Additionally, paste this code immediately after the opening tag: 1e keer fietsvakantie - uitrusting ? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

1e keer fietsvakantie - uitrusting ?

Op onze recente buitenlandtrektocht hadden de meeste deelnemers alleen achtertasen plus een stuurtasje.
Niet overdrijven. In groep 1 had niet eens de helft dit. Bovendien is het niet zo dat als je 2 achtertassen en een extra tas/kanozak (voor tent/slaapzak) achterop hebt je véél minder gewicht bij je hebt dan met 4 tassen. Het is alleen anders verdeeld.

Het is gewoon een persoonlijke keuze en bovendien afhankelijk van waar je heen gaat. Je zult het toch zelf moeten ondervinden (hè Wim :wink: ).

Ook ik ben geen grammenjager, maar neem ook geen uitzonderlijke dingen mee. Twee achtertassen die 3/4 gevuld zijn fietst lekkerder dan 1 goed gevulde. Als je al je spullen (kleding, toilettas, gereedschap, reispapieren/boek en fototoestel) allemaal in die zadeltas kan doen, zou ik daar voor gaan.
Die zadeltas zul je toch ook moeten inchecken. Houd er dan wel rekening mee dat zowel je gereedschap als je toilettas (tenzij onder de gebruikelijke voorwaarden van minimale hvh) niet in je handbagage mee kunnen.
Hoi Anneke,
Ik heb het even nageteld, en we zaten er allebei naast: het was precies de helft van de eerste groep die alleen achtertasen had, en precies de andere helft had ook voortassen (inclusief Pieter dan met veel ligfietstassen). Mijn argument was dat je door de voortassen thuis te laten 2-2,5 kilo leeg gewicht van voortassen en drager uitspaart. Dan moet je inderdaad de achterkant niet vervolgens helemaal hoog optasten en ook geen kanotas nodig hebben. Wat mij betreft ligt bij mijn fiets de grens dan bij ongeveer 10-12 kilo in de twee achtertassen, plus een lichte tent erbovenop (hoeft niet in een tas). Anders fietst het inderaad niet lekker meer, al hangt dat ook van je fiets en je zit op de fiets af. Voor Michiel doet dit er natuurlijk niet toe: die zal niet veel bagage hebben.
Wim
Wim schreef:Ik heb het even nageteld, en we zaten er allebei naast: het was precies de helft van de eerste groep die alleen achtertasen had, en precies de andere helft had ook voortasse
Is dat inclusief de 3 uitvallers?

Gerd
Dit is exclusief de twee vroege uitvallers die allebei voor en achtertassen hadden (en teveel bagage). Gjalt, die op het laatst als derde moest uitvallen had inderdaad ook voortassen, maar zijn uitvallen had niets te maken met bagegewicht of het fietsen.
Wim
Dit is exclusief de twee vroege uitvallers die allebei voor en achtertassen hadden
Precies, en die had ik voor de goede orde bewust meegeteld :wink:
Wim schreef:Heb je inderdaad achtervering? Dan kun je bij zo weinig bagage ook denken aan een Carradice Camper Longflap zadeltas van 25 liter (met dragertje): http://www.carradice.co.uk/index.php?pa ... duct_id=35
Wim
Heb je die, Wim? Hij lijkt me zo zwaar (katoen) en regengevoelig. Zoiets zou er moeten zijn van Ortlieb.
Deze heb ik niet. Ik heb wel een andere nylon zadeltas van Carradice. De Camper Longflap is de grootste met 24 liter, en weegt een kilo. Dat is 500 gram minder dan een stel Ortlieb classic frontrollers van dezelfde inhoud. En je hebt geen drager nodig, maar alleen een steuntje. Dat scheelt ook een 2-300 gram. Het is gewaxte katoen, dus wel degelijk behoorlijk waterdicht. Verder hangt de tas mooi in het zwaartepunt van je fiets, en dat is vooral voor de mtb de moeite waard (moet je wel een extra stevige steun gebruiken). Aerodynamisch is het ook een gunstige plek.
Wim
Wim schreef:Verder hangt de tas mooi in het zwaartepunt van je fiets
Huh? Volgens mij hangt het gewicht voor 95% op het achterwiel hoor! Ik vindt zo'n grote zadeltas nauwelijks meer een zadeltas, maar een (excusez) weekendtas die zo gemaakt is dat hij door het zadel rechtop gehouden wordt, maar waarvan het gewicht op de drager rust. Kennelijk werkt het wel.. :)
Leon
Boeiende discussie...... :?

Heb her en der geïnformeerd, Old Man Mountain gaat niet passen ivm de constructie van de vering. Met deze fiets dus alleen mogelijk om bagagedrager aan zadel te bevestigen.. Dit dan aangevuld met stuurtas en/ of tassen voor.

Natuurlijk wel rekening houden met de gewichtsverdeling :wink:
Zoals gezegd: Carradice Camper Longflap.