Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Off-topic: bergverzet voor racefiets - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Off-topic: bergverzet voor racefiets

22 voor en 34 achter op een racefiets? :lol:

Bergop rij je op de racer nou eenmaal geen 100 toeren per minuut (of meer zoals ik doe), maar 90 a 95. Dat heeft helemaal niets met stoer doen te maken en ik ben een groot fan van rijden op souplesse. Let op het nuancerende woordje 'wat' voorafgaand aan 'zwaarder' in mijn vorige posting.

Je moet wel weten hoe je moet fietsen natuurlijk. :wink:

Mien Dobbelsteen haal ik ook met 20 kg bagage in. Als je met een te hoog toerental gaat bergop gaat en niet een beetje wilt lijden wordt je juist door Mien Dobbelsteen ingehaald.
Geen idee waarom-ie het zelf niet vermeldt, maar op de site van Marten worden in dit opzicht interessante (Shimano) cassettes aangeboden: 13-25T, 14-25T, 15-25T en 16-27T. Ultegra Junior cassettes.

.tsooJ
Pedalero schreef:Bergop rij je op de racer nou eenmaal geen 100 toeren per minuut (of meer zoals ik doe), maar 90 a 95.
Oké, 90 omw/min is idd geen te laag toerental. Maar je moet wel de power hebben om de benodigde snelheid aan te houden bij het verzet dat je beschikbaar hebt.
Daarom heb ik zo'n laag verzet op mijn vakantiefiets.
Leon
Prima, kunnen we elkaar een hand geven. Ik heb 22x32 op mijn vakantiefiets en dat heb ik in de bergen nodig ook. Op mijn oude racefiets met triple kwam ik met 30-25 overal fatsoenlijk boven. Op mijn nieuwe fiets moet de compact (34x27) zich nog gaan bewijzen. 30x27 lijkt me een mooie oplossing voor Willem, maar ik kan natuurlijk niet in zijn benen kijken.

Het kan voor Willem interessant zijn om uit te rekenen wat hij nodig heeft. Als je er van uitgaat dat je bijvoorbeeld de Galibier met gemiddeld 10 km/h omhoog gaat, kun je op basis van je gewenste trapfrequentie uitrekenen wat je voor verzet nodig hebt en kijken hoe je dat kunt realiseren.

Mijn punt is verder dat in de bergen rijden ook gewoon zwaar is. Rijden op souplesse is heel verstandig, maar is niet hetzelfde als zonder zweetdruppels naar boven rijden. Zoals je zegt: je moet wel voldoende power hebben om soepel te blijven draaien. Trainen dus, tenzij je het geen probleem vindt om er meer dan 10 uur over te doen. De Marmotte is geen kattenpis.
Pedalero schreef: Het kan voor Willem interessant zijn om uit te rekenen wat hij nodig heeft. Als je er van uitgaat dat je bijvoorbeeld de Galibier met gemiddeld 10 km/h omhoog gaat, kun je op basis van je gewenste trapfrequentie uitrekenen wat je voor verzet nodig hebt en kijken hoe je dat kunt realiseren.
Volgens mij moet je dan achter net zo veel tanden hebben als voor als je met een 80 toeren per minuut 10 km/u wilt fietsen....

(10.000 meter / 80 omw/min /60 minuten /2.10m )

Lukt dat zonder over te stappen op MTB onderdelen?

Groet
Eric

EDIT: hier kun je wel wat berekeningen maken, geen idee of ze kloppen? http://www.zitvlees.nl/index.php?id=2040
Als je na de fietsvakantie nog de Marmotte gaat doen, dan heb je toch sowieso al wat extra getraind. Las voor de Marmotte enkele rustdagen in.
Marchisio cassettes kunnen ook een uitkomst bieden. Die kan je zelf samenstellen. Misschien is een 13/30 cassette iets voor u.
Kan je bijvoorbeeld 13 14 15 15 17 19 21 23 27 30 van maken. Dan heb je een extra 30 voor als het echt zwaar wordt. Je kan uiteraard kiezen waar je de sprongen in de cassette maakt. Op de zwaarste of de lichtste verzetten.
Och, als je een beetje getraind bent en niet Lance Armstrong en de 100 omwentelingen wilt nabootsen dan kom je met dit verzet toch overal makkelijk boven. 90 omwentelingen haal ik zelden bergop, eerder 75, dat fiets voor mij aangenamer bergop, en dat kan zonder zich te forceren. Je mag gewoon niet hetzelfde verwachten van bergop fietsen als op het vlakke, waar 100 omwentelingen wel een makkie is.
Inmiddels heeft Shimano 10 speed mtb spul aangekondigd. Ik ben geen fan van al te veel dunne kransjes en smalle kettingen, maar zo zijn weg en atb groepen weer meer compatibel. Dat was altijd erg fijn voor tourfietsers.
Wim
Ik heb mijn beste marmotte ook gereden na een fietsvakantie. Betere manier om in vorm te komen is er bijna niet ;).
Het zware van de marmotte is (mijns inziens) de alp d'huez, vooral als het er smoorheet is zoals de laatste 3 edities. Man, man, dan is het afzien daar op de Alp.... Dan is die Marchisio 30 echt een uitkomst (zelfs op een triple).
Zelf reed ik met een FSA compact (50/34) en een shimano 12-27 cassette. Maar de 13/30 combi zoals hieronder omschreven lijkt me iets fijner. Hoe meer je op "souplesse" bergop komt, des te minder zuur zal zich hebben opgehoopt aan het eind van de rit. En, minstens zo belangrijk, veel eten en drinken! Die krampscheuten wil je echt niet hebben aan het eind op de Alp.

Succes!
Bazooka Joe schreef:Als je na de fietsvakantie nog de Marmotte gaat doen, dan heb je toch sowieso al wat extra getraind. Las voor de Marmotte enkele rustdagen in.
Marchisio cassettes kunnen ook een uitkomst bieden. Die kan je zelf samenstellen. Misschien is een 13/30 cassette iets voor u.
Kan je bijvoorbeeld 13 14 15 15 17 19 21 23 27 30 van maken. Dan heb je een extra 30 voor als het echt zwaar wordt. Je kan uiteraard kiezen waar je de sprongen in de cassette maakt. Op de zwaarste of de lichtste verzetten.
Och, als je een beetje getraind bent en niet Lance Armstrong en de 100 omwentelingen wilt nabootsen dan kom je met dit verzet toch overal makkelijk boven. 90 omwentelingen haal ik zelden bergop, eerder 75, dat fiets voor mij aangenamer bergop, en dat kan zonder zich te forceren. Je mag gewoon niet hetzelfde verwachten van bergop fietsen als op het vlakke, waar 100 omwentelingen wel een makkie is.