Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Welke velg bij de Shimano DH-3N80 - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Welke velg bij de Shimano DH-3N80

Dank voor de kennisbijdrage Marten!
Dank voor de toevoeging Mario, alleen weet ik niet helemaal wat je ermee wilt vertellen. Dat de A 719 heel hele sterke velg is? Of een alternatieve winkel voor de aanschaf?
Inderdaad Marten, heel erg bedankt voor die bijdrage; ik had al wel in een (oud) topic een slechte ervaring gelezen van een specifieke Mavic velg maar ik begrijp dat dit door is te trekken naar mavic velgen in het algemeen en dat de hedendaagse velgen van Mavic niet veel beter zijn?

In dat geval ga ik toch sterk overwegen om deze wielen set of alleen dit voorwiel aan te schaffen. Eerst maar eens kijken in hoeverre mijn achtervelg versleten is; de voorvelg is al een behoorlijk eind heen volgens mij.

Wel jammer dat die velg alleen in het zwart is overigens. Die hoge versie van deze velg is ook in metaalkleur te krijgen maar ik snap het praktisch nut niet van het hoogteverschil.

Weet iemand wat voor velglintbreedte er in dergelijke velgen gaat? is 22mm goed of is dat te breed?
Hij is een top expert in wielen bouwen. als hij die velgen verkoopt dan weet ik zeker dat het ok is.


http://www.bikeboosting.nl/index.php?id=289,0,0,1,0,0

Ernie heeft veel wielen getest uit duitseland.

Mario
Het gaat mij er hoofdzakelijk om of de materialen goed zijn. Het richten en spannen wil ik namelijk zelf kunnen! Ik kom sowieso regelmatig tegen bij wielen dat ik per spaak verschillende frequenties krijg bij het tokkelen (ik bedoel niet het L/R verschil bij een achterwiel natuurlijk) ;-).

Helaas woon ik niet in de buurt van Veldhoven, als iemand een (technisch) goeie fietsenmaker in Nijmegen weet hoor ik dat graag. De meesten zijn met name gespecialiseerd in de verkoop van hele dure spullen.
Nou, alle informatie maakt het er niet makkelijker op. Enerzijds wil ik natuurlijk goede kwaliteit, maar anderzijds ook weer niet de hoofdprijs betalen. Ik heb eens in de catalogus van Rose gekeken om te zien wat ze zelf monteren op hun vakantiefiets. Daarin kom ik de Rose Activa Pro III. Deze fiets wordt uitgerust met Xtreme Sari M-19R velgen.
Vanzelfsprekend verkoopt Rose ook een set op basis van deze velgen: ATB-wielset 28"/700 C ; Xtreme SARI T-19 R / Shimano Deore XT - DH-3N80. Voor €147,- heb je dan een complete set. Voor twee wielen en de bijbehorende naven vind ik dat heel redelijk.

Iemand nog mooie suggesties?
Waarom zou je zoveel extra betalen voor een gespaakt achterwiel? Mijn achternaaf (LX) is volgens mij nog prima. Mijn velgen zijn (zojuist gekeken) volgens mij zowel voor als achter flink gesleten; maar ik zou dan liever een losse velg+spaken bestellen en die door een kundig fietsenmaker laten spaken (achterwiel van een vakantiefiets lijkt me niet een verstandig eerst wiel om zelf te spaken ;-) daar pak ik mn racefiets wel voor).

Ik snap er overigens geen bal(hoofd) van, zo'n XT achternaaf kost minder dan een shimano naafdynamo lijkt me; toch kost een achterwiel bijna twee keer zoveel (147-59) als een voorwiel?!
De prijzen zijn inderdaad soms bijzonder. Zo kun je een gespaakt voorwiel krijgen dat goedkoper is dan de losse naafdynamo.
Afbeelding
Wat betreft waarom alles nieuw. Mijn fiets is zeker niet nieuw meer. En velgen, spaken en naven zitten erin sinds ik de fiets ooit heb gekocht.

De setprijs is vervolgens lager dan de onderdelen los, dus waarom zou ik dan mijn bestaande naaf behouden?
In elk geval is de wielbouwer het belangrijkste onderdeel van een wiel. Sinds wij een jaar of tien geleden goede handgebouwde wielen zijn gaan gebruiken van Thorn, Santos en tegenwoordig M-gineering hebben we nooit meer spaakbreuk gehad. Erg veel duurder is dat ook niet in de aanschaf, en op de lange duur goedkoper denk ik. Als er eenmaal een spaak gebroken is volgt de rest immers veelal snel.
Wim
Dat ben ik helemaal met je eens Wim. Nou geldt voor mij overigens, dat ik nog nooit een spaak heb gebroken met mijn vakantiefietsen (even afkloppen) en ik heb geen materiaal van een van de door jou genoemde topmerken. Ik heb natuurlijk wel een goede fietsenboer die mijn fiets in orde houdt, voor zover ik dat zelf niet al doe.
Maar zij kunnen niet tegen dezelfde prijzen een wiel leveren zoals dat in Duitsland kan. En dat heeft niet direct te maken met de kosten (los van de kwaliteit) van de velg of het spaken te maken, maar met de prijzen van Shimano-onderdelen in Nederland. Zo is de verkoopprijs van de DH-3N80 bij Rose onder de inkoopprijs die Nederlandse fietsenboeren moeten betalen aan Shimano Benelux (of Nederland, dat weet ik niet zeker).
Jarno, dat is consistent met mijn ervaring. Alvorens de mavic A319 - DH3N80 combinatie te bestellen bij rose, ging ik langs bij de lokale fietsenboer. Hij vond het een stom idee om de N80 te kiezen, die was immers veel te duur. Ik kon de naaf (zonder inspaken) bij hem kopen voor € 138. Voor het inspaken in mijn bestaande velg moest ik nog € 30 voorzien (incl. spaken).

De werkuren en de prijs van de spaken vind ik normaal, maar de prijs van de naaf vond ik onbegrijpelijk.
Nou, alle informatie maakt het er niet makkelijker op. Enerzijds wil ik natuurlijk goede kwaliteit, maar anderzijds ook weer niet de hoofdprijs betalen.
Losse spullen kopen en zelf in elkaar vlechten? Nadeel van die Rose wielen is dat ze bijna allemaal plain spaken hebben.

Zelf net -voor het eerst- een nieuw voor- en achterwiel gespaakt, en dat is me reuze meegevallen. Naven had ik nog en kunnen er met nieuwe kogels+vet voorlopig weer tegenaan. Velg is op aanraden van Marten de Rigida Sputnik, ziet eruit als een erg degelijke velg. Had vast lichter gekund.

Moet zeggen dat het erg leuk is rond te rijden op zelfgebouwde wielen, maar moet ook bekennen dat de eerste ritjes de spakenspanner meeging ;)

Tips voor wie ook zelf aan de slag wil:
-bezuinig niet op gereedschap en onderdelen
-het boek van Richard Musson verschaft een hoop inzicht (het stuk op de site van Marten is ook erg bruikbaar)
-zorg dat je alles (nippels, gereedschap, koffie) binnen handbereik hebt tijdens het spaken en zet je telefoon uit, je weet echt niet meer bij welke spaak je gebleven was :shock:

Ben nog aan het uitvogelen wat de fijnste bandenspanning is, maar mijn eerste indruk van de Panaracer Pasela is erg goed. Het lijkt alsof de fiets stiller is.
Het moet echter nog gaan blijken hoeveel extra lekke banden ik erbij ga krijgen door het ontbreken van een antileklaag..

Sjors
m-gineering schreef: (...) een Exal of als Extreme vermomde Exal (...)
Mogen we uit deze cryptische opmerking begrijpen dat Xtreme-velgen Exal-velgen zijn met een ander naamkaartje?

Gerd
Zo even een update. Ik heb alweer een week of twee geleden de knoop doorgehakt en de onderdelen besteld: ATB-wielset 28"/700 C ; Xtreme SARI T-19 R / Shimano Deore XT - DH-3N80

En ik heb inmiddels ook alweer het eerste korte tochtje erop zitten met de wielen. Mijn eerste indruk is enkel positief. De wielen lijken goed gespaakt en zijn zeker slagvrij. Ik heb geen aanpassingen hoeven te doen aan de remmen om de nieuwe velgen te kunnen plaatsen.

Ook qua rijgedag ben ik tevreden. Ik heb welliswaar met fietskar gereden, maar de stabiliteit en gevoel zijn beter dan met mijn oude wielen. Een verbetering dus. En het laden van de Nokia Bike Charger via de naafdynamo werkt ook, maar dat is wat voor een ander topic.

Voor de koplamp heb ik gekozen voor de B+M Lumotec Lyt senso plus. Deze vond ik er qua prijs/beoordeling goed uitkomen op de site. Deze heb ik gisteren pas kunnen plaatsen aangezien die wat later werd geleverd. Nog geen ervaring mee dus, maar de eerste indruk is goed.
Voor de eventuele liefhebbers:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Jarno schreef:Zo even een update. Ik heb alweer een week of twee geleden de knoop doorgehakt en de onderdelen besteld: ATB-wielset 28"/700 C ; Xtreme SARI T-19 R / Shimano Deore XT - DH-3N80

En ik heb inmiddels ook alweer het eerste korte tochtje erop zitten met de wielen. Mijn eerste indruk is enkel positief. De wielen lijken goed gespaakt en zijn zeker slagvrij. Ik heb geen aanpassingen hoeven te doen aan de remmen om de nieuwe velgen te kunnen plaatsen.

Ook qua rijgedag ben ik tevreden. Ik heb welliswaar met fietskar gereden, maar de stabiliteit en gevoel zijn beter dan met mijn oude wielen. Een verbetering dus. En het laden van de Nokia Bike Charger via de naafdynamo werkt ook, maar dat is wat voor een ander topic.

Voor de koplamp heb ik gekozen voor de B+M Lumotec Lyt senso plus. Deze vond ik er qua prijs/beoordeling goed uitkomen op de site. Deze heb ik gisteren pas kunnen plaatsen aangezien die wat later werd geleverd. Nog geen ervaring mee dus, maar de eerste indruk is goed.
Voor de eventuele liefhebbers:

(afbeeldingen)
Goeie keuze en ziet er goed uit! Ik ben voor exact dezelfde wielset gegaan maar dan in combinatie met een B+M IQ Fly Senso Plus. Ik gebruik momenteel het achterwiel nog niet omdat de huidige achtervelg nog niet versleten is; gelijk maar wat electronica aangesloten (overheen getekend om eea uit te leggen aan iemand). Ik gebruik de zzing oplader om via usb óf mijn telefoon/gps op te laden óf om (2) AA/AAA batterijen op te laden.

Afbeelding

Nog niet zo veel mee kunnen fietsen; maar merk eigenlijk niks van de extra weerstand en ben erg tevreden over de led-lamp. De auto schakelaar en standlicht werken bij lage snelheid prima en zie in de verte verkeersborden oplichten. Ik hoop binnenkort mijn zzing+gps te kunnen testen.
Bij mij ziet het er ongeveer zo uit:
Afbeelding

Met de charger eronder:
Afbeelding
Netjes, mooie cockpit ;)! Wist niet dat nokia een eigen lader heeft voor op de fiets. Ik ga de Zzing lader en de batterijoplader hoofdzakelijk in mijn stuurtas doen denk ik; dan is alles meteen mooi beschermd tegen water. Moet ook maar een riser overwegen; wordt druk op mn stuur :P
Jarno, ziet er goed uit! Een review van die Nokia Bike Charger (in een nieuw topic) zou zeer geapprecieerd worden! Ben benieuwd naar uw ervaring daarmee.
Dat is mijn bedoeling nog. Maar op mijn site kun al wel een filmpje terugvinden dat ik op tube tegenkwam. Engelstalig maar geeft wel een idee.

Edit: Even gezocht en hier is de link http://callmelocalhost.com/archive/2011 ... r-in-actie