Robertjan schreef:Ik denk dat het sportiever is om met 30kg bagage van 0 tot 4500m hoogte onverhard te zwoegen over een dag of 4, dan hetzelfde traject af te leggen met 15kg bagage in 2 dagen.
Met het topje van de pyramide bedoel ik ook mede dat veel discussies vaak uitmonden in een soort wedstrijdje van wie of wat het beste is.
Het gaat me niet zozeer om de wedstrijd wie of wat het meeste uit zichzelf haalt, het gaat me er meer om dat je in voorbereiding op een fietsvakantie je heel erg kan laten meeslepen door materiaalkeuze en andere zaken zoals je fiets, bagage, tent, route, bestemming, etc (al de beren die je maar kunt bedenken), terwijl het echte stuk gereedschap tijdens je fietsvakantie gewoon jezelf bent. Je kunt je natuurlijk omringen met de beste en meest duurzame en deugdzame hulpmiddelen, maar ik hoor zelden mensen hier spreken over de term "omslagpunt". Deze term zou veel vaker moeten vallen hier op dit forum, want het betekent dat je bewust met trainen bezig bent en dat je je lichaam leert kennen. Ik zelf train zelden zonder hartslagmeter omdat het gewoon een prettige indicator is hoe je je voelt en op welke intensiteit je traint. Trainen met een hartslagmeter ervaar ik als een prettige bevestiging (en zeker geen dogmatisch hulpmiddel) van hoe je lichaam aanvoelt bij een bepaalde inspanning. Leer jezelf kennen en staar je niet blind op gewicht en snelheid.
Zelf vind ik omslagpunt een nogal beladen term, en je zou eigenlijk moeten spreken van omslagzone, want een bepaald punt aanwijzen is veel te rigide. Je omslagpunt in relatie tot je output (qua wattage) kan nogal verschillen binnen een seizoen. Veel belangrijker is dat je het begrip begrijpt en tot op zekere hoogte kan plaatsen in relatie tot je eigen hartslag.
Maar om jezelf te leren kennen en om efficient tot betere prestaties te komen denk ik ook dat je moet leren om je training af te wisselen. Altijd maar in hetzelfde tempo je rondjes doen is niet alleen saai, het geeft je lichaam op den duur ook geen nieuwe prikkels meer. Gooi er van tijd tot tijd ook eens een bloktraining, of een extensieve/intensieve interval tegen aan. Je zult zien dat je dan wat krachtiger wordt in absolute zin, maar ook veerkrachtiger in relatieve zin. Een berg wordt dan geen berg meer om tegen aan te zien, maar gewoon een gezonde lekkere uitdaging.
Overigens geloof ik ook heilig in afwisseling en training van je algemene ontwikkeling. Dus niet alleen je duurconditie en zitvlees trainen, ook de rest van je lichaam goed onderhouden. Dat wil zeggen dat je niet alleen maar hoeft te fietsen als trainingsvoorbereiding, maar ook lekker kunt afwisselen, vooral in de winter! Schaatsen bijvoorbeeld, of zwemmen, of naar een sportschool gaan (spinning, krachttraining), veel hardlopen of wandelen. Of wat te denken van yoga, saunabezoek of core-stability oefeningen. Allemaal perfect activiteiten om gezond te blijven. En dan hebben we het nog niet eens over voeding.
Kortom wat doe je om je lichaam op peil te houden, doe je er net zoveel voor om je materiaal op peil te houden en in welke verhouding zie je de twee staan. Ik zelf vind het argument van een goed ontwikkeld en onderhouden lichaam wel een mooie rationalisering om de aankoop van bepaalde fietsprodukten te relativeren. Ik bedoel je kunt jezelf een geveerde voorvork besparen of kiezen voor een iets zwaarder tentje als je gewoon een sterk bovenlichaam hebt en een paar ontwikkelde beenspieren

.
Overigens vind ik de coopertest een nogal achterhaalde indicator voor je omslagpunt. Hardlopen is ook geen fietsen wat dat betreft. Ik zie eigenlijk geen verband tussen de twee. Je kunt beter een conconi-test of een zoladz-test doen....... Of gewoon een aantal keer een uur lang zo snel mogelijk fietsen en proberen een zo lang mogelijke afstand halen..... om vervolgens je gemiddelde hartslag te peilen.