Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Eerste fietsvakantie, Naar Parijs?! - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Eerste fietsvakantie, Naar Parijs?!

Hoi.

Ik heb een deel van st de jacobsroute gefietst in september.
Ik was geen ervaren fietser en reed met een hondje in een bobyak.
18kg bagage incl tent, 6kilo kar en 5 kilo hond.
op mijn weblog staat mijn paklijst en binnenkort alle grammen erbij

www.wakkeropreis.punt.nl

Het eerste boek gaat tot tours
Je kunt alleen met het boekje st jacobsroute rechtstreeks naar parijs en onderweg staan er allerlei overnachtingsmogelijkheden in.

Dit voorjaar ga ik met de trein terug naar waar ik gestopt ben en rijd via de boekjes van de st jacobsroute naar santiago compostela en vandaar door naar Fatima in portugal.
Ik rijd op een batavus sportfiets met 3x 7 versnellingen. Prima te doen.
De bobyak voel je niet eens.
Omdat ik met de hond rij kampeer ik en plan ik 50km per dag.
Soms haalde ik in september 86 km per dag.
Als je bij de vakantiefietser in amsterdam een fietskursus doet van 1 avond, kun je onderweg zelf je fiets repareren. Erg handig.
80 km per dag op noppenbanden is best hard werken als je tamelijk ongeoefend bent. Big Apples lopen echt veel en veel lichter. Kijk ook goed naar de zit op je mtb: zet het stuur eventueel iets hoger door de stuurpen om te draaien, monteer bar ends en/of een wat meer gebogen riser bar, en kijk of je zadel je ook op lange ritten nog bevalt of dat het tijd is voor een geveerde Brooks. Neem verder vooral de tips ter harte over lichtgewicht kamperen. Je kunt mijns inziens beter wat meer geld uitgeven aan een lichte kampeeruitrusting dan aan een zware Bob en dan zeulen met zware bagage. Twee achtertassen per persoon moet ruim voldoende zijn, zeker als je niet alleen gaat en je dus van alles kunt delen (dat scheelt gauw ook al weer 3 kg). Maar dit is een kwestie van smaak, natuurlijk. Tot slot: ga op de basis cursus fietsreparatie van de wereldfietser. Dan voel je je een stuk vertrouwder (en neem desnoods jullie eigen fietsen mee, dan hoor je vast wel of ze geschikt zijn). Of vertel ons iets meer over die fietsen (een plaatje doet wonderen). Een beetje redelijke mtb zou prima moeten kunnen, maar er zijn natuurlijk ook van die gruwelijke dingen van 149 euro met voor en achtervering. Als je er zo-een hebt kun je beter met je stadsfiets gaan.
Wim
Wim schreef:Een beetje redelijke mtb zou prima moeten kunnen, maar er zijn natuurlijk ook van die gruwelijke dingen van 149 euro met voor en achtervering. Als je er zo-een hebt kun je beter met je stadsfiets gaan.
Wim
De fiets was niet zo duur maar ik denk(hoop) dat hij wel een klasse hoger is dan de goedkope fiets die hier genoemd word. Ik heb voorvering maar probeer deze zo zwaar mogelijk te zetten (dacht dat je deze kon verstellen).
Volgend weekend zal ik een foto van de fiets maken en hier op zetten! (dan ben ik pas weer thuis, heel misschien morge ook)
Eelco
Wim schreef:Of vertel ons iets meer over die fietsen (een plaatje doet wonderen).
Wim
Hier dan de foto's van de fietsen. We gaan eerst een tocht maken van 80 km (met banden met noppen omdat we niet willen investeren in een fiets die mogelijk niet goed zit). Lijken de fietsen geschikt? ze zijn al wel redelijk oud (7 jaar) maar ik vind ze redelijk stevig aanvoelen. Ze hebben alleen voor vering.
Ik hoor graag jullie mening over de fietsen!
Waar staat dat plaatje?
Wim
Wim schreef:Waar staat dat plaatje?
Wim
Sorry daar kwam ik ook achter dat ik ze vergeten was :P en nu was ik aan het uitvogelen hoe ik ze er op kon zetten maar het is gelukt!!

hier ook nog even info van giant zelf
http://archive.giant-bicycles.com/bn/03 ... model=9837
http://archive.giant-bicycles.com/bn/03 ... model=9846


Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Dit zou moeten lukken. Het zijn instapmodellen met matige onderdelen, maar als alles netjes onderhouden is dan kom je prima in Parijs. Ik neem dan maar aan dat de maten goed zijn.
Wim
Alles moet nog goede beurt krijgen maar dan loopt alles (hopelijk) weer soepel. De maten weet ik zo niet zeker... De rode is kleiner (heb ik gekregen toen ik nog jonger was) dus die zou dan hopelijk voor mijn vriendin wel goed zijn en de grijze was van mijn vader en die is even lang als ik nu ben. Ik had alleen gelezen dat tussen de punt van het zadel en de stuurpen een lengte van je elleboog tot je gebalde vuist moet zitten.. dat lukt alleen net niet maar de stuurpen is (bij de grijze) aardig kort waardoor de afstand volgens mij wel goed is.. (ik denk dat het er vooral om gaat of je er lekker op kan fietsen?)
Eelco
Een verhaal uit een nogal oude doos: mijn vader is met wat vrienden in het begin van de jaren 1930 op een klassieke hollandse fiets ook in Parijs aangekomen (en weer thuis); met zware fietstassen, een enkeldaks loodzware katoenen tent zonder grondzeil, losse dekens als slaapzak en houten tentstokken die ze aan de middenstang bonden. Hij kon smakelijk vertellen over de hellingen van de Aardennen en de jonge Josephine Baker.
Het lijkt me derhalve dat jullie die route ook wel kunnen volbrengen
Het moet ook wel lukken maar we willen toch even kijken of het allemaal kan...
Ik heb het frame even gemeten maar dat is toch iets te klein voor mij.. als ik op internet kijk naar de maat die ik nodig heb op een mountain bike klopt het (48 cm ongeveer als het goed is) maar bij trekking fiets is het veel te klein.... het probleem is het is een mtb waar we me willen gaan trekken :P ik denk dat we het maar gewoon een dagje uit moeten gaan proberen.
Eelco
Tja ik was ervan uitgegaan dat dit jullie normale mtb's waren. Nu ik goed kijk zie ik wel een heel erg lange zadelpen. Het houdt wel een keertje op. Zorg in elk geval dat die pen minstens een cm of 10 in de zitbuis zit. Hoogte van het frame is binnen grenzen overigens niet zo belangrijk. De lengte doet er meer toe.
Laat je overigens niet in de war brengen door de maten die je volgens internet zou moeten hebben. Met van die schuine bovenbuizen is dat allemaal erg verwarrend. Zoals ik al zei, de lengte is het belangrijkste, maar daarbij zijn van die vuistregels ook weer vaak grote onzin. Ga maar gewoon eens fietsen.
Wim
Haha,
Omdat ik verder nog niet zo into-the fietsvakantie ben dacht ik, ik ga even kijken naar maten enz. wat gehanteerd word maar dacht toen ook van, volgens gaat het er gewoon om dat je lekker zit.
De hoogte van het zadel moet ik ook nog iets beter bepalen.
als het een beetje warmer wordt gaan we de fietsen testen. Dan laten we even horen hoe het is gegaan!
Bedankt voor de hulp!
Eelco
Misschien heb je hier nog wat aan: http://www.peterwhitecycles.com/fitting.htm
Wim
Tip: Neem het 80 kilometer lange fietspad langs de Maas vanaf de Belgische grens (Givet) naar Charleville-Mezieres. Erg mooi en helemaal autovrij! Vanaf Charleville-Mezieres kan je vervolgens door de prachtige Champagne-streek richting Parijs fietsen... 8)
Hallo allemaal,

Ik heb nog een korte vraag, we hebben toch naar een aanhanger gekeken (omdat we anders bagagedragers op de fiets moeten zetten) en we zaten te denken aan een aanhanger die over het algemeen gebruikt word voor kinderen.. (zie voor voorbeeld hieronder)

Afbeelding

Is dit een heel slecht idee?
We zagen dat deze wel relatief zwaar zijn (vergleken met bijv bobs) en zitten maar aan 1 kant vast maar zijn natuurlijk erg goedkoop 2e hands te vinden.

Ik wacht op reactie :)
Eelco
Nu snap ik het. Uit je andere post had ik begrepen dat je al zo'n kar hebt. Wat is het nadeel van bagagedragers? Bagagedragers zijn altijd goedkoper dan tassen. Er worden hier vaak genoeg tweedehands Tubus Cargo dragers aangeboden. En twee nieuwe kosten ookm maar 150 euro. Tweedehands kinderkarren die nog een beetje bruikbaar zijn zijn ook niet goedkoop, want er is best flink vraag naar.
Wim
Zo'n kar kan prima. Denk er alleen aan dat je niet de ruimte volledig benut want dan wordt het nog vrij zwaar... :wink:
We volgen toch het advies maar op om toch bagagedragers te installeren. Het idee van de fietskar laten we toch maar varen.
Op internet hebben we mooie (en redelijk goedkope) bagagedrager en zijtassen gevonden. Deze willen we kopen als we de fietsen uitgetest hebben.
Als het redelijk weer is gaan we de 26e de fietsen testen en de route is al uitgestippeld!
Eelco,

Ik vind het een goede beslissing. Heb zelf zo'n karretje voor de teckels. Fijn om een dagje de hondjes mee te nemen maar ik vind het onhandige wagentjes. Ik heb ervaring met tassen (voor en achter) fietsen en vind dat veel aangenamer dan het wagentje dat achter je fiets bungelt. Denk ook even aan plaatsen waar je even een trapje op moet of een steile oprit/helling.

Oja natuurlijk hangt dat ding altijd achter mijn fiets :cry:

Dus gewoon doen: dragers monteren!

Grtz. Bob
Goed en nopg een beetje goedkoop: tweedehands Tubus Cargo dragers (maar voor 26 inch fiets) en Ortlieb City Line backroller achtertassen.
Wim