Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Afbreken bout klemconstructie zadelbevestiging - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Afbreken bout klemconstructie zadelbevestiging

Ik ben het eens met @Jurr als hij zegt dat een anders geconstrueerde zadelpen de oplossing is.
Ik ben het ONeens met @Jurr als hij zegt dat een momentsleutel de oplossing is.

Ik heb ervaren, bij een identiek probleem, dat een goedkope ijzeren bout een oplossing is die het bij mij nu al een paar jaar goed doet.
liefhebber schreef:
di 24 aug, 2021 18:49

Ik ben het ONeens met @Jurr als hij zegt dat een momentsleutel de oplossing is.
Oh, het hoeft niet dé oplossing te zijn hoor. Maar je kunt zo wel een mogelijke oorzaak uitsluiten.
Misschien eens een 12.9 bout proberen.
Als een 8.8 al zo snel en vaak breekt is er een probleem met constructie en/of montage en/of de belasting is bijzonder hoog.
Voor montage: zie de eerdere berichten van m-gineering in dit draadje.
Ik ben 130kg+ en een standaard Ritchie pen overleefd bij mij tot nu toe alles :shock:
@Jurr, ik weet niet hoe je een momentsleutel moet gebruiken.
En velen met mij.

Ik weet hoe je de sleutel moet vasthouden.
Ik weet hoe je hem moet aflezen.
Enzovoort.
Maar ik weet niet hoe je hem moet gebruiken.

Als ik de bout invet, wordt de bout veel zwaarder voorgespannen dan wanneer ik de bout niet invet.
Met een ringetje onder de kop, krijg ik weer een andere voorspanning.
En een RVSbout op aluminium glijdt anders dan een FEbout op aluminium.
Ik werd me ( nogmaals ) van dit probleem bewust toen ik onlangs voorbij werd gereden door een bedrijf dat is gespecialiseerd in het aandraaien van bouten.
Mij bekruipt ineens een angstig gevoel om straks weer op het zadel te gaan zitten.
Ik moet er niet aan denken wat er allemaal mis kan gaan; stuurpen, spaken, kettingbreuk, gat in de weg, ikzelf van het padje......
Poppink schreef:
wo 25 aug, 2021 09:55
Mij bekruipt ineens een angstig gevoel om straks weer op het zadel te gaan zitten.
Ik moet er niet aan denken wat er allemaal mis kan gaan; stuurpen, spaken, kettingbreuk, gat in de weg, ikzelf van het padje......
Misschien is wandelen een optie?

;)
Een gebroken bout heb ik nog nooit gehad, maar wel bouten die los gingen zitten. Een goed geconstrueerde zadelpen helpt veel, en anders een goede met twee bouten.
liefhebber schreef:
wo 25 aug, 2021 08:32
@Jurr, ik weet niet hoe je een momentsleutel moet gebruiken.
En velen met mij.

Ik weet hoe je de sleutel moet vasthouden.
Ik weet hoe je hem moet aflezen.
Enzovoort.
Maar ik weet niet hoe je hem moet gebruiken.

Als ik de bout invet, wordt de bout veel zwaarder voorgespannen dan wanneer ik de bout niet invet.
Met een ringetje onder de kop, krijg ik weer een andere voorspanning.
En een RVSbout op aluminium glijdt anders dan een FEbout op aluminium.
Ik werd me ( nogmaals ) van dit probleem bewust toen ik onlangs voorbij werd gereden door een bedrijf dat is gespecialiseerd in het aandraaien van bouten.
Mee eens. Ik zou denken dat bij een aanhaalmoment van een bout altijd wordt uitgegaan van geen vet gebruik. Bij een andere bout bevestiging zag ik j.l. bij een Idworx afbeelding een advies : 20Nm greased ( zie bijlage )
Welk vet wordt er dan bedoeld en hoeveel vet ? Schroefdraad invetten of alleen raakvlak met frame ?
Dat zijn alllemaal variabelen, dat kan toch niet de bedoeling zijn ?

Bijlagen

jumbo schreef:
wo 25 aug, 2021 11:14
Mee eens. Ik zou denken dat bij een aanhaalmoment van een bout altijd wordt uitgegaan van geen vet gebruik.
Ik zou toch denken van wel, want een fietsenmaker heeft nu eenmaal vette handen. Het zou in de praktijk ondoenlijk zijn om een enigszins vette bout en moerzijde (!) droog te maken als deze vet is. De hoeveelheid vet die echt nodig is voor smering is namelijk akelig klein. Je hebt het dan over een laagje van minder dan een micrometer op de juiste plaats: alleen de plaats waar de kracht wordt overgedragen. Als er eenmaal vet op een schroefdraad zit krijg je die praktisch gezien niet meer weg.
Vet is dus beter reproduceerbaar dan droog.
Leon schreef:
di 24 aug, 2021 19:55
Als een 8.8 al zo snel en vaak breekt is er een probleem met constructie en/of montage en/of de belasting is bijzonder hoog.
Voor montage: zie de eerdere berichten van m-gineering in dit draadje.
Dan ga je er vanuit dat een 8.8 bout ook werkelijk die specificaties haalt. Of het doosje goedkope bouten uit China dat doet is maar de vraag. En wie meer wil weten over 8.8: https://duursma.nl/blog/18-ik-zie-8-8-o ... tekent-dit
Je moet er uiteraard wel een certificaat bij hebben. ;-)
Leon schreef:
wo 25 aug, 2021 12:05
Je moet er uiteraard wel een certificaat bij hebben. ;-)
Geen toeval dat je in de vliegtuigindustrie niet zomaar een boutje uit de rommelbak mag gebruiken.
Ik had niet verwacht dat mijn bericht zoveel reacties zou oproepen.
Wat de momentsleutel betreft: wie fietst er met een momentsleutel in zijn tas rond? Maar misschien heeft @Jurr ook wel een kerstboom op zijn bagagedrager? :)
Ik kan me trouwens nauwelijks voorstellen dat je een simpel boutje dat eigenlijk alleen bedoeld is om de rails van een zadel vast te klemmen onder mega grote spanning vast moet zetten. Het lijkt me dat zo'n bout dan nog eerder breekt. En anders wel de aluminium onderdelen die hij bij elkaar houdt. Een inbussleutelset heb ik wel altijd bij me en vast is vast.
Misschien is het probleem dat de schroefdraad van de standaard inbusbout die ik gebruik doorloopt tot de kop. Ik zie dat er ook bouten M8x45 zijn waar de schroefdraad pas veel lager begint, misschien zijn die beter bestand tegen de trek- druk- en buigkrachten die er kennelijk zijn.
Pragel schreef:
wo 25 aug, 2021 21:33
Ik kan me trouwens nauwelijks voorstellen dat je een simpel boutje dat eigenlijk alleen bedoeld is om de rails van een zadel vast te klemmen onder mega grote spanning vast moet zetten. Het lijkt me dat zo'n bout dan nog eerder breekt.
Maar jij was wel degene met de brekende bouten, dus erg veel ervaringsargumenten om je stelling te verdedigen heb je niet. ;-)
Bedenk dat een (goed gefabriceerde) bout enorm veel beter is in het opvangen van trekkracht in de richting van de bout dan in krachten in alle andere richtingen, zeker als die ook nog veranderen.
Juist als je de bout niet hard genoeg aandraait zijn de veranderende componenten groter.

Je hebt overigens geen momentsleutel nodig om een grof idee te krijgen van een (vereist) aanhaalmoment. Je kunt het omrekenen naar kilogramkrachten op de lengte van je eigen inbussleutel.

Een standaard inbusbout uit het rek bij de bouwmarkt zou ik inderdaad niet gebruiken.
Pragel schreef:
wo 25 aug, 2021 21:33
Ik had niet verwacht dat mijn bericht zoveel reacties zou oproepen.
Ik vind de reacties nogal gematigd, eerlijk gezegd.
Met enige morbide fascinatie volg ik dit draadje.
Een bout aan het zadel gaat acht - acht!! - keer stuk.
Ik ben niet zo'n goeie beoordelaar van de mensheid, maar ik zou denken dat een normaal mens na de tweede keer naar een fietsenmaker gaat en zegt "Los dat op, eens en voor altijd".
Wie heeft er zin om een helling af te rijden, een klein obstakel te ontmoeten, een krak te horen en vervolgens wakker te worden zonder gebit?
Maar neen, we draaien er nog zes keer een andere bout in en begeven ons ten slotte naar het forum van de wereldfietsers.
Dat begrijp ik niet.
Zoals ik zei; Ritchey pen hier in gebruik, geen probleem en ik ben een stuk meer dan 95kg…
Heb ook Procraft en Thomson hier, allemaal probleemloos.
Pragel schreef:
wo 25 aug, 2021 21:33

Wat de momentsleutel betreft: wie fietst er met een momentsleutel in zijn tas rond? Maar misschien heeft @Jurr ook wel een kerstboom op zijn bagagedrager? :)
Ik fiets zonder bagagedrager. Mijn achtertas hangt al jaren probleemloos aan een Thomson pen. Gewoon op marktplaats gescoord, want stuk gaan die dingen niet.

En'k laat de kerstbomen lekker in het bos staan.

(-:
Hoewel ik in eerste instantie denk aan een constructiefout(en dus moet je die pen gewoon vervangen);

Een en ander kan heel erg afhangen van in hoeverre het zadel op het midden van de brug wordt gezet. Als je heel erg aan de uitersten zit van je zadel brug kan je beter kijken naar een pen met meer of minder terugstand, zodat je minder hefboomwerking hebt.