Additionally, paste this code immediately after the opening tag: De ligfiets als vakantiefiets? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

De ligfiets als vakantiefiets?

Als je in je achteruitkijkspiegel niks ziet wil niet zeggen dat er niks is, wie zegt me dat de spiegel alles laat zien (behalve de waarschuwingssticker) dus vertrouw daar niet op, net als dat je als fietser er niet op vertrouwd dat de vrachtwagenchauffeur al zijn spiegels gebruikt om te zien of er niet toch iets in zijn dode hoek staat.
Het ligt er ook maar net op hoe hoog het vlaggetje staat (bij mij op 2m hoogte overigens) maar recht van voren of achteren bekeken kijk je er makkelijk langs en valt dus alleen op als je echt oplet. Ik heb ook nog een 3D-vlaggetje en die is van alle kanten beter zichtbaar zolang je maar oplet. En juist daar schort het hier in NL aan zoals eerder al aangegeven.
Het vertrouwen op gezien worden is een totale schijnveiligheid. En daarom onveilig.
Mijn ervaring is dat naast het lage silhouhet ook de wat hogere snelheid van een ligfiets snel leidt tot verkeerde inschatting door andere verkeersdeelnemers, met name automobilisten. Ik heb een prima conditie maar ben zeker geen afgetrainde wielrenner. Soms rijd ik woon-werk op een ligfiets. Dan haal ik op de langere stukken gemiddeld 27-29km/u. Op een "gewone" fiets red ik dat niet. Ook niet op de Koga die haast vanzelf toch een stuk harder gaat dan de stadsfiets. Zelfs al word ik wel gezien, ik ben dan nog wat verder weg en men denkt: het kan wel. Maar op de ligfiets ben ik een stuk sneller op de kruising.
Ik ben het er mee eens dat je als ligfietser vaker ‘over het hoofd wordt gezien’, ook door andere fietsers. Als ik inhaal op het fietspad schrikken mensen wel eens. Ik fiets daarom wat defensief, houd er rekening mee dat anderen me laat of niet zien. Ik heb ook vaak zo’n geel vest aan. Toch blijf ik het geklaag dat mij soms ten deel valt ook een beetje onzin vinden, ik ben op die fiets per saldo even hoog als een staand kind van ongeveer twaalf jaar oud. Dus wie is nou onverantwoord bezig, de ligfietser of de ander die je niet ziet? Wat overigens erg goed helpt om de zichtbaarheid te vergroten is je koplamp altijd aan te hebben en net wat te hoog afstellen. Dat doe ik wel eens als ik in een drukke stad fiets. Dan krijg je (niet geheel onterecht) veel geklaag over je heen, maar je wordt niet over het hoofd gezien :wink: