Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Voorstellen en adviesvraag - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Voorstellen en adviesvraag

eric190173 schreef:Ik heb een jaartje geleden nieuwe 8-speed XT shifters gekocht voor niet teveel op ebay.de...
Daar moet je mee oppassen volgens Waltertje. Die worden gemaakt van inferieure materialen. Er was immers al een aantal jaren 9-speed.
Leon (meestal 7 speed, inderdaad uit de tijd dat die nog van sublieme materialen werden gemaakt)
Ja 7 speed, dat was eigenlijk ideaal voor de vakantiefietser, omdat het wiel minder parapluie gespaakt hoeft te worden. Helaas zijn er geen fatsoenlijke 7 speed naven meer te krijgen.
Wim
Zijn er eigenlijk mensen die dit frame kennen?

Is het dan zo'n belabberd frame? Ben daar eigenlijk totnogtoe redelijk tevreden over. Zithouding is ok. Ook bij +/- 70 km/uur (zonder bagage van de Mont Ventoux) naar beneden geen trillingen in de fiets voor zover ik me kan herinneren. Ook op overige collen in Frankrijk met en zonder bagage geen problemen gehad. Fiets gaat toch al aardig wat km's mee sinds ik hem heb gekocht.

Als ik kijk naar een fiets die me echt wat lijkt, ben ik redelijk de hoofprijs kwijt. Er zijn veel 'hebbedingetjes' - al dan niet noodzakelijk - voor fietsen te koop.

Upgraden waar noodzakelijk heeft dan toch wel mijn voorkeur en en dan vervolgens nog maar een paar jaar aanzien. Topfiets kopen kan dan altijd nog wel.

Uiteraard wil ik dan - net als ieder ander - wel zo goed mogelijk spul voor een goede prijs.

groet,

Richard.
Nishiki was heel lang geleden een Japans merk dat mooie fietsen maakte met gelugde frames en toen hier onbekende maar mooie Japanse onderdelen. Dat Nishiki is toen failliet gegaan, en de merknaam is verkocht. Een tijdje lang werd de merknaam door een Duits bedrijf geplakt op generieke Chinese frames/fietsen. Dat Duitse bedrijf is ook weer over de kop, en sinds kort wordt de merknaam geplakt op fietsen die naar het lijkt door een Scandinavisch bedrijf in de markt worden gezet. Ook dat zijn vast Chinese fietsen zoals je overal ziet in dit segment.
Dat wil nog niet zeggen dat je dan ook een slechte fiets hebt. Maar als ik lees over Alivio, een Suntour crankset etc, dan is het inderdaad matig afgemonteerd, en mag je verwachten dat ook andere onderdelen niet het eeuwige leven meer hebben. Vandaar mijn suggestie voor niet al teveel geld de versleten spullen te vervangen, en verder je geld maar in je zak te houden totdat je echt een andere fiets nodig hebt.
Wim
Volgens mij worden er in de mainstream handel geen echt slecht frame's meer verkocht. En als jij lekker zit op jouw fiets en hij is je stijf genoeg en ook niet te stijf dan heb je volgens mij een goed frame. Als je niet veel geeft om status dan zou ik lekker de versleten onderdelen vervangen voor goed spul en wat je precies past en je fietsframe houden.

PS: Als je er over denkt om toch over te stappen op 3x9, check dit eens...(ebay linkje LX shifters)
Na veel wikken en wegen en goede adviezen van jullie ben ik er bijna 8)

Een 'echte' fiets van Santos oid gaat het voorlopig niet worden. Met een fiets van € 2000,- ben ik alleen maar bang voor schade en diefstal. Aangezien een fiets voor mij wel een gebruiksartikel is, wil ik daar (nog) niet aan.

Er zijn voor mij nog twee opties open:
1. ik blijf op de nishiki fietsen, maar pas hem toch flink aan, zodat ik er nog weer een jaar of 5 a 6 gebruik van kan maken, of
2. ik koop een Stevens Randonneur. Gisteren een proefrit gemaakt en fiets zit goed en rijdt ook goed. Overigens ook op een Santos alu 2.8. Ik moet zeggen dat ik het prijsverschil niet echt merkte. De fietswinkel bestelt een Stevens in mijn maat, waarop ik vervolgens nog een proefrit (met gevulde) achter- en voortassen) maak.

De nieuwe fiets kost 'kaal' € 899,-. Hierop wil ik nog wat kleine aanpassingen: een andere verstelbare stuurpen, ipv de standaard vaste. Er worden lowriders gemonteerd. Daarnaast nog aan het twijfelen over HS33 remmen.

Wanneer ik kies voor het aanpassen van mijn huidige fiets, ben ik pak em beet € 400,- kwijt. Ik weet dat de naam van de fiets het niet waard is, maar ik heb dan wel weer een fiets waar ik helemaal tevreden mee ben, met goede onderdelen.

groet,

Richard.
Ik heb wat te weinig verstand van die "groepenpraat", maar ik zou op de Nishiki blijven rijden, omdat je dan eerst eens kunt kijken hoe je die fiets gaat gebruiken.

Zodra je dat doet kun je heel gefundeerd een nieuwe fiets kopen. Je komt nog voor vragen staan als:
-staal of alluminium?
-26 inch of 28 inch?
-randonneurmodel of mtb-achtig model?
Om er maar een paar te noemen. De antwoorden op die vragen hangen af van hoe je de fiets wilt gaan gebruiken:
-veel asfalt of ook offroad?
-rijd je er ook mee naar je werk?
-blijf je binnen Europa of ga je ook buiten Europa fietsen?

Ik denk dat je de antwoorden op die vragen beter kunt geven als je nog een tijdje op je Nishiki hebt gereden. En dan kun je ook een fiets kopen die helemaal naar wens is.

De vraag die ik heb is namelijk: waarom kies je voor een Stevens Randonneur en niet voor een (willekeurig) andere fiets?
Hoi Guus,

Ik heb de Nishiki al een jaar of 7. Deze fiets wordt enkel voor vakanties in Europa en toertochtjes in NL gebruikt. Voor woon- werkverkeer heb ik een echte stadsfiets met alles er op en er aan. Hoef naar mijn werk ook maar 12 km te fietsen. Daar heb ik geen derailleurfiets voor nodig.

Off road fiets ik slechts af en toe. Met bepakking al helemaal niet als het even kan (soms moet je wel :wink: ).

Voor de Stevens kies ik omdat het:
1. Fiets zit goed en rijdt lekker;
2. Kan ik hier in de buurt kopen. Kopen bij een fietsenboer 100 km of verder ben ik geen voorstander van. Ook Santos kan ik hier kopen, maar die valt ruim buiten budget en fietst niet zoveel beter dat ik het prijsverschil wil bijpassen. Ik heb daarnaast serieus gekeken naar een VSF T X00 en de Gudereit fietsen. Daarvan zitten echter voor zover ik weet geen dealers in mijn omgeving.
3. Prijs valt binnen het gestelde budget.

Nishiki is overigens een mtb-achtige fiets. Heb ik afgelopen jaren veel plezier van gehad. Nu sta ik echter voor de keus deze fiets weer helemaal klaar te maken of een nieuwe te kopen.
Hierover veel goede adviezen gehad inmiddels. Moet vooral bepalen of de Nishiki het me waard is om daar nog ~€400,- in te steken. Voor dat geld heb ik alles nieuw, behalve velgen en frame.
Doe ik er echter ~€200,- tot ~€300,- meer bij, dan heb ik na inruil van de Nishiki een nieuwe fiets...

Bij de Stevens twijfel ik vooral over de velgen (32 spaaks Mavic119). Tijdens een korte proefrit zat de Stevens prima. Over een paar weken heeft de fietsenmaker deze fiets in mijn maat. Dan maak ik een uitgebreidere proefrit (met - gevulde - tassen).

groet,

Richard.
Maar waarom denk je toch dat het 400 euro kost om deze fiets weer op de weg te krijgen? Volgens mij is 150 euro vermoedelijk ook genoeg. En denk niet dat een Stevens van die prijs het eeuwige leven heeft. Er zit bovendien nog wel wat tussen een Stvens en een Santos. Wat dacht je van een Avaghon Series?
Wim
Hoi Wim,

Wanneer ik het minimum aanpas, ben ik klaar met andere cassette achter, nieuwe crank, nieuwe voorbladen, nieuwe ketting en nieuwe kabels. Oh ja, en natuurlijk nieuwe 40 mm banden.

Voorbladen zouden eventueel nog even meekunnen, maar zijn roestig. En in tegenstelling tot wat ik dacht: de bladschroeven blijken geen schroeven... De bladen zijn aan de crank geklonken :roll:

Alles bij elkaar dus inderdaad wel rond een €200,-

Maar... eigenlijk wil ik dan een ander stuur en wil ik de overige componenten ook vernieuwen. Daarmee bedoel ik dan alle naven en de remmen. Daarnaast wil ik een ander stuur. Het huidige stuur heeft jaren voldaan, maar nu wil ik een ander. Dan dus ook barends en handvatten. Alles behalve het stuur zijn - nog - niet noodzakelijk, maar dan ben ik er de komende jaren weer vanaf. Moet eerlijk zeggen dat de fiets me totnogtoe prima is bevallen, ook zonder al die nieuwe componenten en toch heeft ze het al 7 jaar uitgehouden. Ook al zijn de componenten van matige kwaliteit. Waarschijnlijk veel geluk gehad. In die jaren toch enkele flinke tochten gemaakt, inclusief alle bagage (2 volle achtertassen en nog een tent achterop en daarbij nog 2 volle voortassen. Ook kleine stukjes off road.

Alles bij elkaar kom je dan snel op pak em beet €400,-. Ik heb dan gewoon even een winkelwagentje gevuld bij rose. Nieuwe lowriders zitten er dan nog niet bij.

Ik realiseer me dat de Nishiki naam een dergelijke investering niet rechtvaardigt. Het frame bevalt me goed, maar heeft inmiddels wel de nodige gebruikssporen. Vandaar de zoektocht naar een andere fiets.

groet,

Richard.
richard9722 schreef:Het frame bevalt me goed, maar heeft inmiddels wel de nodige gebruikssporen. Vandaar de zoektocht naar een andere fiets.
Voordat je zo'n frame opwaardeert zou ik wel grondig controleren of er geen structurele problemen zijn met het frame. Onlangs is het frame van een van mijn mountainbikes beginnen barsten (ter hoogte van het balhoofd), goede controle van lasnaden en zwakke punten is dan ook raadzaam voor je enkele honderden euros in een frame investeert.
Als je nieuwe cranks nodig hebt wordt het inderdaad sneller een ander verhaal. Hier dus helaas wegwerpcranks. Als je ook denkt nieuwe wielen nodig te hebben dan heeft het inderdaad geen zin meer. Als je dan opnieuw in de semi budget categorie terecht wilt zou ik ook wat verder kijken dan alleen deze overigens prima Stevens. Ik noemde al Avaghon, maar kijk ook eens naar een Surley Long Haul Trucker (mijn persoonlijke favoriet in deze prijsklasse), of de 26 en 28 inch modellen van Fahrradmanufaktur. En bedenk nog eens heel goed wat voor fiets je eigenlijk wilt. Zelf heb ik liever een fiets met 26 inch wielen omdat dat je meer mogelijkheden geeft op slechte weggetjes - en die zijn vaak zo leuk - en makkelijker comfortabel brede banden laat monteren, liever een stalen frame vanwege het comfort, en liever een racebocht, vanwege het comfort en de soms wat lagere luchtweerstand. Dat zijn allemaal heel persoonlijke voorkeuren, maar de moeite waard om over na te denken. Kijk ook nog eens hier: http://www.wereldfietser.nl/images/stor ... kantie.pdf
Veel plezier,
Wim
hmmm had daarstraks een uitgebreide reply geplaatst... Deze is niet zichtbaar.

Een kijken of ik nog weet wat ik te vertellen had...

Een fahrradmanufaktur had ik ook al gezien. Met name de vsf t 300 slx en
vsf t 400 slx. Denk dat de t 300 in dit geval het best te vergelijken is met de stevens.

Helaas is er geen dealer dichtbij. Vind ik toch redelijk belangrijk bij de aankoop (en vooral het passen en meten) van een fiets.
Datzelfde geldt ook voor de Surly en de Avaghon.
Ik vind het toch wel (te) ver om ~100km te moeten rijden naar de dealer.

Brede banden wil ik zowiezo. Ongeacht of ik een 26" of een 28" fiets koop.

De link die je plaatst had ik uiteraard al eerder bekeken 8) Nuttige tips en opmerkingen!

groet,

Richard.
richard9722 schreef:hmmm had daarstraks een uitgebreide reply geplaatst... Deze is niet zichtbaar.

Een kijken of ik nog weet wat ik te vertellen had...

Een fahrradmanufaktur had ik ook al gezien. Met name de vsf t 300 slx en
vsf t 400 slx. Denk dat de t 300 in dit geval het best te vergelijken is met de stevens.

Helaas is er geen dealer dichtbij. Vind ik toch redelijk belangrijk bij de aankoop (en vooral het passen en meten) van een fiets.
Datzelfde geldt ook voor de Surly en de Avaghon.
Ik vind het toch wel (te) ver om ~100km te moeten rijden naar de dealer.

Brede banden wil ik zowiezo. Ongeacht of ik een 26" of een 28" fiets koop.

De link die je plaatst had ik uiteraard al eerder bekeken 8) Nuttige tips en opmerkingen!

groet,

Richard.
Een goede fiets is ook belangrijk. En dan moet je wel eens naar een dealer verder weg uitwijken. Het is aan de andere kant zonde als je je daardoor enorm moet gaan beperken. Overigens: als het alleen om de aankoop en het passen gaat, zou ik dat voor lief nemen.

Voor de reparaties wordt het een ander verhaal. Maar in Groningen zijn vast wel ècht goede fietsenmakers te vinden. Er zitten hier zo veel mensen uit die regio op dit forum dat ze vast en zeker met alle liefde en plezier wat adresjes aan de hand doen.