Ik dacht toch echt dat ik een smiley achter mijn opmerking had geplaatst..... Met snelpak en ligstuur op een aerodynamische reisfiets, tja het zal sneller gaan, maar als je er de olijkheid niet in kunt lezen dan vermoed ik dat er wat meer verborgen frustratie in Wim's woorden ligt. Dat mag ie van mij betreft nog wel eens uitleggen. Erg vreemde formulering van woorden in ieder geval.Abacus schreef:Dat zal de opmerking over 50+ zijn neem ik aan, misschien had je er beter een knipoog achter kunnen zetten. Soms worden woorden heel anders gelezen dan bedoeld.AB schreef: lees ik ergens over heen?
Waarom je in Europa geen voortassen nodig zou hebben zie ik persoonlijk niet. Ik neem aan dat er daarbij van uitgegaan wordt dat je zolang je niet al te ver weg gaat ook niet al te veel bagage mee hoeft te slepen. Dat lijkt mij gelijk ook de enige reden om voortassen mee te nemen, om je bagage in kwijt te kunnen. Ik sleep meestal zoveel mee dat beide voortassen gewoon propvol zitten, zelfs als ik alleen in Nederland fiets (waar je natuurlijk altijd tegenwind hebt). En een aerodynamische fiets hoef ik niet, snelheid is niet echt belangrijk als ik op fietsvakantie ben. Overigens, dergelijke fietsen bestaan al. Ze heten ligfietsen.
Toch geloof ik dat er op het gebied van de aerodynamica nog veel te verbeteren valt voor fietsreizigers. Als je leest dat gestroomlijnde racewielen (met hoge velg) een positiever effect heeft op klimsnelheid (10-20kmh) dan lichte wielen, dan kun je wel nagaan dat de stroomlijn van de kleding en bepakking (tassen, topbags, stuurtassen) nog wel voor verbetering vatbaar is. Zo vind ik het echt wel een nadeel dat je een stuurtasje niet kunt combineren met een ligstuur, zou ik persoonlijk wel handig vinden.