Johojo schreef:Ik lees je reactie met verbazing. Als ik érgens mee bezig ben, dan is me afvragen of de fiets past bij het beoogde gebruiksdoel. Dat doel houdt ook bepaalde rijeigenschappen in. Dat zijn niet de eigenschappen die ik een cyclocrosser of een randonneur toedicht; vandaar een 29er. Daarbij verwacht ik dat het rijgedrag op de weg prima is met een andere set banden dan voor bos-gebruik. Of dat echt zo is weet ik pas als ik erop gefietst heb.
Niet boos worden op Willem, je brengt ons namelijk vreselijk in verwarring.
Je schrijft dat je een MTB niet vooruit te branden vind op de weg en je wil iets lichtvoetig voor een bospaadje Vervolgens zoek je het in een 29-er die juist lekkerder over grasland of obstakels rolt.
Nou heb ik niks tegen 29-ers, maar ik zie er op asfalt nog geen racefietsgevoel uitkomen, zeker als je er ook nog een nexus inhangt.
Een lichtvoetige fiets met 622 wielen en een krom stuur waar bredere banden inpassen leunt dan in mijn optiek meer tegen een audax/rando/veldrit fiets aan. Bij al jouw suggesties zit ik aldoor te denken dat ik je er op mijn Champion Mondial met spatbordjes en 30mm banden nog makkelijk afrijdt als er niet net 80mm regen is gevallen
Oh, ja, hoe dieper je zit, hoe onhandiger een rugzak wordt.
Maar ga gewoon proefrijden, dat moet toch de doorslag geven