En hoe hoger je horizontale snelheid, des te minder je last zult hebben van (de verticale zwaartekrachten van) de massa van je bagage..... dan is aerodynamica de grootste te overwinnen weerstand (dan is compact en gestroomlijnd beter).cwg schreef:Daarnaast is vet een warmte isolator, dus het scheelt ook in de dikte van je slaapzak, en de hoeveelheid warme kleren. .AB schreef:En op extreme tochten is het misschien niet eens verkeerd om wat lichaamsreserve te hebben... vet is ook brandstof, dat scheelt je weer kopjes en pannetjes of een bezoek aan een onvindbaar restaurant
Als je horizontale snelheid lager wordt, zoals bij wandelen, of bij fietsen in de bergen, dan speelt bagagegewicht en je bmi een veel grotere rol, dus zowel je lichaamsgewicht als je bagagegewicht. Tijdens het klimmen ben je ook meer aan het bewegen op de fiets, dan is een gewichtsbesparing erg nuttig, plus ook weer het compact opbergen van je bagage, zo dicht mogelijk bij je lichaamszwaartepunt, zodat je minder last hebt van momenten (kracht*arm), die je stuurstabiliteit aantasten..... Dat zijn de momenten waarop een "superstijve tractorfiets + het compact opbergen" echt zijn voordelen heeft.
Daarom zie ik wel de voordelen van bikepacking (inclusief klein rugzakje). Namelijk je hebt een noodzakelijke minimale packlist (dus weinig gewicht), je bent gestroomlijnder en je bent compacter. En dus meer tijd om te genieten.... voor zover "efficientie" rechtevenredig met plezier op gaat.