Een gekleurd bericht van een dealer (die geen auto heeft
): Ik vind het erg fijn om geen korting te geven. Dat geeft de rust (en de tijd, en dus geld) om een fiets aan te passen, goed af te leveren en bij een eerste beurt (of later) die problemen op te lossen die opgelost moeten worden. (En nee, niet alles valt onder garantie.)
De monteur kan de tijd nemen om nog eens opnieuw uit leggen hoe een excenter werkt of hoe je olie moet spoelen. Een klant kan meekijken bij een eerste beurt, wat eigenlijk neerkomt op een privecursusje.
Ben je ver weg (China of zo), dan stuurt een goede winkel gewoon spullen op en kijkt later of het nou garantie is of niet en neemt de verzendkosten voor zijn rekening. En zo kan ik nog wel even doorgaan met voorbeelden die je als service kan verlenen omdat je een gezond bedrijf hebt.
Een fiets-collega van mij solliciteerde bij een zeer grote winkel waar ze soms wel korting geven. Toen hoorde hij dat hij een x-aantal fietsen per dag moest verkopen. Daar gaat je objectieve advies en zijn integriteit. Hij is maar hier blijven werken:-)
Denk je dat een fiets goedkoper is van een directe bouwer, dan klopt dat deels, want er zit niemand tussen.
Bij alle andere merken zit er een schakel tussen (de FM dus) die geld 'kost'. Maar die wel weer een fiets levert die in grotere aantallen geproduceerd worden, waardoor je dus van de schaalvoordelen kunt profiteren en de prijs uiteindelijk laag blijft.
Een kijkje in de economische keuken (maar alleen doorlezen als je het begrijpt en iets van snapt van btw-afdracht, VPB, IB, loonheffingen, precariobelasting, OZB, etcetera
):
Als je 10 procent korting geeft (inclusief btw), dan kukelt je netto-winst (exclusief btw, dus daar gaat al van de verkoopprijs 16 procent vanaf -t.o.v. 119%- die naar de belastingdienst gaat) 30 to 60 procent naar beneden. En van wat overblijft moet je dan nog salarissen, gas, elektra, erfpacht, huur/hypotheek, telefoon, afschrijving, voorraad, rente, verzekeringen, boekhouder, koffie, thee en negerzoenen, vervanging gereedschap, winkelinrichting, bankkosten, link op de site van de wereldfietser, stand op de Fiets- en Wandelbeurs, foldertje, computers, verdere inventaris, mijn vakantie, reinigingsheffing enzovoort van betalen.
En dan mogen klanten 's middags en op donderdagavond ook nog eens bij ons mee-eten