Additionally, paste this code immediately after the opening tag: hoe zit het met wildkamperen in frankrijk? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

hoe zit het met wildkamperen in frankrijk?

Dick en Els schreef: De negen maanden die wij in de VS hebben rondgetrapt waren met afstand de leukste van ruim vierenhalf jaar fietsen. De buitenlandpolitiek van die regering heeft weinig van doen met de warme en hartelijke gastvrijheid van de Amerikanen zelf. Nergens vind je hartelijker en gastvrijere mensen als in de VS. Nergens.
(Wild)kamperen is daar extra moeilijk omdat je er bijna dagelijks logeeruitnodigingen af moet slaan. Klop aan bij een huis met de vraag om water en of je op de aangrenzende weide je tent mag opzetten. Tien tegen een dat je in de logeerkamer beland, dat er eten voor je gekookt wordt en dat de volgende ochtend je kleding gewassen is en er een lunchpakket naast je ontbijt staat. Tien tegen een. Zelfs in Georgia, Alabama en het noorden van Florida.

Niet het plekje zelf (om de draad weer op te pakken) maar de aanwezigheid van water bepaalt vaak de geschiktheid van een kampeermogelijkheid. Steek een goed filter in je bagage en je kunt overal staan. Zelfs het water van het Amsterdam-Rijnkanaal laat zich prima filteren.

Dick
Ik heb er ook een tijd gefietst ( bijna 7 maanden) en het is me goed bevallen. Maar dat er nergens hartelijker en gastvrijere mensen zijn, gaat me te ver. Ik ben overigens te veel nuchtere Hollander om hun 'uit je dak gaan om niks' niet af en toe wat overdreven te vinden. Meestal hadden ze twee openingsvragen: where do you come from?, en, how much money you make?
Ik vond het grappig dat veel 'vooroordelen' inderdaad bleken te kloppen. Maar verder, heel aardige mensen.

Wat dat water betreft, de aanwezigheid daarvan is helemaal niet doorslaggevend of een plek geschikt is. In Noord-Frankrijk zijn flinke stukken schaars bedeeld met goeie stekken. En in de bergen is meestal bewoning bij beken en rivieren in de valleien. Vrijkamperen is daar wat lastiger als je met niemand wat te maken wilt hebben (en dat wil ik, ik wil gewoon helemaal alleen zijn, de hele wereld voor mezelf). In Noord-Frankrijk vind je op de heuveltoppen vaak stukjes bos, die zich uitstekend lenen voor vrijkamperen. Dat soort plekken zijn op de Michelindetailkaarten uitstekend te traceren. Het laatste dorp of huis voor de gekozen lokatie tap je wat water in een jerrycan en lege flessen en je hebt genoeg water voor drinken, koken en wassen met een washandje. Doe ik al 25 jaar en nooit problemen gehad.

Dick en Els schreef:Nee Theo,
je mag in Frankrijk NIET wildkamperen.
Je mag ook in Nederland niet wildkamperen. Je mag, in Europa, alleen in Zweden en Noorwegen wildkamperen (waar het zg. 'Allemansrecht' van kracht is).
Natuurlijk KUN je overal wildkamperen.
Dat kan overal. Maar dan ben je in overtreding.

Dick
Van Nederland wist ik het, maar van november tot pakweg begin maart is het geen enkel probleem. Prachtige stekken zoals bovenop de Sallandse Heuvelrug met uitzicht over de IJsselvallei. Ook langs de Brabantse kanalen is het goed toeven en de vele graslandjes in de Drentse bossen. Zelfs op de waddeneilanden heb ik mooie stekken, maar die ga ik hier niet verklappen.
De andere maanden, maar wel buiten het vakantieseizoen, kan je ook nog wel vrijkamperen in Nederland, maar het is dan wel lastiger. Belgie en Luxemburg gaat ook in het vakantieseizoen goed in de bosrijke gebieden. Duitsers zijn vrij streng. Zo zou ik eens een keer hongerig aanvallen op een net bereide kostelijke warme maaltijd toen een boswachter me verplichte direct op te breken en naar de nabije camping verwees. Tien kilometer verderop ben ik het bos in gedoken en heb alsnog een vrije stek gevonden. Maar toen was die heerlijke maaltijd koud geworden.

Theo Jorna schreef:Duitsers zijn vrij streng. Zo zou ik eens een keer hongerig aanvallen op een net bereide kostelijke warme maaltijd toen een boswachter me verplichte direct op te breken en naar de nabije camping verwees. Tien kilometer verderop ben ik het bos in gedoken en heb alsnog een vrije stek gevonden. Maar toen was die heerlijke maaltijd koud geworden.
Duitsers zijn......tjsa maar daar ging het niet over en ik heb in Duitsland ook de meest vriendelijke mensen gesproken.
On topic, als ik een wildkampeerplaats heb uitgezocht ga ik een paar 100 meter verderop een hap koken. Mochten er dan mensen zijn waarvan je geen goede indruk krijgt voor de aankomende nacht - of die zoals hier je befehlen - hoef je alleen even je pan af te wassen en je kan weer een paar km fietsen voor een andere plek.

Gr Hans

Het blijkt een hardnekkig misverstand dat wildkamperen in Frankrijk verboden is. De term wildkamperen (camping sauvage) heeft in Frankrijk overigens geen juridische betekenis.
Volgens de Franse wet is kamperen (buiten de campings) niet toegestaan:
--In 'Geklasseerde bossen, wouden en parken' (lees Nationale en regionale natuurparken)
--Op en aan de openbare weg
--op stranden en langs kusten
--binnen 200 meter van drinkwaterwingebieden.
-- op plaatsen die geklasseerd zijn uit natuurbeschermingsoogpunt of op een erfgoedlijst staan.
-- binnen 500 meter van een historisch monument
-- tot slot in gebieden die door de lokale overheden (gemeente of prefectuur zijn aangewezen) Dat moeten ze dan wel beargumenteren.

Overal elders is het toegestaan. Als je je tentje op het land van een boer e.d. wilt opslaan heb je uiteraard officieel zijn toestemming nodig.

Luc Oteman

opdefiets schreef:Het blijkt een hardnekkig misverstand dat wildkamperen in Frankrijk verboden is. De term wildkamperen (camping sauvage) heeft in Frankrijk overigens geen juridische betekenis.
Volgens de Franse wet is kamperen (buiten de campings) niet toegestaan:
--In 'Geklasseerde bossen, wouden en parken' (lees Nationale en regionale natuurparken)
--Op en aan de openbare weg
--op stranden en langs kusten
--binnen 200 meter van drinkwaterwingebieden.
-- op plaatsen die geklasseerd zijn uit natuurbeschermingsoogpunt of op een erfgoedlijst staan.
-- binnen 500 meter van een historisch monument
-- tot slot in gebieden die door de lokale overheden (gemeente of prefectuur zijn aangewezen) Dat moeten ze dan wel beargumenteren.

Overal elders is het toegestaan. Als je je tentje op het land van een boer e.d. wilt opslaan heb je uiteraard officieel zijn toestemming nodig.

Luc Oteman
Helaas is veel grond in Frankrijk prive-eigendom en een aanzienlijk aantal grondeigenaren heeft een jachtgeweer in huis.
Verder was Frankrijk het land van de vele campings en de goekope tarieven. Kwam door de grote hoeveelheid aan gemeente-campings (camping municipal). Veel besturen van kleine gemeente werden gedragen door de middenstand. Een camping was goed voor de middenstand, maar als de plaatselijke middenstand verdwijnt door de concurrentie van de Intermarche, dan ziet men geen noodzaak meer om de camping verder in stand te houden.
Geprivatiseerde campings worden vaak duurder. Vooral campings langs de kust, aan meren en op populaire stukjes aan de rivieren weten tegenwoordig forse prijzen te berekenen.
In Frankrijk hebben ze ook het tarif forfait uitgvonden: je betaalt een vast tarief voor een complete plek, incl. 4 personen, auto, elektra, etc. Komt voor een fietser duur uit.
Gelukkig zijn er ook nog zat leuke en goedkope campings onderweg in Frankrijk richting Spanje.

het lijkt me simpel;

In de meeste landen MAG het niet,
maar in ieder land KUN je genoeg plekken vinden om wild te kamperen.

Zeker als je 's avonds aankomt en 's ochtends niet uitslaapt. Zorg dat je op neutraal uitziend terrein staat of dat je toestemming vraagt aan iemand aan de rand van een klein dorp.

Campings vind ik persoonlijk meestal nog altijd te duur voor iemand met alleen maar een fiets.