Additionally, paste this code immediately after the opening tag: dikke band, dunne velg? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

dikke band, dunne velg?

morgoth924 schreef:Wim Schermer komt overigens tot de tegenovergestelde conclusie, namelijk dat een brede velg lichter rolt (gemeten!).

Luk
zo zie je maar, er is nog veel onderzoek nodig :D
Voor mij belangrijker is dat zo'n brede band met een bredere velg merkbaar stabieler stuurt/rijdt.
Wim
Waarom op de valreep nog Supremes in plaats van BA's?
laagvlieger schreef:Waarom op de valreep nog Supremes in plaats van BA's?
toen ik een paar honderd had uitgegeven voor nieuwe velgen vond ik die 4 tientjes prijsverschil voor een paar supreme's ineens ook niet meer zo'n punt.
Hier het gevraagde verslag van de dikke band op de dunne velg:
De 2 inch Supreme op een 16 mm (binnenmaat) velg is een beetje vreemd gezicht, een wiel met de bof. Ben bij 3 bar gestopt met pompen, vreesde dat de (vouw)band uit de velg zou kunnen schieten. Na een rondje van een paar km hield ik het voor gezien. Het voelde allemaal alsof je met een crossmotor op de autoweg rijdt, gezwabber. Een duidelijk voordeel heb ik niet kunnen ontdekken. Wat mij betreft geen succes.
Heb snel de oude smallere banden er weer omgelegd en wacht met spaning op m'n nieuwe-, brede velgen.

Frank
Zie ook het tabelletje onderaan deze link :
http://www.sheldonbrown.com/tire-sizing.html

Dat tabelletje mag dan al wat aan de voorzichtige kant zijn, maar met Big Apple of 2inch Supremes zat je wel zo maar eventjes 50% boven de upper limit.
Logische conclusie dus.
frank bueters schreef:Hier het gevraagde verslag van de dikke band op de dunne velg: Ben bij 3 bar gestopt met pompen, vreesde dat de (vouw)band uit de velg zou kunnen schieten. Na een rondje van een paar km hield ik het voor gezien. Het voelde allemaal alsof je met een crossmotor op de autoweg rijdt, gezwabber. Een duidelijk voordeel heb ik niet kunnen ontdekken. Wat mij betreft geen succes.
Hallo Frank,
Bedankt voor het verslagje. Ik had het effect niet zo sterk verwacht. Misschien dat het beter was gegaan als je tot 4,5 bar had gepompt, maar ik snap wel dat je dat niet deed want 4,5 bar is voor zo'n dikke band erg hard. 3 bar zou ook op zijn voldoende moeten zijn om redelijk te fietsen. Er zijn dus grenzen.
Leon