Want? Zeg ik dat je veel kilometers moet maken? Ik zeg alleen dat je meer kilometers kunt maken. Je kan het voordeel van snellere banden inzetten zoals je wilt. Voor mijn part gebruik je het om een TV mee te zeulen of om meer sigaretten te roken. Ik zie dat je een winkje gebruikt, maar ik vind de veel voorkomende onverschilligheid ten opzichte van efficiëntie niet zo grappig.Leon schreef:Ik vind bovenstaande zinnen 3x ongenuanceerd.waltertje schreef:1. Met een lichtere, efficiëntere fiets kun je gewoon meer doen met je energie, oftwel je hebt gewoon méér vakantie!
2. Overigens, dat 'plastiek' van wielrenfietsen, dat is wel even het sterkste materiaal ooit gemaakt.
3. Geen onzin met profiel dat je toch niet nodig hebt.
1. Geldt alleen als je vakantie uitdrukt in kilometers en bovendien niet lek rijdt en het gewicht van reservebanden niet meetelt. Als je vakantie uitdrukt in tijd zijn de zwaarste banden subliem
Overigens, waarom zou een slick eerder lek gaan dan een profielband? Je zou andersom verwachten. Idem voor slijtvastheid.
Elk materiaal heeft nadelen. Maar er wordt hier wel erg gemakkelijk neergekeken op dit hoogwaardige materiaal met fantastische eigenschappen en mogelijkheden.Leon schreef: 2. Alsof carbon geen nadelen heeft...
Dat laatste lijkt me onwaarschijnlijk. Hoe moet profiel je daarbij helpen. Zand in de bochten zal profiel ook weinig helpen. Als een harde 35 mm daar niet doorheen snijdt, snijdt profiel niet veel dieper.Leon schreef: 3. Geldt alleen als je nooit over nat gras rijdt, natte modder, zand in bochten of iets te rap over natte kasseien door de bocht gaat.
Maar vooral: hoe vaak komt dat voor? Lasse stelde duidelijk dat hij niet over onverhard gaat rijden. Dan is die enkele keer dat je op de camping een stukje nat gras tegenkomt dat zo steil is dat je er met een slick niet op komt, of die enkele bocht die je wat voorzichtiger moet nemen niet het punt. Stel, je moet een keer honderd meter lopen met je fiets. Moet je daarvoor dan duizenden kilometers met een anker als de Marathon gaan rijden?
Vraag het aan een bandenfabrikant. Ze weten donders goed dat 99% van hun klanten beter af zou zijn met slicks. Maar de consument heeft in zijn hoofd dat een band profiel nodig heeft, dus gaat er profiel in die banden. En daarom vind ik "onzin die je toch niet nodig hebt" geen rare omschrijving.
Kojaks doen het overigens uitstekend op nat gravel, ook als het 15% omhoog gaat. En ik heb er menig bospaadje mee bedwongen
Grtjs, Waltertje