Ik heb er ook een tijd gefietst ( bijna 7 maanden) en het is me goed bevallen. Maar dat er nergens hartelijker en gastvrijere mensen zijn, gaat me te ver. Ik ben overigens te veel nuchtere Hollander om hun 'uit je dak gaan om niks' niet af en toe wat overdreven te vinden. Meestal hadden ze twee openingsvragen: where do you come from?, en, how much money you make?Dick en Els schreef: De negen maanden die wij in de VS hebben rondgetrapt waren met afstand de leukste van ruim vierenhalf jaar fietsen. De buitenlandpolitiek van die regering heeft weinig van doen met de warme en hartelijke gastvrijheid van de Amerikanen zelf. Nergens vind je hartelijker en gastvrijere mensen als in de VS. Nergens.
(Wild)kamperen is daar extra moeilijk omdat je er bijna dagelijks logeeruitnodigingen af moet slaan. Klop aan bij een huis met de vraag om water en of je op de aangrenzende weide je tent mag opzetten. Tien tegen een dat je in de logeerkamer beland, dat er eten voor je gekookt wordt en dat de volgende ochtend je kleding gewassen is en er een lunchpakket naast je ontbijt staat. Tien tegen een. Zelfs in Georgia, Alabama en het noorden van Florida.
Niet het plekje zelf (om de draad weer op te pakken) maar de aanwezigheid van water bepaalt vaak de geschiktheid van een kampeermogelijkheid. Steek een goed filter in je bagage en je kunt overal staan. Zelfs het water van het Amsterdam-Rijnkanaal laat zich prima filteren.
Dick
Ik vond het grappig dat veel 'vooroordelen' inderdaad bleken te kloppen. Maar verder, heel aardige mensen.
Wat dat water betreft, de aanwezigheid daarvan is helemaal niet doorslaggevend of een plek geschikt is. In Noord-Frankrijk zijn flinke stukken schaars bedeeld met goeie stekken. En in de bergen is meestal bewoning bij beken en rivieren in de valleien. Vrijkamperen is daar wat lastiger als je met niemand wat te maken wilt hebben (en dat wil ik, ik wil gewoon helemaal alleen zijn, de hele wereld voor mezelf). In Noord-Frankrijk vind je op de heuveltoppen vaak stukjes bos, die zich uitstekend lenen voor vrijkamperen. Dat soort plekken zijn op de Michelindetailkaarten uitstekend te traceren. Het laatste dorp of huis voor de gekozen lokatie tap je wat water in een jerrycan en lege flessen en je hebt genoeg water voor drinken, koken en wassen met een washandje. Doe ik al 25 jaar en nooit problemen gehad.