Additionally, paste this code immediately after the opening tag: batterijlader - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

batterijlader

Lijkt me prima ja! Bedankt, ook voor de kortingslink :)
Dat is volgens mij geen snellader maar een langzaamlader en hij is bijna 250 gram !!
Doet het wel goed want ik heb hem zelf ook. 8)
Michael W schreef:
Dat is volgens mij geen snellader maar een langzaamlader en hij is bijna 250 gram !!
Doet het wel goed want ik heb hem zelf ook. 8)
Je moet dan nog even naar hetzelfde product zoeken. Scheelt een eurootje ;)
Zie hier
Ik was vandaag in de mediamarkt in Den Haag, daar verkopen zij een batterij oplader met 4 van de nieuwste batterijen voor 45 euro.

Hij laad 4 batterijen op in 15 minuten.

Je kan dan onder de douche gaan en alles is opgeladen.

Ik kocht een jaar geleden bij de Hema een lader voor 15 euro, maar die laadtijd is 12 uur.

Mario
supermario schreef:met 4 van de nieuwste batterijen
Wat moet ik me bij 'de nieuwste batterijen' voorstellen?

Renaat
Vergeet ook niet dat snelladen, de batterij nooit zo volledig kan opladen als 'normaal' laden. Ik heb het hier zelf nog vastgesteld, dat een snellader slechts een 50% van de capaciteit in de batterij kreeg, terwijl bij een normale lader dit tot 85% ging.
Ik heb gelezen dat je de batterijen de eerste paar keer volledig leeg moet maken en dan pas opladen.

De batterij techniek veranderd mee met de huidige ontwikkelingen.

Mario
supermario schreef:Ik heb gelezen dat je de batterijen de eerste paar keer volledig leeg moet maken en dan pas opladen.
Dat is niet aan te raden bij een Li-ion batterij of accu (laptops), dan gaat ie stuk.

Zie hier.
Bedenkt iedereen hier ook dat door een snellader de (alkaline) batterij eerder aan zijn levenseinde komt? Met max 0,1C laden is het beste, lekker langzaam dus want dat duurt ongeveer 14 uur voordat de batterij vol is.

En low-self-discharge (lsd) alkaline batterijen houden hun lading veel langer vast en zijn in de praktijk bijna altijd (behalve als je snel veel vermogen nodig hebt) de beste oplossing ook al hebben ze initieel een lagere capaciteit.

Meer info op http://batteryuniversity.com/.

Edit: alkaline moet nikkelmetaalhydride zijn, ik bedoel de standaard oplaadbare 'gewone' batterij, meestal in de vorm van een AA of AAA batterij.
Jaap, volgens mij bedoel je oplaadbare batterijen in plaats van alkalinebatterijen. (http://nl.wikipedia.org/wiki/Alkaline)
Hoe goed batterijen/accu's tegen snelladen kunnen hangt nogal af van het type en de slimheid van de lader. De batterij van mijn camera envan mijn GSM hebben bewezen dat er ook types zijn die je echt vaker dan 500x in één uur kunt volstouwen zonder dat er iets stuk gaat. Dat sommige penlites (AA) wel erg worden met snelladen en dat je dat ook goed kunt ruiken geeft mij wel te denken, dat weer wel.
Leon
Leon schreef:Jaap, volgens mij bedoel je oplaadbare batterijen in plaats van alkalinebatterijen. (http://nl.wikipedia.org/wiki/Alkaline)
Hoe goed batterijen/accu's tegen snelladen kunnen hangt nogal af van het type en de slimheid van de lader. De batterij van mijn camera envan mijn GSM hebben bewezen dat er ook types zijn die je echt vaker dan 500x in één uur kunt volstouwen zonder dat er iets stuk gaat. Dat sommige penlites (AA) wel erg worden met snelladen en dat je dat ook goed kunt ruiken geeft mij wel te denken, dat weer wel.
Leon
oepsie, inderdaad geen alkaline :oops: , zat nog te snurken, was duidelijk nog te vroeg. Bedoelde nikkelmetaalhydride = de standaard 'gewone' oplaadbare batterij, meestal in de vorm van een AA of AAA.
Dank je.

En lion + goede lader kan inderdaad veel meer hebben, vooral omdat deze batterijen in het algemeen niet op hun maximum worden geladen/ontladen (geeft dus dan maar 90% oid van de maximale capaciteit, nog steeds genoeg en de batterij gaat 10x zo lang mee).
Bij alle laders zit een gebruiks aanwijzing, als je die goed leest kan er denk ik weinig fout gaan, daarnaast zitten er ook batterijen bij.

Mario
Voor diegene die niet op zoek zijn naar een reislader voor onderweg om batterijen op te laden. maar b.v. thuis een goede lader willen hebben.

lees hier eens verder


vandaar uit links met info over te gebruiken opladers en oplaadbare AA en AAA batterijen zoals de veelgebruikte Eneloops
Ik heb een Powerex MH-C9000 in combinatie met batterijen van Sanyo en Eneloop. Voor thuisgebruik waarschijnlijk één van de best mogelijke combinaties.

Renaat
Vraagje: Ik wil batterijen van eneloop aanschaffen (via de nkon site) maar vind daar AA batterijen van Sanyo eneloop en van Panasonic eneloop - beidde 2000 mah. Welke kan ik het beste nemen. Vind die van sanyo wel handig ivm de verschillende kleurmogelijkheden zodat je meteen weet welke wel/ niet gebruikt zijn.

Wie kan me helpen met beter sanyo of panasonic eneloop ivm batterijduur.
Inge1 schreef:Vraagje: Ik wil batterijen van eneloop aanschaffen (via de nkon site) maar vind daar AA batterijen van Sanyo eneloop en van Panasonic eneloop - beidde 2000 mah. Welke kan ik het beste nemen. Vind die van sanyo wel handig ivm de verschillende kleurmogelijkheden zodat je meteen weet welke wel/ niet gebruikt zijn.

Wie kan me helpen met beter sanyo of panasonic eneloop ivm batterijduur.
Panasonic heeft Eneloop/Sanyo overgenomen en zouden dus hetzelfde moeten zijn. Volgens mij voert Panasonic sinds kort alleen nog maar de eigen merknaam. De Sanyo batterijen zijn waarschijnlijk nog een oude voorraad.
Panasonic is inderdaad eigenaar van Sanyo. Of die laatste merknaam verdwijnt weet ik niet.
Eneloop was wel het oorspronkelijke product van Sanyo (introductie 2005), zie ook : http://en.wikipedia.org/wiki/Eneloop
Wat je wel ziet is dat bij Panasonic wordt aangegeven: De Eneloop batterijen kunnen nu tot wel 2100 keer worden geladen en ontladen. Bij Sanyo is het meestal: De
Eneloop batterijen kunnen nu tot wel 1800 keer worden geladen en ontladen.
Of het allemaal waar is of alleen marketingtaal ? , zie ook: http://www.storageforum.net/forum/showt ... A-eneloops

Ik gebruik al jaren in 3 outdoorgpssen Eneloops 2000 mAh, zie nu pas dat ze van Sanyo zijn (de 1e generatie type HR-3UTG (AA)) . Ben er tevreden over. Hoe vaak ze al geladen/ontladen zijn, geen idee.
Ik gebruik ook/wel thuis de Powerex MH-C9000.
Zou ik nu weer moeten bestellen dan zou ik wellicht toch voor Panasonic Eneloops kiezen. Ik denk dat Panasonic iets meer innoveert en Sanyo er "achteraan hobbelt" als deelneming.

Sommige mensen zweren trouwens bij de oplaadbare batterijen van Ikea (Ladda) 8)

Ik geef mijn setjes voor een gps overigens altijd een code (1-1 + 1-2; 5-1 +5-2 o.i.d.), op die manier blijven ze altijd als set bij elkaar ook al laadt ik meerdere tegelijk op. Kleurtjes heb ik dan niet nodig.
Kees - dank voor je uitgebreide antwoord.

DE MH C9000 heb ik sinds een paar dagen in bezit (met eneloop van panasonic AAA variant maar nog niet gebruikt) De AAA had AA moeten zijn maar heb me verkeken op het aantal A's :( - geeft niet want die gaan dan in de afstandbedieningen. Voor de nog aan te schaffen GPS, B&M fietslamp (+ toetsenbord + muis computer) heb ik AA nodig vandaar de vraag.

Slimme zet die nummering op de batterijen. Denk - nu ja weet wel zeker - dat ik dat ga navolgen.

Tussendoor even gegoogled op batterijen tests en die van Sanyo kwamen steeds erg goed uit de bus. Vermoed dan dat het niet veel uitmaakt welke ik neem. Misschien maar beide - en dan kijken of het verschil oplevert op de langere termijn.