in de winter veel last van vastgevroren kabels (fiets staat altijd buiten), dat probleem is nu opgelost.
@waltertje:

Riemen vast! :wink: :D
allemaal ontzettend bedankt ik heb een fiets! Bike4travel was een goede tip ben top geholpen! Het wordt een santos 2:6 chromo met rohloff naaf, ketting aandrijving en hydraulische remmen. Ik ben superrr superr blij, het is een prachtige fiets!
Ik heb juist hydraulische velgremmen omdat ze erg onderhoudsvriendelijk zijn. Een stuk vriendelijker dan normale velgremmen in de winter.
Dat klinkt als een fiets zonder zwakke plekken. Veel plezier.
Wim
Wauw, gefeliciteerd me die mooie fiets!
Veel succes en veilige km met je Santos!
Ik zou de remblokken (vermoedelijk Magura) vervangen door Koolstop even afhankelijk voor welk type velg je hebt gekozen.
Koolstop vind ik persoonlijk een betere remwerking hebben, blokjes slijten wel wat sneller, maar je velg gaat langer mee. Magura's zijn wat harder, blokjes gaan wat langer mee, maar je velg slijt sneller.

Bij het lezen van deze topic kwam ik het bericht van 10.4 j.l. van Wim tegen die de Magura HS-33 Firmtech niet zou adviseren.
Ik begrijp dat niet helemaal, de Firmtech is in mijn optiek de makkelijkste, lichste en meest betrouwbare fietsrem die ik ken.
Remblokjes zijn in een splitsecond te vervangen, zeker in de bergen vind ik dit ideaal.
Nadeel is dat de Firmtech voorzover ik weet alleen op de Idworx wordt toegepast.
Deze rem stelt n.l. hoge eisen aan de productienauwkeurigheid en wordt daarom niet of nauwelijks door andere fietsfabrikanten gebruikt in serieproductie.
Groet
Frits
Frits schreef:Veel succes en veilige km met je Santos!
Ik zou de remblokken (vermoedelijk Magura) vervangen door Koolstop even afhankelijk voor welk type velg je hebt gekozen.
Koolstop vind ik persoonlijk een betere remwerking hebben, blokjes slijten wel wat sneller, maar je velg gaat langer mee. Magura's zijn wat harder, blokjes gaan wat langer mee, maar je velg slijt sneller.

Bij het lezen van deze topic kwam ik het bericht van 10.4 j.l. van Wim tegen die de Magura HS-33 Firmtech niet zou adviseren.
Ik begrijp dat niet helemaal, de Firmtech is in mijn optiek de makkelijkste, lichste en meest betrouwbare fietsrem die ik ken.
Remblokjes zijn in een splitsecond te vervangen, zeker in de bergen vind ik dit ideaal.
Nadeel is dat de Firmtech voorzover ik weet alleen op de Idworx wordt toegepast.
Deze rem stelt n.l. hoge eisen aan de productienauwkeurigheid en wordt daarom niet of nauwelijks door andere fietsfabrikanten gebruikt in serieproductie.
Groet
Frits
+1 de firmtech hs33 op mijn idworx beschouw ik ook als een klein wondertje. Vooral het snel wisselen van de remblokjes is een groot voordeel. Het ziet er bovendien mooi uit, werkt uitstekend (heb er zelfs in hitte geen last van ondervonden), en is waarschijnlijk ook nog eens lichter dan andere systemen. Idworx laat zijn frames bij Giant bouwen. Kennelijk kunnen die een voor de remmen vereiste precisie in hun produktieserie aan.
Enige nadeel die ik kan bedenken is dat je de remmen niet in hoogte kunt verstellen en daardoor meer remvlak van de velg kunt gebruiken. Nu slijt het in op één spoorbreedte (voor wat het waard is).

Kan me voorstellen dat v-brakes (cantilevers) wat simpeler te repareren zijn in de jungle, woestijn of noordpool.
Wat ik heb begrepen is dat het frame van de Idworx EasyTiRohler (titanium) inderdaad onder licensie van Giant werd gemaakt, maar dat de overige (alu) frames van Idworx door een gespecialiseerde fabrikant in Taiwan worden vervaardigd.
De reden dat Idworx de samenwerking met Giant heeft stopgezet is gelegen in het feit dat Giant niet verder wilde in het hogere segment met titanium, vond men te lastig. Dus moest Idworx op zoek naar een alternatief. Dat werd het Amerikaanse Lynskey, die al jaren hele mooie titaniumframes maakt.

Met de hoogte van de remmen op de velg kun je inderdaad niet varieren zoals dat bijv. wel bij V-Brakes mogelijk is. Oplossing zou kunnen zijn dat Magura de adapters wat groter zou maken waardoor er iets bredere remblokjes inpassen, zodat de volledige zijwang van de velg kan worden benut. Door het gebruik van de groene Magura remblokjes i.p.v. de grijze slijten de velgen een stuk minder, zo is mijn ervaring.
Of ik in de bush bush voor V-Brake/cantilevers zou kiezen weet ik niet, tegenwoordig zijn de Magura remleidingen zo goed, dat je niet bang hoeft te zijn dat je ergens in de middle of knowhere vast komt te staan. Bovendien kan bij de V-Brake/cantilevers naast een kabelbreuk ook een onderdeel (tje)stuk gaan.
Voor je op fietsvakantie gaat altijd goed je fiets nakijken.

Groet,
Frits
Ik vind Firmtech een heel mooi systeem, daar is geen twijfel over mogelijk. Het enige nadeel is dat als je rem kapot is je er geen simpele overal verkrijgbare V brake op kunt zetten. Dat was al, maar het leek me relevant voor een tocht naar China.
Wim