Additionally, paste this code immediately after the opening tag: uitrusting - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

uitrusting

In Jims bagagelijst zie ik dat zijn boodschappen slechts 200 gr. wegen! Zou graag de naam van die minisupermarktketen te weten komen. :wink: En telt hij zijn helm ('opzetten' staat er in de bagagelijst bij gewicht) nou wel of niet mee in zijn totaalgewicht? Zo zijn er nog wat dingen (bij elkaar ongeveer een kilo) die hij wel meeneemt, maar niet lijkt mee te rekenen in het totaalgewicht.

Als ik dergelijke bagagelijsten doorneus, valt me altijd op dat ik zeker niet meer meeneem, maar het desondanks niet met goed fatsoen in twee achtertassen krijg. Dat zou wel een prachtige gewichtsbesparing zijn, want een voordrager en twee voortassen wegen gewoon 2 kg. Vooral als je gaat klimmen, is dat natuurlijk mooi meegenomen.

Op slaapzak en mat is inderdaad veel volume te besparen. Maar denk ook bijvoorbeeld aan het meenemen van een extra accu voor het fototoestel i.p.v. een lader. Of een van mijn ontdekkingen op dit forum, namelijk dat je 2-in-1 douchegel voor heel veel dingen kunt gebruiken: douchen, afwassen, kleren wassen en scheren. Geniaal. 8)
bedankt voor de reacties. Ik heb nog eens kritisch naar mijn lijstje gekeken en er zijn wel dingen die ik lichter kan verpakken of de helft van mee nemen.
Het enige waar ik nog aan twijfel is of ik mijn omnifeul mee moet nemen van 550 gram of mijn gas brander( op schroef tankjes van elk merk) 150 gr. benzine is overal te verkrijgen maar hoe zit het met de tankjes?
Ik ga dit jaar de st. Jacobs route doen. dus Frankrijk en Spanje. Als iemand daar nog een antwoord op heeft hoor ik het graag.

Even nog een reactie op pedalero ik heb oplaadbare baterijen bij me die zowel in de zaklamp foto toestel als mijn gps passen en die laad ik op onder een sjorband achter op de fiets in een zonneoplader van tenminste 10 jaar oud maar het werkt nog steeds. en soms even in het stopcontact met de lichtste oplader verkrijgbaar. Nu nog een mobiel op penlights
In Frankrijk heb ik zelf nooit iets anders dan prikblikjes of Camping Gaz klikblikjes gezien, al zullen er vast ergens als je goed zoekt ook wel schroefblikjes te koop zijn. Je kunt een adaptertje meenemen voor prikblikjes. Die zijn er overal. Of een Primus Express Duo, van 82 gram en geschikt voor zowel schroefblikjes als klikblikjes. Dat kost wel weer een paar tientjes.
Wim
Gastankjes zijn echt overal in Frankrijk en Spanje (bij de ferretaria - ijzerwarenhandel) te verkrijgen, maar dat zijn dan wel de bekende prikblikjes. Dus koop een adapter voor twee tientjes bij de buitensportzaak, dan zit je altijd goed met je schroefgaskookstel.
Hesta, let ook vooral op de kleding! Qua gewicht en volume is dit de grootste boosdoender. Je moet er van uit gaan dat als je je op je warmst kleed, dat je dan alles opmaak en er geen overbodige kleding achter blijft. Dit doe je met dunne laagjes over elkaar heen.

Lees ook dit interessante stukje.

http://www.crosso.pl/pages/en/support/what-to-take.php
DeFietsreiziger schreef:Hesta, let ook vooral op de kleding! Qua gewicht en volume is dit de grootste boosdoender. Je moet er van uit gaan dat als je je op je warmst kleed, dat je dan alles opmaak en er geen overbodige kleding achter blijft. Dit doe je met dunne laagjes over elkaar heen.

Lees ook dit interessante stukje.

http://www.crosso.pl/pages/en/support/what-to-take.php
leuk stukje leo
heeft iemand ervaring met deze Crosso tassen?
Waar zijn ze verkrijgbaar?

groet

Jos
jahwalla schreef:heeft iemand ervaring met deze Crosso tassen?
Waar zijn ze verkrijgbaar?
[offtopic]Ik ga in maart er een paar bestellen. Dan schijnt de kleur rood weer beschikbaar te zijn. :D [/offtopic]
Onnodig te vermelden dat wij dus niet echt heel erg besparen op gewicht en ruimte, wij houden van een beetje comfort tijdens onze vakanties.
Ik bespaar op ruimte en gewicht want ik hou wel van fietscomfort tijdens het reizen...

Voor de Marokko fietstocht volgende week nemen we geen kookgerei en tent mee maar wel matjes en slaapzak. Dat scheelt natuurlijk heel veel, maar zo denk ik het gewicht wel onder de 10 kg per persoon te kunnen houden. Toch gaat ook de netbook, camera, reserveachterband en nog zo wat luxe mee.
En de fietsen zijn ook maar 11 of 12 kg. Dat bij elkaar is comfortabel.

Onnodig te zeggen dat er natuurlijk geen voortassen worden gebruikt.
zoals ik het de volgende keer ga doen:

1) Topbag (in lengterichting van de bagagedrager, vastgeklemd met een elastische snelbinder met haken): tent, matje, slaapzak, etui met noodgereedschap, reservebanden, en ander vulsel wat je niet gebruikt tijdens de fietsdag..... Topbag maximaal vullen, heeft zo het minste invloed op stabiel stuurgedrag als je hem centrisch op de drager bindt.

2) Achterzijtas 1: vullen met schone items zoals kleding, met daartussen gefrommeld evt. kwetsbaar electronica (bv, extra cameralens, omwikkeld in zachte kleding). Items scheiden middels plastic tassen, om zo snel dingen terug te vinden.

3) Achterzijtas 2: vullen met vervuilde items, zoals brander, benzinetankje, evt. pannenset, te wassen kleding, extra paar schoenen, goed afsluitbare flessen water, etc.

Beide achtertassen zoveel mogelijk qua gewicht gelijk vullen

4) vervolgens de tassen op je voorvork zien weg te bezuinigen door ze te vervangen door een rugzak en/of een frametas/stuurtas. Hierin kunnen de items die je gedurende de dag vaak gebruikt, zoals voedsel en drinken, of telefoon, kaartenset, gps, en camera

Mooi is wellicht ook nog om de stuurtas weg te bezuinigen en deze te vervangen door een ligstuur...... je stuur en voorvork vrijhouden van bagage is eerlijk gezegd toch wel lekker.
AB schreef:
1) Topbag (in lengterichting van de bagagedrager, vastgeklemd met een elastische snelbinder met haken): tent, matje, slaapzak, etui met noodgereedschap, reservebanden, en ander vulsel wat je niet gebruikt tijdens de fietsdag..... Topbag maximaal vullen, heeft zo het minste invloed op stabiel stuurgedrag als je hem centrisch op de drager bindt.
Kijk, dat zijn nou net de dingen die bij mij in de voortassen zitten.

In die toptas wel een extra lens. Kun je altijd snel bij.

Inderdaad, ieder z'n meug.

Peter
Wim, ik heb me wat onhandig uitgedrukt wat betreft het slingeren van mijn fiets met alleen achtertassen.
Ik bedoel ermee dat wanneer ik achterom kijk, ik het stuur "meeneem" en dus een beetje naar links slinger.
Dit ligt niet aan mijn fiets, maar aan het feit dat ik mijn romp meedraai bij het achterom kijken :oops: Kwestie van oefenen....
Voor de komende vakantie ga ik een spiegeltje monteren.
hester b. schreef:Wim, ik heb me wat onhandig uitgedrukt wat betreft het slingeren van mijn fiets met alleen achtertassen.
Ik bedoel ermee dat wanneer ik achterom kijk, ik het stuur "meeneem" en dus een beetje naar links slinger.
Als je over de linker schouder kijkt het stuur alleen met de rechterhand net naast de stuurpen vasthouden. Kun je er veel minder makkelijk een slinger aan geven
Hej Marten,
Bedankt voor deze handige tip!
hester b. schreef:Hej Marten,
Bedankt voor deze handige tip!
Wel voorzichtig oefenen met deze tip, want ik doe het zo dus niet.
AB schreef:zoals ik het de volgende keer ga doen:
1) Topbag (in lengterichting van de bagagedrager): tent, matje, slaapzak, etui met noodgereedschap, reservebanden, en ander vulsel wat je niet gebruikt tijdens de fietsdag..... Topbag maximaal vullen, heeft zo het minste invloed op stabiel stuurgedrag als je hem centrisch op de drager bindt.
Ik doe die de meestal vochtige en vaak drijfnatte tent niet bij de slaapzak, maar ik heb juist een (achter)tas voor de vochtige spullen: tent, schoenen, brander en nog een paar dingen die wel tegen vocht kunnen. Verder is het juist niet mijn ervaring dat de hoogst geplaatste tas weinig invloed heeft op het rijgedrag. Zeker als hij wat langer wordt en achteruitsteekt wil de staart wel eens spontaan gaan kwispelen.
Leon
De (soms natte) tent gaat apart bovenop in zijn eigen zak. De rest is droog, maar ik maak nog wel wat verschil. Rechts zit bij mij slaapzak etc, en die tas gaat helemaal niet open. Links zit een warme trui en het eten. Eventueel moet die tas onderweg in de regen dus nog even open, om er wat eten uit te halen, of wat bij te stoppen als ik boodschappen gedaan heb.
Wim
Wij steken de tent in een waterdichte compressiezak (deze). Eigenlijk bedoeld om water buiten te houden, maar werkt ook perfect om water binnen te houden, en je tent is nog nooit zo klein geweest. Binnen- en buitentent zitten in de compressiezak samen met mijn jas in één van de voorzakjes.

Bij daguitstapjes met "nat-word-risico" gebruiken we de zak om oa het fototoestel droog te houden. Een totaal onverwacht bad door het omslaan van een toeristisch bootje in Equador werd daardoor een leuke ervaring in plaats van een pijnlijke grap.
's Nachts gaat er een T-shirt over en wordt de zak een kussen (het loopt wel langzaam leeg, dus steek ik er ook een fleece ofzo in)

Qua gewicht haalt dit natuurlijk niet uit :D
Het is idd niet de bedoeling om nat en droog te mengen...., tentje in een vuilniszak gaat ook prima. Het idee is meer om de topbag heel compact samen te sjorren en daarmee de zwaardere en volumineuze delen van je bagage centrisch op je drager te binden. Als je hier voor lichte onderdelen kiest dan hoop ik dat het kwispelen zal meevallen..... if not dan helpt wellicht een strak frame, een strakke bagagedrager en een strak wiel wel mee. In die zin kun je maar beter gelijk een superstijve fiets kopen dan een goedkoper en wellicht slapper alternatief. Voordeel is in ieder geval dat je bij je zijtassen kunt en niet elke keer de topbag eraf hoeft te halen....

Heb zelf nog geen goede ervaringen met de topbag zijdelings over de drager, verbonden met sjorriemen aan de zijtassen. De topbag ging dan alsnog achterover hangen....., vandaar dat ik verwacht dat de topbag centrisch in de lengterichting op de bagagedrager een betere oplossing is dan de oplossing die Ortlieb bedoelt, vooral als de topbag zwaar beladen is. Als de zijtassen dan ook nog volgeladen is, dan komt de topbag ook nog eens boven de drager te hangen en steunt ie alleen op de zijtassen, waardoor ie nog makkelijker achterover gaat hangen. Dan zou het juist weer helpen om de natte tent onder de topbag te leggen, zodat de topbag ook daar deels op steunt.
Leon schreef:
hester b. schreef:Hej Marten,
Bedankt voor deze handige tip!
Wel voorzichtig oefenen met deze tip, want ik doe het zo dus niet.
AB schreef:zoals ik het de volgende keer ga doen:
1) Topbag (in lengterichting van de bagagedrager): tent, matje, slaapzak, etui met noodgereedschap, reservebanden, en ander vulsel wat je niet gebruikt tijdens de fietsdag..... Topbag maximaal vullen, heeft zo het minste invloed op stabiel stuurgedrag als je hem centrisch op de drager bindt.
Ik doe die de meestal vochtige en vaak drijfnatte tent niet bij de slaapzak, maar ik heb juist een (achter)tas voor de vochtige spullen: tent, schoenen, brander en nog een paar dingen die wel tegen vocht kunnen. Verder is het juist niet mijn ervaring dat de hoogst geplaatste tas weinig invloed heeft op het rijgedrag. Zeker als hij wat langer wordt en achteruitsteekt wil de staart wel eens spontaan gaan kwispelen.
Leon
Ik heb alleen mijn tent bovenop, en dat is een vrij klein en kort pakket. Dat hoeft niet apart in een extra tas, want er zit al een (heel licht) zakje bij. En helemaal waterdicht hoeft evenmin, want daar moet een tent tegen kunnen. Als de tent nat is is het zelfs beter dat hij wat kan luchten in plaats van opgesloten te zitten in een waterdichte zak. Het pakket gaat in de lengterichting middenop de achterdrager (het steekt niet achter de drager uit), onder de snelbinders, zodat ik nog steeds bij mijn zijtassen kan. Aan de ene kant zit er dan bovenop die Ortlieb zijtassen mijn regenjack, en aan de andere kant mijn regenbroek. Die kan ik dus aantreken zonder dat de tassen open hoeven. Simpel toch? Geen frametas, geen topbag, geen voortassen, niets van dat al. En gelukkig ook geen al te stijf frame, want daar hou ik niet van.
Wim
ik heb altijd slaapzak en mat in de voor met wat zwaars ca 3kg. in het andere tasje moet mijn kleding = regen pak en jas passen en ook op ca 3kg uit komen Met fietstas heb ik voor ca 7a 8 kg(mijn weegschaal is niet nauwkeurig. Achter in gaat de rest +ruimte voor boodschappen en boven op mijn tent stoeltje en soms mijn sandalen in een waterdichte zak. (werd vroeger gebruikt voor de slaapzakken) Ik ben over gegaan op het vastbinden van de bagage men een sjorband veel fexibeler dan een spin of snelbinder.

Wat ik nog steeds niet begrijp is wat het voordeel is van alleen shampoo meenemen voor alle doeleinden.
Ikheb 25 ml afwasmiddel 75 shampoo 150 badschuim en 100 wasmiddel. dat is voldoende voor 6 tot 7 weken. verschil 100gr?

De tip van het kussen vind ik leuk meestal gebruik ik de laatste jaren een opgevult t-shirt of mijn fleece

Dit jaar kijk ik extra kritisch naar mijn bagage omdat ik met het vliegtuig terug moet( en niet wil bij betalen) maar vooral omdat ik toen ik naar Venetie fietste er achter kwam dat je berg op meer last heb van gewicht op je fiets dan langs een rivier. toen kon ik het openbaar vervoer nemen dat lijkt in de pyreneeen moeilijker dus moet ik echt fietsen.
Die fout wil ik niet nog een keer maken.
Wim schreef:Ik heb alleen mijn tent bovenop, en dat is een vrij klein en kort pakket. Dat hoeft niet apart in een extra tas, want er zit al een (heel licht) zakje bij. En helemaal waterdicht hoeft evenmin, want daar moet een tent tegen kunnen. Als de tent nat is is het zelfs beter dat hij wat kan luchten in plaats van opgesloten te zitten in een waterdichte zak. Het pakket gaat in de lengterichting middenop de achterdrager (het steekt niet achter de drager uit), onder de snelbinders, zodat ik nog steeds bij mijn zijtassen kan. Aan de ene kant zit er dan bovenop die Ortlieb zijtassen mijn regenjack, en aan de andere kant mijn regenbroek. Die kan ik dus aantreken zonder dat de tassen open hoeven. Simpel toch? Geen frametas, geen topbag, geen voortassen, niets van dat al. En gelukkig ook geen al te stijf frame, want daar hou ik niet van.
Wim
zelfs geen rugtas? dan op zijn minst toch nog wel een stuurtas hoop ik. :)

Als je een dag in de regen fietst en daarna je tent moet opzetten is het wel prettig als ie enigzins droog is. En een natte tent van de ochtendouw of een nachtelijke regenbui is overdag ook nog wel te drogen, zo gepiept tijdens een lunchpauze in de zon.....
Persoonlijk vind ik wat extra bergruimte, dus een zekere overmaat wel prettig om te hebben, vooral als je veel eten en drinken meeneemt.