wimmo17 schreef:Aan het hogere traprendement bij gebruik van SPD-pedalen wordt mijn inziens teveel belang gehecht. Daarvoor zijn er bij het fietsen met een volbepakte fiets teveel andere parameters die een belangrijke rol spelen: gewicht bepakking, bandenspanning, toestand lagers, rolweerstand banden, enz. Bij wielrennen en MTB op topniveau zal het zeker voordeel opleveren, bij wereldfietsen is dat zeer de vraag. Ik denk daarom dat je bij de keuze tussen SPD of platformpedalen beter kunt kijken naar je persoonlijke voorkeuren waar het gaat om de andere argumenten die hierboven al zijn genoemd.
Zelf vind ik het prettig om regelmatig een andere voetpositie te kunnen kiezen op grote platformpedalen. Het bevordert de bloedcirculatie en voorkomt daarmee slapende voeten en aanverwante problemen. Of het trekken met de benen en de daaraan gekoppelde constante (in)spanning een positieve zaak is, waag ik ook te betwijfelen. Je hart maakt na elke slag toch ook even een kleine rustpauze?
Mooie zelfmade analyse, en je kunt inderdaad alles relativeren, zelfs spd/pedalen. Daar hou ik zelf ook wel van, van relativeren, vooral als het om gewicht gaat, al was het alleen maar om de stelligheid het werkwoord “zijn” zo nu en dan te temperen.
Tegelijkertijd ben ik wat betreft de torsiestijfheid en strakheid van mijn fiets en de strakheid van mijn krachtsoverbrenging zo rigide als wat. Het comfort zit um wat mij betreft wel in zadel, banden en het assos-zeem. Maar de krachtsoverbrenging wil ik zo efficiënt mogelijk overbrengen, of het nou gaat om mijn racefiets, mijn tijdritfiets, of mijn reisfiets. Dus voor mij geen platformpedalen, maar klikpedalen i.c.m. met strakke schoenen met een keiharde zool. Zelfs fietswandelschoenen zijn me al te slap, dus liever ATB fietsschoenen (sidi dominator in mijn geval). Hetzelfde geld ook voor kleding, die wil ik strak om het lijf hebben (fietsen is geen zeilsport), dat voelt gewoon het prettigst…. In het argument van slapende voeten en aanverwante problemen herken ik me niet, en fiets al sinds het begin met klikpedalen (alhoewel Bernard Hinault was me net voor, maar ben er dus wel volledig aan gewend). Mijn hartslag maakt ook met klikpedalen altijd een kleine rustpauze. Je gehele trapcyclus (niet alleen naar boven trekken en naar beneden drukken, er is ook nog een relatief horizontale component, de cirkel is rond) wordt met klikpedalen gewoon een stuk efficienter. En al helemaal als het bergop gaat! Natuurkundig gezien is het gewoon verreweg het meest efficiënt, ook voor een wereldfietser…..
Alhoewel het is ook maar net wat je onder de definitie wereldfietser bekijkt. Is dat iemand die snel thuis wil zijn, of is dat iemand die zolang mogelijk onderweg wil zijn, of is het iemand die zo lang mogelijk onderweg wil zijn en de meeste kilometers wil afleggen, of is het iemand die zo relaxt mogelijk van terras naar terras wil fietsen….. alles is relatief. Ik neem in ieder geval liever een extra paar schoenen mee dan dat ik mijn sidi’s thuis laat, laat staan dat ik op platformpedalen wil fietsen. Een beetje het sokken-aan-in-bad-verhaal
Maar, je hebt absoluut gelijk dat het per persoon zal verschillen. Hou je je fietsritjes op het vlakke en je bent gewoon lekker toeristisch aan het fietsen en aan het rondkijken (hier en daar een kasteeltje of ander monumentaal dingetje op de foto of een pilske voor Marten&Wim ergens in een rivierdalletje) dan zullen gewone schoenen of fietswandelschoenen prima volstaan. Je verhouding fietstijd/sightseeingtijd zal dan een andere prioriteit kennen.
Maar ga je fietsen in bergen of heuvels, en je bent dan nog steeds aan het stoempen met je bergschoenen aan en gekleed in een boerenkiel, tja, dan mag je van mij een meewarige blik verwachten. Maar ieder zijn ding he
. Mijn oom heeft jarenlang de elfstedentocht gefietst op een bakkersfiets met klompen aan (zonder klik, maar wel harde zool), terwijl ie um de dag ervoor gestept had (dat dan wel op gympen en stretchbroek). Daar heb ik dan ook wel weer respect voor. Zolang het dan maar weer koppigheid is en geen dommigheid
. EN Zolang je maar fietst, tot in lengte van dagen. Wat dat betreft mogen wat mij betreft wel weer de dagen terugkomen dat alleen de arts in het dorp een auto had.