door
idje » ma 08 feb, 2010 17:00
whave schreef:idje schreef:Tja, totdat er weer eentje breekt (en dat zijn er nu al wat in Europa en ook in de US)....
Zijn daarvan op het grote wereldwijde web al ergens gebruikerservaringen over te vinden?
Ja, in NL, B en D zijn breuken bekend van de riem (met Rohloff naaf); sommige staan ook op het internet beschreven. Breuken in de US zijn ook te vinden in het net, maar zo ver ik gezien heb niet met Rohloff.
Maar ook een testfiets van het blad Trekking Bike 1/2010 (D) (de breuk werd in de tekst genoemd) en in het blad Aktiv Radfahren (D), wat eind deze maand verschijnt, brak een riem van een van de elf testbikes (allemaal met riem) na ca. 1.000 km.
Bij Rohloff zijn er minstens 6 gevallen bekend. Dat zijn zeer veel op nog geen 400 aan fietsenfabrikanten geleverde Rohloff/Gates naven in Europa. Ik vermoed dat het meer breuken zijn op nog lang geen 400 fietsen in het veld.
Het schijnen meestal "user fouten" te zijn (wat ik juist ook als groot probleem zie) maar ook breken ze door invloeden van buitenaf, b.v. sneeuw en steentjes ("Rollsplitt"). Daarom ook de waarschuwing in het manual. Rohloff is van mening dat wanneer je het manual goed leest en je er 100% aan houdt, dat de kans dat de riem breekt gering is.
Voor het manual NL zie:
http://www.g-boxx.com/e-carbondrive.html
Ik denk dat je zeker een kast om de riem moet bouwen om de kans op breuk sterk te minimeren, maar dan zie ik geen reden meer om de riem te kiezen over een ketting met kast. Het wordt dan ook weer lastiger de service aan de riem te doen: de spanning controleren en de slijtage meten (dit ook weer om de kans op breken tegen te gaan) met twee leuke gereedschappen.
Ik schrijf nu over de riem, omdat het hier ging om de ketting en de riem terloops genoemd werd.