Leo van Lierop schreef:eric190173 schreef:En als je naar de kwaliteit doek kijkt van de Vrijbuiter 'lichtgewicht' series dan is dat een redelijke kwaliteit die je alleen terug vindt bij de duurdere 'kwaliteitsmerken'.
Ben toch wel benieuwd hoe jij dat nou weer weet. Hoe lang zouden dat soort tenten overigens mee moeten gaan?
Zelf heb ik een tent van 350,-, en die gaat 15 jaar of langer mee.
Informatie van verkopers moet je altijd met een korrel zout nemen, maar als je de waterkolom vergelijkt van de Vrijbuiter tenten zijn die redelijk hoog in vergelijking met hun prijs. In mijn opinie wordt er bij die tenten meer bezuinigd op afwerkingsniveau dan op materiaal. Bekijk je het doek dan ziet dat er gewoon goed uit.
En hoe lang een tent mee gaat ligt volgens mij net zoveel aan de gebruiker en de wijze van gebruik dan aan de tent zelf. Wordt een tent dagelijks op en afgebroken dan zullen sleuven en busjes van de stokken sneller slijten dan een tent die drie weken in Nederland op een camping staat (en dan niet onder bomen met alle luizen-ellende etc).
Ik denk dat onze laatste goedkope tentje (Nomad tuareg ofzo) het een week of 25 volgehouden heeft (praktisch dagelijks op en afboouwen). Toen bestonden de sleuven uit Ductape en begonnen de ritsen kuren te vertonen. Het doek was nog prima (logisch, bijna geen UV gezien.)
Nu hebben we op zolder een Vrijbuiter Biker liggen. Deze heeft een week of 15 erop zitten en daar is nog weinig aan te zien.
Verder hebben we nog een All Season Ten Cate Pyramide op zolder liggen en die gaat nog minimaal 2 decennia mee, maar diest niet achterop de fiets
Ook heb ik nog een ultra-goedkoop klein coleman koepeltje op zolder voor korte tripjes. Ik denk niet dat die het meer dan 10 week vol houdt, maar de afschrijving is dan ook nog geen euro per nacht. Maar eigenlijk neem ik voor korte tripjes het liefste de Erdman Schmidt (?) minitent van mijn broer mee. Even puzzelen om de telescopische stokjes in elkaar te zetten, maar dan staat er een mooie tent en niet zo'n boterhamzakje.
@Kadoosh: Ik zou voor ik een tent koop de tent wel in het echt willen zien. Het is toch een redelijk persoonlijk ding en afwerking en verhoudingen laten zich toch het beste in real life beoordelen. Net zo als een fiets en een spijkerbroek...
Groeten,
Eric