Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Buitenbanden op IJsland - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Buitenbanden op IJsland

Hoi Fietser,

Volgende zomer wil ik dwars door IJsland fietsen, via de slechte bergwegen dus. Ik heb een giant expedition met 28 inch banden. Nu vrees ik dat er achter geen 2.0" banden passen (wilde voor de schwalbe mondial gaan). Een 1.75 moet nog wel lukken. Is het erg onverstandig om met banden smaller dan 5 cm de IJslandse wildernis in te gaan?

Bedankt,

Tim
Ik heb de afgelopen weken op 42 mm Marathon Mondials een 400 km over F-wegen in het binnenland rondgereden en dat ging prima.
Het kan met banden die smaller zijn dan 50 mm. Zo reed ik zelf de F26/F910 met 37 mm brede banden (Marathon XR), alhoewel er daardoor een dag wandelen (lees: zwoegen met de fiets aan de hand) tussenzat doordat ik op de zandvlakte voor Askja (rijdend van zuid naar noord) in het zachte zand (denk aan heel los & fijn strandzand, maar dan pikzwart) wegzakte. Twee mountainbikers, waar ik die vlakte mee overstak, met ruim bredere banden konden tenminste een deel daarvan wel fietsend, zij het langzaam, afleggen.
Proefondervindelijk heb ik vastgesteld dat ook de Kjölur goed doen is op 42 mm.

Je doet er in elk geval verstandig aan om een reserve buitenband bij je te steken, zeker omdat je wieldiameter 622 mm is (28" is een verouderde aanduiding, want onnauwkeurig: zie ETRTO).
Heel erg bedankt voor de tips, hier kan ik heel veel mee. Vandaag is de mondial 2.0 binnengekomen. Die paste inderdaad niet achter, wel voor. Nu de 1.75 besteld. Hopen dat dat gaat. Maar door jullie reactie heb ik er een stuk meer vertrouwen in gekregen.
@aardvark: mijn welgemeende excuses, vanaf nu schrap ik "inch" uit mijn vocabulaire.
Zelf 3500 km gefietst in IJsland. Mijn voorkeur ging uit naar 26 inch x 1.75 banden (omgebouwde mtb tot trekkingfiets) met slickprofiel en noppen aan de zijkant. Op asfalt rijdt het toch vlotjes en in de gravel gaan de noppen hun werk doen. Evt. kan je een onderscheid maken tussen lichtere voorband en ruigere achterband. Evt. kan je ook een extra achterband meenemen en dan afhankelijk van het terrein van band wisselen. Succes Rutger
Ben net terug van fietsen op IJsland op Schwalbe Mondials van 5 cm breed. De twee fietsen hebben geen enkel probleem gegeven met de banden. Niet lek gereden en een zeer goede grip op de gravelwegen. Ik kan de ervaring van Michiel van St Christophorus helemaal onderschrijven: http://www.sintchristophorus.nl/test-di ... #more-5440
Ik heb in het westelijk hoogland gereden en daar valt hoeveelheid mul zand mee maar het schijnt dat je in het midden en oosten soms kilometers lang moet duwen. En dan geldt hoe breder de band, hoe langer je op je fiets kunt blijven. Dit heb ik ook al ervaren bij het uittesten van banden voor mijn strandfiets. Ik zou voor de breedst mogelijke band gaan als je in IJsland gaat fietsen. Profiel is minder belangrijk. Dat is nuttig voor modder, grasland en bospaden maar die heb je in IJsland bijna niet. Het profiel van de Mondials is prima voor gravel maar in het zand zou een Schwalbe Big Apple beter zijn. Omdat zand veel minder voorkomt dan gravel is een Mondial of vergelijkbaar de beste band voor IJsland.