Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Bestellijst bij zelf bouwen - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Bestellijst bij zelf bouwen

Dat is een prima fiets geworden. Thorn is een van mijn favorieten. Ik had vroeger een Thorn tandem, en die was erg goed.
Wim
richard9722 schreef:Dit is em uiteindelijk geworden:

Via een bekende fietsenmaker uit Kiel Windeweer een Thorn Sherpa frame besteld, inclusief handgemaakte wielen en nog wat onderdelen. Ook heeft hij de stuurpen voor me afgezaagd en de stermoer in de stuurbuis gemept.

De rest gisteren en vandaag in elkaar gesleuteld.
Afbeelding
groet,

Richard.
Mooie fiets, lekker klassiek!

Veel plezier ermee!

Groet
Eric
Ziet er mooi uit! Nog een vraagje: wat was de reden dat je hebt gekozen voor deze i.p.v. de LHT?
Mooie fiets geworden. Ben inderdaad wel benieuwd naar de reden om toch niet voor een LHT te kiezen.... Hoewel, er zijn er in juni 4 naar Nederland gekomen (als frameset) en 1 daarvan staat nu achter me tegen de muur :D
Frank Z schreef:Ziet er mooi uit! Nog een vraagje: wat was de reden dat je hebt gekozen voor deze i.p.v. de LHT?
Ik kan niet voor Richard praten maar de fietsen hebben duidelijk een ander karakter.
LHT hangt toch meer tegen een audaxframe aan met 28"wielen in de grotere maten, de Sherpa neemt veel bredere 26" banden. De LHT heeft meer een racebocht geometrie, de Sherpa is ook met langere bovenbuizen voor mtb achtige sturen verkrijgbaar,

Prijzen zijn vergelijkbaar, bij de Sherpa is al een balhoofdstel en zadelpen inbegrepen
Dat was de afweging die ik ook moest maken. Bij mij viel het dubbeltje de andere kant op. Ik wilde ruimte voor brede banden, maar wel 28" omdat ik dan m'n bestaande wielset kon behouden en zo het aantal mee te slepen reservebanden binnen de perken houd. En ik wilde wel een racebocht, oké het is een Woodchipper geworden dus geen echte bocht. Daardoor kwam ik uit op de LHT. Helaas arriveerde hij net te laat voor de vakantie van dit jaar. Dus volgend jaar wordt z'n eerste trip op wat wwv na. De ervaringen zijn voorlopig positief :D

Groet Remco
Dan ben ik benieuwd wat voor tractorbanden in de Thorn passen. De LHT is met 622/50 mm al niet mis. Is de Thorn 26" of 28"? Marten zegt dat het 26" is, maar zelf zeg je dat je liever 28" had met een racebocht, terwijl Marten zegt dat de LHT daar juist geschikt voor is. En dit alles terwijl de grote LHT-maten tegenwoordig ook in 26" zijn te krijgen. Niet dat je van mij perse een LHT had moeten kopen, but I'm confused! Of :shock: ik het nu verkeerd?
Twee berichtjes hoger staat dat er in juni 4 LHT Frames naar NL zijn gekomen en dat er nu eentje achter me tegen de muur staat :D . Wat zou ik gekocht hebben? Overigens waren jouw positieve ervaringen met de LHT op dit forum een extra argument. Als ik doorkrijg hoe je foto's post zal ik de inhoud van de fietsenstalling die "huis" genoemd wordt eens in het fototopic gooien.

Groet Remco
De Thorn Sherpa is een degelijke 26 inch randonneur waar 50 mm banden in passen met spatbord en al. Hij wordt niet alleen in hoogtematen geleverd, maar ook in lengtematen. Met de lange bovenbuis vooral voor een recht stuur, met de korte vooral voor een racestuur. Zelf heb ik ook een 26 inch fiets met racebocht, en dat vind ik een fijne combinatie (ieder zijn smaak). In dit prijssegment heb je dan niet veel keus, behalve de LHT en de Sherpa met korte bovenbuis. Ik wist niet dat Thorn in Nederland geleverd kon worden. Maar goed, de Sherpa van Richard heeft een min of meer recht stuur gekregen.
Wim
Pedalero schreef:Dan ben ik benieuwd wat voor tractorbanden in de Thorn passen.
60mm big apples en spatborden zijn geen probleem
pffff. Die Big Apples zou je misschien niet zo snel doen in die maat (als de weg zo slecht is wil je vermoedelijk ook wel profiel), maar banden als de Marathon Extremes mischien wel.
Wim
Er zijn meerdere redenen dat het een Thorn is geworden.

De geometrie spreekt mij wat meer aan, de Thorn was leverbaar door een fietsenmaker in Kiel Windeweer en ook oogt de Sherpa wat beter. En last but not least: in mat zwart :) Smaken verschillen.

Ik heb er zelf 2" Schwalbe Marathons onder gezet. En spatborden. Zoals Marten al aangeeft passen er ook met gemak 60mm banden onder.

Het stuur is inderdaad redelijk recht, maar wel met GC3 grips en barends.

Overigens wilde ik zowiezo geen racebocht. Er lopen nu denk ik wat reacties door elkaar heen.

Ik heb geen seconde spijt gehad van mijn keuze.

De Sherpa en een LHT ontlopen elkaar inderdaad niet veel wat prijs betreft.
Mooie fiets, en mooi dat je nu in Nederland opgebouwde Thorn frames kunt kopen. Er zit veel leuks tussen, zoals hun 28 inch Club Tour randonneur, hun Raven Rohloff frames, hun Rohloff tandems of hun audax frames.
Wim
richard9722 schreef:Er zijn meerdere redenen dat het een Thorn is geworden.

De geometrie spreekt mij wat meer aan, de Thorn was leverbaar door een fietsenmaker in Kiel Windeweer en ook oogt de Sherpa wat beter. En last but not least: in mat zwart :) Smaken verschillen. (...) Overigens wilde ik zowiezo geen racebocht. (...) Ik heb geen seconde spijt gehad van mijn keuze.

De Sherpa en een LHT ontlopen elkaar inderdaad niet veel wat prijs betreft.
Da's duidelijk. De inleiding en volgende berichten in dit draadje leken uit te komen op een 28" LHT. Ik vond je uiteindelijke keuze daarom verrassend.

Ik haal overigens maandag a.s. mijn 28" LHT frameset op: mooi zwart is niet lelijk. Na opbouw nog even kijken of er (rvs) spatborden over 50 mm banden in passen. Heeft iemand dit al gedaan?
m-gineering schreef:
Pedalero schreef:Dan ben ik benieuwd wat voor tractorbanden in de Thorn passen.
60mm big apples en spatborden zijn geen probleem
Sweet 8)
Frank Z schreef: Ik haal overigens maandag a.s. mijn 28" LHT frameset op: mooi zwart is niet lelijk. Na opbouw nog even kijken of er (rvs) spatborden over 50 mm banden in passen. Heeft iemand dit al gedaan?
Nee, maar als ik kijk naar de ruimte in mijn 28" LHT met 50 mm banden, dan moet het volgens mij wel kunnen. Het spatbord achter, vlakbij de bracket, zul je wel wat moet aanpassen/verbuigen/inknippen.
Surly zelf zegt voor de 28 inch 45 mm zonder spatborden, en 42 mm met. Ik neem aan dat dit echte bandenmaten zijn, en niet de nominale. Een 50 mm Big Apple is in de praktijk iets van 45 mm. Je hebt dan ook brede 28 inch spatborden nodig zoals van Gilles Berthoud: http://www.gillesberthoud.fr/anglais/fi ... INO700/6LK Dat wordt dan wel mooi klassiek.
Wim
Marathon Supreme 50mm is in werkelijkheid inderdaad 47 mm.
Mooie spatborden! Fijn dat dat gaat lukken. Hopen dat ik rvs kan figuurzagen... Hebben jullie nog tips hiervoor? Ik heb wel een blikschaar, dus ik ga wel oefenen op iets taais.
Frank Z schreef:Mooie spatborden! Fijn dat dat gaat lukken. Hopen dat ik rvs kan figuurzagen... Hebben jullie nog tips hiervoor? Ik heb wel een blikschaar, dus ik ga wel oefenen op iets taais.

blikschaar is altijd lastig, omdat je door de kraal moet knipppen. Zagen is ook moeizaam omdat je het spatbord moeilijk vast kunt zetten Ik heb gelukkig een bandschuurmachine
mooi hoor!
Gefeliciteerd met het resultaat.

Heb je foto's van tijdens de bouw?