Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Draag altijd een helm! - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Draag altijd een helm!

Peter M schreef:
Robertjan schreef:Interessant was bij de 2e Noorwegen-groep dat er een aantal waren die 'm weliswaar bij hadden, maar gedurende de vakantie steeds minder op hadden. Zo vielen Johnny en ik steeds minder op.
Voer voor een sociologische studie.
In een groep waar blijkbaar weinig helmen werden gedragen, is het de "norm" om geen helm te dragen.

Zelf ben ik ook geen fanatieke helmdrager. Meestal alleen bij afdalingen.

Toen ik echter een paar jaar geleden in Noorwegen (!) was, zag ik dat vrijwel alle Noren op de fiets een helm droegen. In Stavanger zag ik zelfs keurig geklede heren in 3-delig op de fiets met aktetas én helm.

Langzamerhand voelde ik me zonder helm als een nudist in Nunspeet. :oops:
En zette gedachteloos de helm op.

Peter
Op de zelfde manier kun je ook hele groepen Balansbandjes verkopen :D
Nou Peter, van de 16 waren er de eerste twee dagen (tussen Nesbyen en Fløm) maar welgeteld 3 die geen helm droegen. 13 mensen droegen dus wél een helm.
Na het nakijken van de foto's kan ik zeggen dat in ieder geval 9 mensen in twee weekjes fietsen niet (altijd) tijdens het fietsen een helm op hebben gehad, waarvan er 6 wél een helm bij hadden. Nóg meer voer voor sociologen en psychologen dus.. :D

Hint: ik denk dat de rijstijl van veel Noren heeft bijgedragen aan het veilige gevoel.
Tja, de enige keren dat er in Noorwegen een auto vlak langs me reed waren het auto's uit de Baltische staten, of, en dat was het grootste aantal, Nederlanders. De Noren bleven desnoods minuten lang achter je rijden totdat ze de weg konden overzien, en gaven je dan een volle rijbaan de ruimte.
Wim
Wim schreef:Tja, de enige keren dat er in Noorwegen een auto vlak langs me reed waren het auto's uit de Baltische staten, of, en dat was het grootste aantal, Nederlanders. De Noren bleven desnoods minuten lang achter je rijden totdat ze de weg konden overzien, en gaven je dan een volle rijbaan de ruimte.
Wim
Geld overigens niet alleen in Noorwegen.
De afgelopen jaren in Engeland en Schotland is me hetzelfde opgevallen. Nederlandse autobestuurders zijn het gevaarlijkste soort wat je tegen kunt komen. Op single-trackwegen kijk ik bij tegemoetkomend verkeer altijd naar de kleur van de nummerplaat aan de voorkant. Istie geel, dan is het een Nederlander en is het oppassen geblazen. Jammer genoeg zijn er tegenwoordig ook Denen met een gele voorplaat.

Peter
In Noorwegen kon je heel makkelijk zien wanneer er een Nederlandse tegenligger was: iedere auto zonder licht aan was een Nederlander, zonder uitzondering.
Belgen hebben dan tenminste nog het fatsoen zich aan te passen door altijd hun verlichting te ontsteken.
Peter M schreef:Nederlandse autobestuurders zijn het gevaarlijkste soort wat je tegen kunt komen.
en de erdivisie is de Nederlandse autobezitter MET caravan... :evil:
m-gineering schreef:
Peter M schreef:Nederlandse autobestuurders zijn het gevaarlijkste soort wat je tegen kunt komen.
en de erdivisie is de Nederlandse autobezitter MET caravan... :evil:
Vlak de (veelal bejaarde) Italianen en Fransen met camper niet uit.......
Draag altijd een helm!

Ik ben een paar dagen terug tegen de vlakte gegaan toen ik met 35+ km/u (bergaf) tegen een andere fietser smakte die uitweek toen ik hem inhaalde (heb nochtans vaak gebeld en hij ging ook aan de kant, totdat ik bij hem kwam ging hij terug links fietsen :? )

Ik besef ook dat het mijn fout is want ik had zijn snelheid verkeerd ingeschat, hij reed dus erg traag. Toen ik dat besefte was het al te laat.

Ik had toen GEEN helm op. Ik heb schaafwonden aan de knieën, ellebogen, rechterheup, linkerschouder, een snee van 20 cm in de hals (gelukkig niet te diep!) en een wonde op mijn achterhoofd. Hiervoor ben ik ook naar de spoedgevallen geweest omdat het bloedde en ik me duizelig en misselijk voelde.
diagnose: lichte hersenschudding, en met veel geluk geen schedelbreuk of andere breuken.

Dit is voor mij het teken om vanaf nu altijd een helm te dragen. Zonder uitzondering. Ik prijs me gelukkig dat ik er zo 'goed' ben vanaf gekomen, het was echt een lelijke val.
Van helmen wordt vereist dat ze intact blijven tot 18km/u. Alles daarboven is mooi meegenomen. Gebruik het dus niet als excuus om harder te gaan dan je zonder zou doen.
Op vakantie neem ik de helm alleen mee als ik naar een land ga waar het dragen ervan verplicht is of als ik vooral off the road zal gaan fietsen. De nadelen (warm en de hele tijd van die met zweet doordrenkte bandjes tegen je hals/kin) wegen bij mij meestal zwaarder dan de voordelen. Een gewaagde afweging, waar ik mogelijk nog eens spijt van krijg, dat besef ik heel goed.
Tijdens afdalingen ben ik me altijd extra bewust van het risico en ga ik vaak minder hard dan ik met helm zou doen. (ben ooit eens in een afdaling over de kop geslagen toen een voorspatbord tegen de band kwam en opkrulde onder de vork waardoor het wiel blokkeerde - wil nu nooit meer een spatbord aan voorwiel)
Met mountainbiken draag ik wel een helm. Maar mtb'en doe ik meestal alleen buiten de zomer, dan is de extra warmte juist wel prettig.
Gelukkig mogen we in Nederland nog zelf bepalen hoe 'verstandig' we willen zijn.
Abacus schreef:De nadelen (warm en de hele tijd van die met zweet doordrenkte bandjes tegen je hals/kin) wegen bij mij meestal zwaarder dan de voordelen.
Grappig. Wij gebruiken een helm in de vakantie juist sinds we een paar jaar geleden last hadden van een hittegolf. Gevolg was hoofdpijn voor ons beiden. Op weg naar een zonnesteek?
Sindsdien dragen we als het echt heet is een helm (of tijdens 'meer risicovolle' omstandigheden). En dat levert (onze mening) een beduidend koeler hoofd op. Maar de bandjes, ja, dat blijft een nadeel.
Robertjan schreef:Van helmen wordt vereist dat ze intact blijven tot 18km/u. Alles daarboven is mooi meegenomen. Gebruik het dus niet als excuus om harder te gaan dan je zonder zou doen.
Die 18 km/u is de snelheid waarmee de helm tegen een object klapt. Niet de snelheid waarmee je fietst.

.tsooJ
Alien schreef:
Robertjan schreef:Van helmen wordt vereist dat ze intact blijven tot 18km/u. Alles daarboven is mooi meegenomen. Gebruik het dus niet als excuus om harder te gaan dan je zonder zou doen.
Die 18 km/u is de snelheid waarmee de helm tegen een object klapt. Niet de snelheid waarmee je fietst.
Als ik het (x(t)=,5*a*t^2 en v=a*t) even goed uitreken is 18 km/u de snelheid die een voorwep bereikt na een van van ca. 1,1 m.
helaas ben ik 1,85 m :wink: :roll: :lol: :shock: :? :D
Leon
Alien schreef:
Robertjan schreef:Van helmen wordt vereist dat ze intact blijven tot 18km/u. Alles daarboven is mooi meegenomen. Gebruik het dus niet als excuus om harder te gaan dan je zonder zou doen.
Die 18 km/u is de snelheid waarmee de helm tegen een object klapt. Niet de snelheid waarmee je fietst.

.tsooJ
Dat is raar die snelheid van 18 km. Nou goed te lezen dat mijn snelheid bij het vallen hoger was dan 18 km, want mijn helm is niet alleen ingedeukt, maar op twee plaatsen aan de zijkant gebroken. In mijn geval was het object waarschijnlijk het stuur waar ik tegenaan gevallen ben. Ik constateerde op dat moment zelf bebloede knie en elleboog en wat vel op mijn handen (om de klap op te vangen). Was er een beetje laconiek over toen de rest van de groep kwam. Pas een dag later zag ik aan mijn kapotte helm dat ik ook op mijn hoofd moest zijn gevallen.

Rutger
Inderdaad erg raar die 18km/u. Zonder helm ga ik regelmatig over de 60km/u bergaf, dus eigenlijk zouden ze zeker op die snelheden moeten testen... :D
Waarschijnlijk kom je dan toch op integraalhelmen uit... Hmm, misschien is het een idee een motorhelm mee te nemen op fietsvakantie voor de afdalingen.
Goed, een fietshelm zal schade enigszins verminderen, maar ik kan me niet voorstellen dat als ik dan had gevallen, ik met helm niet minstens een fikse hersenschudding op zou lopen.
Als je bij zo'n snelle afdaling niet meer hebt dan een hersenschudding mag dat ook een meevaller heten.
Wim
Robertjan schreef:ik kan me niet voorstellen dat als ik dan had gevallen, ik met helm niet minstens een fikse hersenschudding op zou lopen.
Een helm zal een hersenschudding niet altijd voorkomen misschien. Je hoofd kan ook met helm nog een aardige opdonder krijgen. Het gaat er meer om een schedelbreuk te voorkomen.

Ik draag tegenwoordig altijd een helm, o.a. omdat ik geen concessie wil doen aan mijn daalsnelheid.
Hooguit laat ik mijn helm thuis als ik boodschappen ga doen.
Ik heb een helm niet eens door. Zeker niet als het koud is. Voor mij is er geen verschil in beleving hoe hard ik wil dalen (helm of zonder helm). Mijn remmen blokkeerden gewoon.

Het vallen is niet zo zeer het probleem. Het neerkomen. (bron: Lambik van Suske en Wiske)

Rutger
Robertjan schreef:Inderdaad erg raar die 18km/u. Zonder helm ga ik regelmatig over de 60km/u bergaf, dus eigenlijk zouden ze zeker op die snelheden moeten testen... :D
Waarschijnlijk kom je dan toch op integraalhelmen uit... Hmm, misschien is het een idee een motorhelm mee te nemen op fietsvakantie voor de afdalingen.
Goed, een fietshelm zal schade enigszins verminderen, maar ik kan me niet voorstellen dat als ik dan had gevallen, ik met helm niet minstens een fikse hersenschudding op zou lopen.
Het gaat maar door met de helmdiscussie, sommigen willen misschien gewoon gelijk hebben.
Ik was in Engeland een paar jaar geleden heeeeel errug blij dat ik een helm droeg toen ik viel in een afdaling en met mijn hoofd tegen het asfalt knalde. Ik had toen gelukkig niets, geen hersenschudding, niet eens hoofdpijn, maar ik wil niet weten wat er gebeurd zou zijn zonder helm. Daarom zweer ik bij de helm, zeker tijdens afdalingen.
Zijn er onderzoeken naar helmgebruik tijdens bergtochten, waarbij afdalingen een grote rol spelen?
echt wel dat je een helm draagt na het lezen van dit artikel:

http://www.wyff4.com/news/20187786/detail.html#

:P