Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Post eens je pakgewicht - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Post eens je pakgewicht

131 berichten
Pedalero: wat jij maximaalvermogen noemt, is dus niet het maximaalvermogen. :wink:
Leon: ze worden wijder, en je hart en longen worden weer wakker geschud om efficiënter zuurstof te transporteren naar je spieren.
Robertjan schreef:Leon: ze worden wijder, en je hart en longen worden weer wakker geschud om efficiënter zuurstof te transporteren naar je spieren.
Acuut, dus als je jezelf flink inspant worden je bloedvaten inderdaad wijder. Als je echter gaat trainen komen er ook meer bloedvaatjes bij.
Robertjan schreef:Pedalero: wat jij maximaalvermogen noemt, is dus niet het maximaalvermogen. :wink:
Klopt! Maar je echte maximaalvermogen is ook niet zo interessant om te weten. Als je 1 seconde 2000 watt kunt trappen, heb je aan die wetenschap niet zoveel. Interessanter is om te weten wat je gemiddelde maximum vermogen per tien seconden (sprint), minuut, 5 minuten (gat dichtrijden) en/of half uur (tijdrijden, klimmen) is.

Overigens is wattage niet het enige dat telt. Want als Contador en Cancellara evenveel watts per kg lichaamsgewicht leveren, waarom is Contador dan de betere klimmer? Dat heeft weer te maken met de verhouding tussen snelle en trage spiervezels, die beide hun specifieke voordelen hebben en dus bepalen wat voor type renner je bent.

Het lichaam is een raar ding, maar je kunt er leuke dingen mee doen! :wink:
Ik ben een lichtgewichtje denk ik.

Fiets + volle drinkbus: 11 kg
Mezelf in fietskledij: 59 kg
Bob Yak: 5.5 kg
Uitrusting: 12 kg
+ ______
Totaal: 87.5 kg

Ik let dan ook wel op het gewicht.
Ik ben nogal een grammenjager, maar kom toch vrij hoog uit. Heeft waarschijnlijk te maken met mijn voorkeur voor Noord-Scandinavië buiten het seizoen. Ik hou er een après-bicyclette garderobe op na en neem camera + verrekijker mee.

Fiets: 11,8 kg
Uitrusting, incl alle fietskleding, helm etc, maar zonder water/eten: 17,2 kg
Kaarten: 1.5 kg?
Berijder: 70,5 kg
Totaal: 101 kg

Ik hoop er in de komende weken nog wat af te schaven. De fiets zou ook nog iets lichter kunnen worden. De massa van de kaarten gaat onderweg uiteraard afnemen, waarschijnlijk tot ca 300 gram. En verder hoop ik nog wat spieren kwijt te raken, maar dat zou ik eigenlijk in vet terug moeten zien te krijgen. Bij de start van mijn vorige tocht woog ik 69 kg, toen was ik wat specifieker getraind maar een tikje mager.

De beste gewichtsbesparing is in mijn ogen een warm land kiezen als bestemming.

Grtjs, Waltertje - Nog zeven weken...
offroad trektocht
fiets 13.7 (ex bidons)
bagage 9.2 (tent, keuken, gereedschap, beetje kleren)
motor: 66 kg
Wow Marten, dat is wel erg licht! Je kom zo in de buurt van de 6,4 kg die Igor Kovse mee neemt. :wink:
Is op zich niet zo moeilijk, voor 1x avondeten :wink:.
Ik was 3 dagen gaan fietsen met de tent in de ardennen.
Ikzelf 72kg
Fiets ongeveer 15kg
Bagage 8.5kg waaronder ook camelbak.
Slaapzak liet ik thuis, het was wel wat frisjes 's nachts met een zijden lakenzak. Slaapzak is 800g extra. Ik had ook geen regenkledij mee, dat scheelt ook 300g.
Robertjan schreef:Is op zich niet zo moeilijk, voor 1x avondeten :wink:.
Het zijn de spullen beginnende met S en T die het verschil maken: :idea:
slot
slaapzak
tent
tassen

zijn al goed voor 65% van het bagagegewicht :wink:
Fiets: 13kg
eigen gewicht: 67kg

pakgewicht: ik schat zo rond de 13/15 kg (ex water)

groetjes

Jos
m-gineering schreef: Het zijn de spullen beginnende met S en T die het verschil maken: :idea:
slot
slaapzak
tent
tassen

zijn al goed voor 65% van het bagagegewicht :wink:
Hmm, even rekenen:
Tent: 1,18 kg incl grondzeil etc
Slot: 0,69 kg
Slaapzak: 0,78 kg
Tassen: 1.77 kg
Totaal 4.42 kg

Slechts 25% van het totaal. Blijkbaar zit bij mij de potentiële winst toch ergens anders.

Grtjs, Waltertje
zit nu aan 18 kg (gevulde tassen, tent, helm en 500g eten).
daar zou der toch nog een kilo of 5 vanaf moeten.... besparen op keldij en electronica me dunkt!
Leuk om een beetje te kijken want iedereen zoal meesleept!

Ik heb zelf vorig jaar voor 't eerst 'n kleine week gefietst, vooral met geleende spullen en heb dit jaar eea zelf aangeschaft. Toch ligt mijn budget niet heeel hoog en ik wil bijvoorbeeld ook uberhaupt geen tent van ruim 600 euro kopen. Ik zou me daar alleen maar constant zorgen om maken :wink: Daarbij wil ik wel graag lekker kunnen liggen (vrij groot picknickkleed) voor de tent en me in de tent kunnen aankleden zonder al te veel capriolen. verder maakt 't me dan weer niet zo veel uit om kleine handoekjes en bijna geen kleding/makeup rommel mee te nemen. Nouja in de zomer dan.

Als ik met z'n tweëen fiets in NL (dus pannen, tent, proviand, gereedschap enz delen):

Fiets: 13 kg
Water: minstens 1,5 liter
Ikzelf: 50 kg met schoenen en kleding
Tassen: 1590+1900 =3,5 kg
Tent: 2 kg (pp)
Slaapzak: 1,8
Overige bagage: ong. 11 kilo incl 1 kilo proviand
Totaal: 82 kg
Marten, was die off road vakantiefiets de rode fiets met geintegreerde achterdrager en voorvering op je site? 13,7 kg is licht voor zoiets.
Wim
p.s Ik had in Noorwegen iets van 18 kg bij me, en zo'n 3 kg daarvan was - net als bij Walter - om aan slecht weer het hoofd te kunnen bieden.
Wim schreef:Marten, was die off road vakantiefiets de rode fiets met geintegreerde achterdrager en voorvering op je site? 13,7 kg is licht voor zoiets.
Dit was hem:
Afbeelding
Ligt het aan mij of is het een algemeen gegeven dat zich ontwikkelt bij het ouder worden:
mijn baggage wordt althans vakantie-na vakantie zwaarder...

eerste fietsvakantie: 7.5 kg
(inclusief de tassen zelf die op zich al 1700gr wogen, alles dus zorgvuldig gewikt en gewogen, comfort nihil)
laatste fietsvakantie: 15 kg
(tegenwoordig gooi ik bijna alles zonder nadenken in de zak, het is toch vakantie he)


(ben wel onder de indruk van het fietsgewicht van sommige forumgangers... trekkingfietsen van goed 11 kilo... mijn koersfiets weegt meer)
Op Schiphol woog m'n oranje fiets 16kg (zonder slot, optimale verhouding gewicht/beveiliging voor Noorwegen!) en m'n incheck-bagage zonder eten of drinken 14kg. (w.o. verrekijker, 2 stokken kaarten, waterfilter, en ander overbodige zooi). Daarbij moet dan dus nog m'n handbagage van ruwweg 4kg (niet gewogen). Op Gardermoen zal de bagage hetzelfde geweest zijn, want drinken, eten, of brandstof neem ik niet mee terug.
Het eigen gewicht zal niet veel veranderd zijn sinds afgelopen winter, dus schat ik op zo'n 53kg.
Tijdens de vakantie nog gemiddeld een halve kg aan benzine bij, ruwweg 1kg aan eten, en ca. 1,5kg aan drinken.

Gemiddeld totaal op een fietsdag is dus:
Bagage: 14kg + 4kg + 2,5kg = 20,5 kg
Fiets: = 16 kg
Ikzelf: ~ 53 kg
Totaal: ~ 89,5 kg bij 157 cm lichaamslengte en zo'n 53 kg lichaamsgewicht.
Wat een grammenjagers hier. Ik had voor mijn vier weken / 2880 km door Frankrijk elke dag dik 25 kilo aan mijn dragers hangen. Daar kwam elke ochtend nog eens 5 - 7 liter vocht bij (ik zweet al als ik opstap) want water was onderweg soms nog knap lastig te vinden. Voordeel was wel dat ik tegen het eind van de vakantie 8 kilo minder van mezelf mee hoefde te slepen.
Pffff het lijkt wel of iedereen hier een vederlichtgewicht is. Ikzelf weeg al zo'n 80 kg schoon aan de haak. Komt daar nog een fiets bij van pak em beet een kilo of 15, dan nog tassen en bagage, sloten en weet ik wat al meer. Alles bij elkaar toch al snel >= 115 kg.
Moet zeggen dat ik daar overigens prima de bergen mee opkom.

Needless to say dat ik niet naar de laatste grammen in mijn 'uitrusting' kijk....