Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Jas op reis - Hardshell/softshell/regenjasje? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Jas op reis - Hardshell/softshell/regenjasje?

Ik voel me zo'n loser met mijn simpele non-technologie agu regenjack (waar ik overigens heel blij mee ben).
Heb het jarenlang met een GTX-paclite jas gedaan. Dat gaat op zich redelijk, maar erg droog bleef ik er niet in bij serieuze regen. Nu overgestapt op eVent, en dat is echt een verbetering. Lichter, sterker en het ademt beter.

Na lang zoeken heb ik trouwens geconcludeerd dat voor de ligfiets je bij Vaude moet zijn. Voor mijn komende tocht heb ik een dunne, lichte jas van Vaude gekocht 376 gram (Maat S, is eigenlijk een M) en dan moet ik de wasmerkjes e.d. er nog uitknippen.

grtjs, waltertje
Kort geleden een Nike jas gekocht in Hasselüne(Duitsland) als softshell, die waterdicht, ademend en winddicht was. Een prachtig jasje met afritsbare mouwen voor sonderpreis 40 euro, oorspronkelijke prijs 140 euro. helaas was het de maat S en drukte het op m'n rug(omhoogkruipen). Mijn vrouw loopt nu in het geweldige jasje.
Een softshell die geadverteerd/geadviseerd wordt als zijnde waterdicht, spreekt zichzelf al tegen.
Robertjan schreef:Een softshell die geadverteerd/geadviseerd wordt als zijnde waterdicht, spreekt zichzelf al tegen.
Had ik ook al gelezen, echter de gerenomeerde sportzaak 2000 eigenaar, bleef bij z'n mening dat het een softshell, die tevens waterdicht was, betrof. We moeten het nog een keer uitproberen in onze aanstaande fietsvakantie(next week). :P
Dan zou ik heel snel een andere winkel opzoeken.... :roll:
Hoewel de definitie van softshell niet echt vast staat, is een softshell zeker niet waterdicht. Alles wat waterdicht is zal sowieso relatief beperkt zijn in ademend vermogen (ook eVent-spul) en bij een softshell is net dat ademend vermogen (in combinatie met winddichtheid) essentiëel.
Ik sluit me dan ook aan bij de opmerking van Robertjan.

Mijn softshell (een redelijk warme exemplaar) en één van mijn regenjassen heeft ook grote ritsen onder de armen, en dat vind ik zo handig dat ik geen isolerende softshell meer zal kopen zonder dat kenmerk.

Renaat
Robertjan schreef:Dan zou ik heel snel een andere winkel opzoeken.... :roll:
Of de verkoper leren dat er een verschil is tussen een hydrofobe-/afparelende- en een waterdichte stof.

Het is wel vermakelijk om te zien dat de markt zo overspoelt wordt door vage terminologie dat driekwart van de mensen niet meer weet wat nu eigenlijk wat doet en of waarvoor bedoelt is. En soms lijkt het bijna op scrabble; een vest van €30 noem je een softshell en er komt automatisch €20 terminologiewaarde bij.
hwhaan schreef:Of de verkoper leren dat er een verschil is tussen een hydrofobe-/afparelende- en een waterdichte stof.
Een verkoper die op de vloer staat of een winkeleigenaar die bij hoog en laag blijft beweren dat hij er verstand van heeft (wat hij blijkbaar niet heeft), daar zit dan mijns inziens wel een verschil in. Wat mij betreft lult die winkeleigenaar uit z'n nek over deze redelijk simpele materie, dus ik wil niet weten wat hij nog meer verkoopt... :wink:
Robertjan schreef:
hwhaan schreef:Of de verkoper leren dat er een verschil is tussen een hydrofobe-/afparelende- en een waterdichte stof.
Een verkoper die op de vloer staat of een winkeleigenaar die bij hoog en laag blijft beweren dat hij er verstand van heeft (wat hij blijkbaar niet heeft), daar zit dan mijns inziens wel een verschil in. Wat mij betreft lult die winkeleigenaar uit z'n nek over deze redelijk simpele materie, dus ik wil niet weten wat hij nog meer verkoopt... :wink:
Eigenaar, verkoper, in mijn boekje heet zo iemand dozenschuivers. En dat is wat ie mag blijven doen. Goede raad zoek ik (sowieso) wel ergens anders.
De winkel in Haselüne Duitsland waarover ik schreef was een vrij grote sportzaak met een variëteit aan artikelen, ook fietsjacks e.d.. Het betrof een passing-byewinkel, die ik toevallig op de route trof en waar softshell, waarvan ik een reserve exemplaar wenste, op een rek buiten de winkel hingen. Daarna conversatie met de verkoopster waar de eigenaar bij kwam staan. Hij wekte de indruk, maar dat vanzelfsprekend aan mijn perceptie liggen, er veel van te weten qua info. Ogenschijnlijk deed hij niet onder voor de info die ik in dit draadje lees.
Nu later de softshel beter te hebben bestudeerd "vrees" ik dat het waterdichte, wat hij beweerde, waarschijnlijk minder zal zijn dan dat ik er onder versta: m.a.w. je wordt gewoon nat tijdens de regen: ook onder het jack.
C'est tous, comprenez-vous?
Er zit een verschil tussen mm waterkolom en hydrofoob (iemand met meer natuurkunde dan brugklas kan dat waarschijnlijk beter uitleggen).
Mogelijk bedoelde hij hydrofoob en dacht je zelf aan mm waterkolom. :wink:
Ik heb zelf ooit eens een zeiljas gekocht (toen 400 euro) die ik zowel voor het zeilen als voor het fietsen gebruikte. Ik fietste daarmee woon werk door het hele jaar mee rond, zomer soms wat warm als het regende. Bij hoosbuien alles droog houden is zo leuk! Je kan er dan ook gewoon mee onder de douche en spullen in je zakken droog houden. Ik vind het dus nogsteeds een ideale jas, echter wel zwaar versleten inmiddels.

Tegenwoordig zijn er mooie dunne (zeil)jassen te vinden die niet gevoerd zijn, maar door de wind en waterdichtheid warm genoeg met voldoende onderkleding. Daarbij, hoe minder voering, hoe beter ademend, alleen vind ik dat in de praktijk altijd enorm tegenvallen, maar dat heeft meer met mijn hoeveelheid transpiratie te maken.

Een goede winkel is bijvoorbeeld http://www.zeilkleding.nl/shop. Een bekend merk als Musto is heel duur. De producent van het materiaal "PRORAINER" verkoopt in Nederland niet zo veel (in sneek weet ik 1 winkel die het heeft) maar is stukken goedkoper. In Duitsland is het beter te krijgen. Ook de moeite van browsen waard! http://www.prorainer.com/Start.13.0.html

succes ermee!