Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Hoeveel kun je fietsen per dag? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Hoeveel kun je fietsen per dag?

Hans van Lent schreef:Ter informatie: Mijn dagafstand ligt tussen de 70 en 95 kilometer, met uitschieters naar boven en naar beneden.
Bij mij ook denk ik, even geen rekening houdend met wel/niet klimmen. Gemiddelde snelheid over een dag ligt altijd verrassend laag, ergens tussen de 10 en 15 km/h.

Kijk bij het bepalen van een waarde trouwens niet alleen naar de absolute grootte, uitgedrukt in 1 getal, maar ook naar de betrouwbaarheid van die waarde. Net als bij het weerbericht; een band om de temperatuursvoorspelling geeft aan welke marge je mag verwachten. Zonder de spreiding heeft een getal eigenlijk niet zoveel betekenis, zeker als er zoals hier veel parameters meespelen bij de waardebepaling.
Kikitjah schreef:Hoi iedereen,

Hoewel ik nog geen echte relevante ervaring heb wil ik jullie er toch even op wijzen dat er bij staat dat het de maximale dagafstand betreft.
Goed opgemerkt.
Ik denk dat je leeftijd en getraindheid onder een noemer moet laten vallen.

Iemand die zijn hele leven heeft gefietst zal bij 50 jaar nog een goede conditie hebben. Dat staat in schril contrast met iemand die dan pas begint met serieus fietsen.

Misschien handig om een extra kolom met factor er aan toe te laten voegen.
Ha Vincent, wat fijn om te lezen dat er ook WFers zijn die mijn afstand en snelheid fietsen!

Overigens wordt mijn afstand (en soms route) in Europa vooral bepaald door de campings, hoe kleiner hoe leuker (en goedkoper) en de afstand ertussen of ligging aan het water ofzo.
Ha leuk, die wetenschappelijke benadering. En nog leuker om die te toetsen aan de praktijk. Op deze pagina (of hier in tekst kun je onze dagafstanden zien toen we afgelopen zomer van Florence naar Baflo fietsten. En op deze pagina de afstanden die we het jaar daarvoor in Finland fietsten.

Factoren die bij ons een rol spelen zijn, ten eerste, wanneer er weer een camping is. En daarna hoeveel er geklommen moet worden. Ook maakt het uit of we aan het begin van de vakantie zitten of aan het einde. Hoe langer we onderweg zijn, des te meer kilometers we doen op een dag. Warmte speelt eigenlijk geen rol bij ons, de kwaliteit van het wegdek ook wat minder. Tenzij het heel slecht is. Misschien moet je de verschillende aspecten ook een eigen weegfactor geven.

Als ik het zo overzie, zitten we gemiddeld op een 75 km per dag. En dan nemen we ruim de tijd om 's ochtends twee keer koffie te drinken, een keer te lunchen en 's middags een kopje thee. En dan bekijken we ook nog dingen onderweg. Meestal zitten we rond 8.00 uur op de fiets en tegen 17.00 op de camping. Leeftijd gemiddeld 52.

Volgens het staatje zouden we maximaal (of gemiddeld?) 105 moeten doen. Persoonlijk vind ik dat je de leeftijd te zwaar aanrekent en eigenlijk zou kunnen vervallen omdat deze al in de conditie zit.
HansvanderVeeke schreef:Ha leuk, die wetenschappelijke benadering.
Quasi-wetenschappelijk s.v.p. 8)
Zoals uit de reacties blijkt zijn er veel meer variabelen. En ... waarom zou je zoveel fietsen per dag of willen fietsen per dag? Iets te veel 'prestatiegericht' in mijn ogen; je kan je ook prima vermaken met minder km's per dag. Misschien nog punten erbij voor 'oog voor de omgeving', 'bezienswaardigheden bezocht', 'lekker gelanterfant' etc ?

Typisch 'n product van onze prestatie-samenleving dat de "afstand" telt, maar niet de "beleving".
Michael W schreef: Typisch 'n product van onze prestatie-samenleving dat de "afstand" telt, maar niet de "beleving".
Sinds wanneer wordt er in dit forum gepraat over beleving? Maak het helaas te weinig mee. Zal wel door onze calvinistische aard komen, waarin weinig over gevoel en beleving wordt gesproken, laat staan dat je het in een tabelletje kunt samenvatten :). Aan de andere kant kun je ook veel immaterieel plezier beleven aan de materiele aspecten van het fietsen. En plezier beleven aan het fietsen zelf natuurlijk..., waarbij je ook plezier kunt halen uit het optimaliseren van je dagafstanden. Bovendien is het handiger plannen als je weet wat voor dagafstanden mogelijk zijn, en dan is het tabelletje Schuijt wel weer handig wellicht.

Maar het mooiste zou zijn dat er voor elk materieel topic een gevoels/belevingstopic tegenover staat, meer routeverslagen dus ;)
Michael W schreef:
Typisch 'n product van onze prestatie-samenleving dat de "afstand" telt, maar niet de "beleving".
Ja, ja, beleving als excuus om maar niet moe te hoeven worden! Ik proef hier de zelfde mentaliteit als bij dat volk dat met 3 km/u breeduit over het fietspad waaiert en mekkert als je er graag langs wil ;) .

Zo'n tabelletje is niks anders als een compacte manier om de invloed van een boel variabelen zichtbaar te maken, Leuk om mee te spelen, handig als je nog helemaal geen ervaring hebt maar niet veel meer.
Mee eens met Marten.

In principe bepaal je zelf wat je kunt en wilt fietsen. En in welk tempo. En hoe.
Maar stel dat iemand (te) weinig ervaring heeft en een route aan het plannen is en zich afvraagt wat haalbaar voor hem/haar is? Dan kan zo'n tabelletje een mooi hulpmiddel (mits correct) zijn.

Op het forum zie ik een grote diversiteit aan afstanden. De een fietst zonder blikken of blozen 150 km per dag. De ander 50. En ik denk dat ze beide genieten van hun tocht. Elk op hun eigen manier.

Ik denk dat Eric een leuke poging doet dit gegeven in een meetbare vorm te gieten. Hij vraagt hier hulp bij. Laten we hem dan die hulp geven zonder te oordelen over het nut ervan.
Eric Schuijt schreef:
Mis je nog iets? Bijvoorbeeld kwaliteit van de fiets :oops:

Bij voorbaat dank voor je hulp.

Eric Schuijt
Leuke benadering! Ik ga er van uit dat de tabel bedoelt is voor beginnende vakantiefietsers.
In dat geval zou ik de tabel iets lager 'schalen' en in plaats van maximale dagafstand kiezen voor gemiddelde dagafstand.
Daarbij mis ik nog wel de factor gewicht. Ga je een tochtje van 5 dagen fietsen op een lichte fiets / racefiets dan zien je afstanden er heel anders uit dan als je een (te) zware bepakking mee hebt. En getraindheid / leeftijd is zoals een aantal hier ook al noemen misschien bij elkaar te vegen. Een jonge hond van 20 gaat anders met zijn energie om dan een ervaren duursporter van 50...

Op onze vakanties door Europa staat de gemiddelde gereden snelheid op mijn tellertje vaak op ongeveer 17 km/u. Daarmee liggen 80% van de dagafstanden tussen de 75km en 100 km.

In google docs kun je makkelijk een enquete maken en laten verwerken. Plaats hem hier en dan kun je je tabel 'wetenschappelijk' onderbouwen :wink:

Succes met je boek!
Eric
m-gineering schreef: Zo'n tabelletje is niks anders als een compacte manier om de invloed van een boel variabelen zichtbaar te maken, Leuk om mee te spelen, handig als je nog helemaal geen ervaring hebt maar niet veel meer.
Precies dat bedoel ik ook, een van die variabelen zou moeten zijn "wat voor soort reiziger ben je?"
Iemand die de hele dag hijgend over z'n stuur hangt (+40) of iemand die de tijd neemt voor de lokale bevolking en het bekijken van allerlei bezienswaardigheden (-20). :wink:
Heehoi,

Dit zou inderdaad een handige indicatie kunnen zijn voor mensen die hun eerste vakantie gaan plannen. Naast de genoemde bijkomende factoren als type fiets, massa van de bagage en navigeerbaarheid van de route, zou ik nog willen toevoegen:
- Fysieke aanleg, ben je geboren voor de duursport of had je eigenlijk beter een andere sport uit kunnen kiezen? M/V?
- Overheersende windrichting en -kracht.
- Dieet, eet je alleen tarwe, groente en licht eiwit, of ga je dagelijks flink tafelen met rijst, varkensvlees en een fles wijn?

Ik dat het temperatuurtraject van 5-20 C te grof is; bij 7 graden ga je heel veel langzamer dan bij 17 C. Ik zou het traject 5-15 C in hetzelfde vakje plaatsen als 30-35 C.

Voor mij klopt de tabel iig niet:
Conditie - 30
Leeftijd - 20
Landschap - 5
Temperatuur - 20
Wegdek - 25

Totaal 100

In Noorwegen doe ik gemiddeld 160 à 170 km per dag, met uitschieters naar 100 en 240 km. Het verschil wordt m.i. verklaard door fiets (lichte semilowracer), navigeerbaarheid (immer geradeaus!), aerodynamische tassen, dieet, training en aanleg. Daartegenover staan ongunstige wind en weer.

Ik fiets om te fietsen. Heerlijk om niet te hoeven sight-seeën. Het moet wel een beetje vakantie blijven tenslotte ;-)

Grtjs,

waltertje
Overigens vind ik de punten voor leeftijd wat vreemd verdeeld. Naar ik begrepen heb, ligt voor langeafstandsfietsers de piek ongeveer rond de 40 jaar.
m-gineering schreef:Theoretisch kan een groepje harder fietsen , maar ik verdenk ze er altijd van langer te pauzeren :D
...en daarbij geldt natuurlijk dat de snelheid van de traagste de norm is op hellingen.
Ik denk dat je geen fatsoenlijke voorspelling kunt doen met zo'n simpel tabelletje. Je zult veel meer factoren moeten meenemen. Misschien is het interessant om bijvoorbeeld allerlei data van wielerwedstrijden (Giro, Vuelta en de Tour) in SPSS te gooien; dan kun je misschien een idee krijgen van wat de temperatuur/weer en gem. stijgingspercentage met de gemiddelde snelheid (en dus dagafstand) doet.

Dit is natte vingerwerk dat zo algemeen en afhankelijk is dat het praktisch nut, niet praktisch meer is.

Persoonlijk werkte het voor mij heel erg goed, met een netto snelheid te werken.
(Dus incl. omrijden, boodschappen doen, eten, foto's maken etc., van +- 12 KM per uur.) Als we 120 kilometer wilde afleggen op een dag, moesten we van 8 tot 18 uur fietsen. Dit klopte eigenlijk altijd verassend goed.

Een voorbeeld met een leuk theoretisch modelletje met praktisch nut, vind ik de FIETS-index, voor het indexeren van cols. Die houdt bv. geen rekening met weer, fietstype, wegdek etc. etc., maar geeft wel een goede indicatie voor de relatieve zwaarte van een beklimming.
Ik blijf erbij dat je 95% van de genoemde discussie kunt omzeilen door uit te gaan wat de meeste beginners ook wel weten of waar ze eenvoudig achter kunnen komen: hoever ze op een zondag met goede zin kunnen fietsen.
Als aanvulling kun je nog iets opnemen over het type fiets: als je op een stadsfiets 75 km kart, kun je op een mooie nieuwe wel 100, maar als je er 6 tassen aanhangt ben je weer terug bij 75 :D

Maar ik ben ondertussen wel benieuwd naar de reactie van Eric Schuijt zelf!

Leon (meestal 75 per dag :wink: )
Volgens de tabel zou ik op maximaal 80 km komen. In de praktijk haal ik fluitend de 100, zonder grote problemen 125 en met een beetje moeite 150 km. Ook in heuvelachtig terrein en middelgebergte.
Leeftijd: ruim vijftig...
Ook volgens mij wordt de leeftijd volstrekt verkeerd gehonoreerd. Veel duursporters hebben hun top tussen de 30 en de veertig. Als ervaren rugzakloper lag mijn top rond mijn veertigste. Is volgens de leeftijd met de optimale balans tussen spierkracht, uithoudingsvermogen en mentale kracht.
Ben het dus eens met degenen die vinden dat de tabel onvoldoende parameters heeft en een ten dele onjuiste puntentelling.
Ervaren vakantie-fietsers hebben m.i. zo'n tabel niet nodig (of ze reageren er op dat het voor hun echt niet klopt...).

Op een fietsbeurs als Fietsers-informeren-fietsers ïnformant is de eerste vraag van beginnende vakantiefietsers-buiten-Nederland die je krijgt, inderdaad meestal "hoeveel km fiets je op een dag?"
Zo'n tabel lijkt me niet de beste manier om deze vraagstellers te informeren.
In Nederland houdt men wel al rekening met wind, bagage en wegdek: per uur tussen de 15 en 20 km /uur.
Advies is per dag niet meer dan 5 à 6 uur te fietsen (dus tussen de 75 en ruim 100 km per dag) en dat 5 à 6 dagen per week.

Daar komt in het buitenland de factor klimmen bij. Het is niet zo belangrijk of het landschap heuvelachtig, bergachtig of met collen is. Het gaat om het aantal klimmeters per dag.
Een "gewone" fietser met bepakking kan circa 400 klimmeters per uur maken. Dat uur kan je dus aftrekken van je dagafstand. Doe je 1200 klimmeters (m.i. een pittige dag) dan kost dat 3 uur klimmen en leg je die dag niet meer af dan circa 60km.... (dus circa 12km/uur).
Dat kan 1 col zijn van 1200 meter hoogte of een "wasbord" traject met allemaal kleine heuveltjes van 50 meter hoogteverschil. Veel gidsjes geven per etappe wel een indicatie van aantal klimmeters, maar niet alle...

Dus een duidelijk uitleg van wat klimmen betekent voor je dagafstand, lijkt mij voldoende.
Wouter Bazen

PS Dat betekent bv ook dat je met een helling van 5% stijging niet harder dan 8km/uur kunt fietsen zonder jezelf in problemen te fietsen.
Ach je kunt wel 100 factoren bedenken die invloed hebben (karakter, windrichting, aantal schapen op de weg, etc.); het is maar om een indicatie te krijgen.

Well denk ik dat een maximum van 150km niet erg veel is voor een maximum dagafstand (gemiddelde afstand is een ander verhaal).
@Matthie: dat hangt er maar vanaf. Als ik die 150 km. hier inderdaad voorstel als maximum dagafstand mag ik toch echt alleen op vakantie.... Hoewel ik best wel een diep respect heb voor diegenen die hier honderden kilometers wegwerken en blijkbaar toch nog iets van de omgeving meekrijgen.

Ik denk dat de ruwe normen van Eric in mijn geval grofweg wel kloppen. En ik denk dat voor een grove indicatie niet te veel variabelen in en tabel moeten worden geworpen; het initiatief is erg aardig als handreiking en meer hoeft dat toch niet te zijn?
wouterbazen schreef: In Nederland houdt men wel al rekening met wind, bagage en wegdek: per uur tussen de 15 en 20 km /uur.
Advies is per dag niet meer dan 5 à 6 uur te fietsen (dus tussen de 75 en ruim 100 km per dag) en dat 5 à 6 dagen per week.

(knip)

PS Dat betekent bv ook dat je met een helling van 5% stijging niet harder dan 8km/uur kunt fietsen zonder jezelf in problemen te fietsen.
Dit zijn algemeenheden die vaker niet dan wel kloppen. Het maakt nogal wat uit of een 34-jarige zwemmer met een snelle fiets en lichte bagage die helling in zomers Frankrijk pakt, of een 45-jarige rokende vrouw met te hoge BMI in herfstig Zweden. Beiden kunnen heel goed voor het eerst op fietsvakantie zijn. De eerste heeft geen lol bij de afstanden die jij noem, de laatste haalt het op geen ende na.

Het aardige van Eric's idee is juist om die verschillen meer recht te doen.

Grtjs, Waltertje