Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Tent en brander icm (lig)fiets + evt wildkamperen optie? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Tent en brander icm (lig)fiets + evt wildkamperen optie?

Er zijn drie soorten opervalk: onbehandeld, teflon en hard anodized. Teflon is het fijnste voor de koekenpan, maar is iets zwaarder en nogal kwetsbaar (maar je kunt altijd een nieuwe pan kopen. Hard anodized is heel glad en sterk, maar is duur en bakt iets meer aan dan teflon. Zonder iets is een ramp bij pannen. Dus mijn advies is geanodiaeerd voor de kookpannen, en teflon voor de koekenpan (of ook geanodiseerd als je een grammenjager bent). Het windscherm hoeft niet geanodiseerd, maar ook daar is dat wel fijn omdat het toch wat makkelijker schoonmaken is en netter bijft. Maar dit is luxe. Een ketel is overbodig, want je kunt ook water koken in een pannetje. Als er een ketel in je pannen zit kunnen je er niet veel anders meer in kwijt.
Al met al levert dit een enorm aantal varianten op. Zie www.trangia.se voor een overzicht, of http://www.qvist.nl/OC%20SHOP%20brander ... VEspiritus

Overigens is een voortent niet zo'n goede plek om te koken. Het is erg brandgevaarlijk, en er ontstaat ook veel koolmoonoxide. Ik doe het altijd buiten. Als je wel binnen wilt koken dan raad ik de Snowpeak 100 gasbrander aan. Die is erg schoon.
Wim
Wim is een wijs man, keteltje neemt inderdaad een hoop "loze" ruimte in. Niet bij stil gestaan. Alleen "verlies" je dan wel een handig schenktuitje want de pannen hebben geen schenktuit voor zover ik gezien heb.
Wat betreft koken in de tent / onder de luifel dat is ook niet direct mijn idee, maar als ik mijn vriendin een plezier doe door die mogelijkheid wel te bieden... (niet dat ze het ooit zal gebruiken :evil: )

Oke HA en teflon hebben in principe dus min of meer dezelfde functie, alleen is teflon nog een slag beter in het niet aanbakken en iets slechter in slijtvast zijn.
Ik denk dat ik dan ga kijken voor volledige HA en volgens mij zijn die er alleen in de UL versies, dus ik ben verplicht om ultra licht te gaan :D (o wat erg ;))
Als ik het goed lees zou ik dan voor de tangria 25-1 HA gaan. Heb ik dat goed, want daar staat op tangria in het engels dan niks over de kook pannen vermeld of die HA of gewoon aluminium zijn. Die qvist is een NL webwinkel begrijp ik, dus dan kan ik daar die vraag ook wel neerleggen :).
Je wilt dan de 25-3 HA
Eet ze,
Wim
Je hebt gelijkt Wim, zucht word het setje wel 35 hele grammen zwaarder :P

Dank voor de assistentie rondom de brander + potten en pannen, nu nog langzaam rijpen over de tent.

Misschien leuk om te weten maar niet bedoeld om verder over te discuseren.
Ik heb zojuist via marktplaats een grote thermarest prolite mat gekocht als slaap mat. Volgende week zal ik hem wel ontvangen en dan eens zien of 2,5cm voldoende dikte is om lekker op te slapen.
Bestek/eet setje wil ik denk ik uiteindelijk naar een primus bestek setje

Met andere woorden het tentje nog even afwachten en dan op naar het mooie weer om gezellig een eind de hort op te gaan.
De optimus die ik al een aantal jaren heb is helemaal van aluminium op een dop die over de aansluiting van de slang heengaat na. Het kan zijn dat ze wat veranderd hebben dat is op de foto's slecht te zien. Over alcohol branders kan ik weinig zeggen dan dat de brandstof op de balkan wat moeilijk en duur verkrijgbaar is, of degene die ik er over sprak wist niet niet waar hij naar moest vragen. Als je meer gebruikerservaringen van materiaal wil hebben kijk eens op http://www.hiking-site.nl.

Peter
Prima, alleen moet je niet klagen als je op zo'n dun matje niet lekker slaapt.... Bstek en zo kan goedkoper en lichter. Ik weet niets lichters dan de goedkope plastic borden en bekers van de Ikea. Lichter dan titanium, en je brandt je vingers niet aan een mok met hete koffie. Al dat speciale camping spul is al snel bedoeld voor bij de sleurhut, en kost ook veel. Als bestek gebruik ik een lexan setje van GSI van 22 gram. Kost ook bijna niets. Moet je wel een scherp zakmes bij je hebben als je echt moet snijden (maar dat heb je vast toch wel bij je).
Wim
Ik gebruik gewoon een huis-tuin-en-keuken lepel. Wel een redelijk licht versie. Als mes gebruik ik die van m'n Victorinox multitool. Daar zitten ook schroevendraaiers op, en een blikopener, een flessenopener, een tang, een schaartje.
Een vork heb ik nog nooit nodig gehad.
@Pman
Nu ik wat beter kijk op de optimus website dan begin te twijfelen over of de pomp wel van plastic is. Het zou goed kunnen dat alleen de knop plastic is, dan zou de optimus nog best een leuke optie als alles brander zijn. Komt echter nog steeds het voordeel van de tangria om de hoek dat daar vrijwel niks kapot aan kan.
Wat wel leuk is dat een optimus brander in de tangria kan worden gebruikt, dus wie weet als de tangria als alcohol brander niet bevalt dat ik dat probeer.

Wat betreft matje. Je zult mij niet horen klagen, maar gezien het gewicht vind ik het wel een leuke optie en bij een prijs van 55 euro (inclusief verzenden) durf ik de gok wel te nemen. Mocht het me niet bevallen dan plaats ik hem gewoon weer terug op marktplaats en raak ik hem vast wel kwijt.

Rondom het bestek / eetgerei. Ik besef dat het goedkoper en waarschijnlijk ook wel lichter kan. Toch denk ik dat het voordeel dat het 1 bundeltje is, waarbij de twee "borden" een soort broodtrommel vormen waar alles in verpakt zit wel prettig is.
Misschien dat het kant en klare een beetje charme van het kamperen weg neemt, maar ik vind het zeker als starterssetje wel prettig. (Setje kun je met zijn tweeen gebruiken)
Geen idee wat je voor de mat betaald hebt. Bij Ultralight Outdoor Gear kost bijv. de (PDF 2MB) door Wim aangehaalde Exped Synmat Basic zo'n 48 pond. Daarover betaal je dus geen invoerrechten, is erg licht, en zou zeer comfortabel moeten zijn.
Heel compact, 660 gram, en 7,5 cm dik. Warm tot iets van min 10 graden. Als het nog kouder is wil ik niet meer fietsen.
Wim
Robertjan die exped synmat basic was misschien achteraf te lezen een betere optie geweest. Wel houd je dan volgens mij die lucht tunnels en met een vlak matje heb je dat niet. Volgens mij ligt een vlakke comfortabeler.

Ik heb nu voor de termarest prolite 4 large 55 euro inclusief verzenden betaald. Als ik alles nu goed teruglees is dat ongeveer de helft van de huidige verkoop waarde. Of die 2,5cm voldoende voor mij gaat blijken weet ik niet, maar ik wil het graag proberen.
Qua temparatuur was ik waarschijnlijk beter af geweest met de exped synmat basic 7.5, hoewel ik de termarest prolite 4 large wel een stuk breder vind. 48 cm voor de exped tegen 63 cm voor de termarest. De exped synmat basic 7.5 DLX is qua formaat wel vergelijkbaar, deze is echter met 980gram tegen 630gram zeker anderhalf keer zo zwaar.
Nogmaals qua temperatuur zal de exped het winnen, maar als ik met die 2,5cm dikte fatsoenlijk slaap denk ik niet dat ik snel dat extra gewicht van de exped mee neem, dan lijkt me een aluminium isolatie deken voor onder de termarest handiger en lichter, al was het maar omdat die in geval van nood ook in zijn oorspronkelijke verkoop functie gebruikt kan worden.
Wim schreef:Heel compact, 660 gram, en 7,5 cm dik. Warm tot iets van min 10 graden. Als het nog kouder is wil ik niet meer fietsen.
Wim
Kan je geen ongelijk geven, brrr -10.
nsa1984 schreef:Nogmaals qua temperatuur zal de exped het winnen,
Ik vind mijn Exped Down Mat in warme nachten stomweg te warm. Ik slaap dan liever op mijn luchtbedje.
Leon
Leon schreef:
nsa1984 schreef:Nogmaals qua temperatuur zal de exped het winnen,
Ik vind mijn Exped Down Mat in warme nachten stomweg te warm. Ik slaap dan liever op mijn luchtbedje.
Leon
Ik vermoed dat als je het tewarm hebt dat je dan een te goede slaapzak met een te goede mat combineert :). Bovendien kun je altijd nog je slaapzak enkel laags toepassen (ik met deken model in elk geval wel). Te koud is echter een ander verhaal, op een gegeven moment heb je gewoon geen extra warmte laagjes meer.

Edit:
Nog heel even een korte vraag over de tangria sets. Die multidisc past die als bescherm "laagje" in de koekenpan, of moet die aan de buitenkant op de koekenpan gebonden worden met de band? Ik kan het zosnel niet vinden en wou proberen om vanavond even te bestellen.
nsa1984 schreef:Nog heel even een korte vraag over de tangria sets. Die multidisc past die als bescherm "laagje" in de koekenpan, of moet die aan de buitenkant op de koekenpan gebonden worden met de band?
Die past netjes in de koekenpan bij mij en is dus geen probleem om praktisch mee te nemen. Moet wel zeggen dat ik die multidisc alleen nog maar gebruikt hebt om te vermijden dat de Trangia weg zonk in de sneeuw... (ligt waarschijnlijk aan mijn weinig origineel koken op tocht)
En tegen wegzakken in de sneeuw werkt dus ook een pannen onderzetter van de Hema (waarschijnlijk stukken goedkoper).
Die multidisk past er inderdaad in. Het is best een handig ding als snijplank en vergiet, maar het weegt weer, en als je hem niet hebt mis je hem ook niet.
Bij zon'n warm matje heb je inderdaad geen onderslaapzak nodig. Dat scheelt weer geld, gewicht en volume.
Wim
scheeltje schreef:De Kovea Booster +1 is een voor veel mensen onbekendere brander, maar deze kan net als de primus omnifuel met zowel gas als benzine branden. Hij is alleen wel een stukje goedkoper (+- 140 euro)
Ik heb dezelfde brander onder de naam Brunton Lander op internet in Amerika gekocht (€70 in de uitverkoop incl. verzedkosten en belasting). Geweldige brander!
Robertjan schreef:Geen idee wat je voor de mat betaald hebt. Bij Ultralight Outdoor Gear kost bijv. de (PDF 2MB) door Wim aangehaalde Exped Synmat Basic zo'n 48 pond. Daarover betaal je dus geen invoerrechten, is erg licht, en zou zeer comfortabel moeten zijn.
Hallo Robert Jan en anderen,

met veel interesse lees ik dit topic, maar een ding kan ik niet vinden. Op de door jou aangehaalde site kan ik nergens onder het kopje sleeping mats de aangehaalde exped synmat basic vinden. Waar zie jij die staan op die site?

Kan je dat matje ook in nederland bestellen via de bever ofzo?

gr Paul
Dit is hem: http://www.exped.com/EXPED/web/exped_ho ... 0Basic.pdf of ook: http://www.exped.com/exped/web/exped_homepage_ga.nsf
Het is een nieuw model. Vergeleken met de Synmat Pump heeft hij geen schotjes tussen de banen, is hij ietsje smaller, en mist hij ook de ingebouwde pomp (met de mond opblazen dus). Daarom is hij ook goedkoper, ietsje minder warm, en lichter/compacter. Het is de ideale mat precies tussen de wat koude Thermarest Neoair, en de wat nodeloos warme en zware gewone Synmat/Downmat. Bever heeft hem nog niet. Erg flexibel zijn ze daar ook niet, dus je kunt beter naar de Zwerfkei of Tatteljee bellen denk ik. Dan moet je wel uitleggen wat je wilt, want ook daar denk ik niet dat ze al weten waarover het gaat. Anders even googelen op een Duitse internetwinkel zou ik denken. In Engeland staan ze hier en daar voor iets van 50 pond, en bij ons zou het een euro of 70 moeten zijn.
veel succes,
Wim
Marianne, op 2 mei 2010, schreef:Deze mat staat niet op de site maar een mailtje naar Mark van UOG was voldoende.